Fairey P.4/34

     
Název:
Name:
Fairey P.4/34 Fairey P.4/34
Originální název:
Original Name:
Fairey P.4/34
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1935-19.04.1937 Fairey Aviation Co. Ltd., Stockport
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1935-19.04.1937
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2
První vzlet:
Maiden Flight:
13.01.1937 1st prototype
19.04.1937 2nd prototype
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2905 kg 6405 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3986 kg 8787 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
4600 kg 10141 lb
Rozpětí:
Wingspan:
14.430 m 47ft 4in
Délka:
Length:
12.190 m 40 ft
Výška:
Height:
4.290 m 14 ft 1 in
Plocha křídla:
Wing Area:
31.77 m2 342 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
125.464 kg/m2 25.7 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Rolls-Royce Merlin I kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 597 kW při 3 000 ot/min a bojovém výkonu 768 kW při 3 000 ot/min v h= 1 676 m při plnícím tlaku 0,41 barů (307,526 mm Hg).
Vrtule trojlistá stavitelná.
Rolls-Royce Merlin I twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine rated 800 hp at 3,000 rpm for take-off and combat power 1,030 hp at 3,000 rpm at 5,500 ft boost +6 psi,
driving a three-blade variable-pitch propeller.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
455.4 km/h v 4572 m 283 mph in 15000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
394.3 km/h v 3048 m 245 mph in 10000 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
6.1 m/s 1200 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
8108 m 26600 ft
Dolet:
Range:
1480.6 km 920 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kulomet Browning Mk.II ráže 7.7 mm
1x pohyblivý kulomet Vickers K ráže 7.7 na konci kabiny


Pumový náklad:
2x puma o hmotnosti 113 kg
One fixed, forward-firing .303 in Browning MK.II machine-gun
one flexible rearward-firing 0.303 inch Vickers K machine-gun in rear cabin.


Bomb load:
Two 250 lb bombs externaly
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Viz historie typu. In 1934 the Air Ministry issued Specification P.4/34 which called for a light bomber that could also be deployed in a close-support role. The P.4/34 design was a low-wing all-metal monoplane, powered by a Rolls-Royce Merlin engine, with a crew of two accommodated in tandem under a long-glazed canopy. Its layout was similar to Fairey's earlier Battle bomber, but the P.4/34 was smaller and had a wide track, inwards-retracting undercarriage. The aircraft was stressed for dive bombing, as required by the specification, and carried its load of two 250 lb bombs underwing (the competing Hawker aircraft had an internal bomb bay).
Two Fairey P.4/34s were ordered, with the first (serial K5099) flying on 13 January 1937.[1] The Hawker prototype followed on 10 March 1937. The Hawker was deemed superior; however, the demand for a light bomber had changed, and it would enter service as a target tug.
The P.4/34 would serve as the basis for a two-seat, long-range, carrier-based fighter for the Fleet Air Arm to meet the requirements of Specification O.8/38. The second prototype P.4/34 (serial K7555) was therefore modified with, among other things, a reduced-span wing and lowered tailplane as an aerodynamic prototype for the Fulmar. It was later used to test retractable Fairey-Youngman flaps to be used on the Fairey Firefly fighter.
Zdroje:
Sources:
Francis K. Mason, The British Bomber since 1914, UK, London, Putnam Aeronautical Books, 1994. ISBN 0-85177-861-5.
Hugh A. Taylor, Fairey Aircraft since 1915, UK, London, Putnam, 1974, ISBN 0-370-00065-X.
http://www.airwar.ru/enc/bww2/faireyp4-34.html
www.aviastar.org
www.all-aero.com
URL : https://www.valka.cz/Fairey-P-4-34-t197999#568292 Verze : 0

Historie typu.


Britské ministerstvo letectví (Air Ministry) sestavilo 12. listopadu roku 1934 specifikace označené P.4/34. Specifikacemi požadovalo lehký dvoumístný bombardér, který měl ve službě nahradit již postarší dvouplošný letoun Hawker Hart a zároveň měl vhodně doplnit těžší lehký bombardér Fairey Battle, který byl třímístný a unesl i větší pumový náklad, než jaký byl požadován specifikami P.4/34. Nový letoun měl být jednoplošný se zatahovacím podvozkem, pumový náklad měl být pouhých 227 kg. Letoun měl být poháněn motorem Rolls-Royce Merlin F a maximální rychlost měla být minimálně 322
km/h.
Na výše uvedené specifikace odpověděly svými projekty firmy Bristol Aeroplane Co., Ltd., Fairey Aviation Co. Ltd. a Hawker Aircraft Ltd., po předložení svých projektů, byly se všemi sjednány objednávky na stavbu prototypů. Ve společnosti Fairey se projektu ujal šéfkonstruktér Marcel Jules Odilon Lobelle, jehož dílem byl i zmiňovaný lehký bombardér Fairey Battle. Nově vzniklý bombardér se svému předchůdci i dosti podobal, ale prototyp P.4/34 byl technologicky vyspělejší a také aerodynamické provedení bylo propracovanější. Postaveny a zalétány byly pouze dva prototypy sériových čísel K5099 a K7555, které se zúčastnily továrních zkoušek. První z nich zalétal tovární zkušební pilot Flight Lieutenant Christopher Stainbank Staniland dne 13. ledna 1937. Druhý prototyp vzlétl 19. dubna 1937. Tovární zkoušky probíhaly vcelku uspokojivě, zjištěné nedostatky byly rychle odstraňovány. V průběhu zkoušek bylo zjištěno, že oba prototypy mohly v mnoha ohledech konkurovat i většímu sourozenci Fairey Battle. Porovnávací zkoušky v Royal Aircraft Establishment (RAE), ukázaly, že Hawkerůw prototyp byl nadřazen prototypu firmy Fairey.


Po občanské válce ve Španělsku se však změnily požadavky letectva (nejen britského) na potřebnost a užitečnost kategorie lehkých bombardérů, které měly slabou pasivní ochranu, pokud ji měly vůbec, a tak nedlouho po ukončení soutěže došlo ke zrušení celého programu P.4/34. Vedení společnosti Fairey se ještě podařilo prodat licenční práva do Dánska, kde již probíhaly přípravy na jeho sériovou výrobu. Letectva mnoha menších států kategorii lehkých bombardérů nadále požadovala. Fairey P.4/34 byl v Dánsku označen jako LM-1, ale výroba těchto strojů se v Dánsku již nerozběhla, Dánsko bylo přepadeno Německem.


Oba prototypy nakonec našly své uplatnění, Admiralita potřebovala urychleně dvoumístnou palubní stíhačku a oba prototypy posloužily ke zkouškám. Druhý prototyp K7555 byl upraven do podoby prototypu Fairey O.8/38, ze kterého se později stal poměrně rozšířený námořní stíhač Fairey Fulmar. Díky tomu, že mohl šéfkonstruktér M. J. O. Lobelle využít nevyužitého prototypu, byl vývoj Fulmaru značně urychlen. I po zavedení Fulmaru do výroby sloužil druhý prototyp firmě Fairey jako zkušební, například na něm byly testovány vztlakové klapky typu Fairey-Youngman, zrušen byl ke konci roku 1941. První prototyp byl k různým zkouškám používán u RAF, vyřazen byl v roce 1940.
URL : https://www.valka.cz/Fairey-P-4-34-t197999#568293 Verze : 1
Fotografie pocházejí ze serveru: http://www.airwar.ru/enc/bww2/faireyp4-34.html
Fairey P.4/34 - 1st prototype

1st prototype
Fairey P.4/34 - 2nd prototype

2nd prototype
Fairey P.4/34 - 2nd prototype

2nd prototype
Fairey P.4/34 - 2nd prototype

2nd prototype
Fairey P.4/34 - 2nd prototype

2nd prototype
URL : https://www.valka.cz/Fairey-P-4-34-t197999#568295 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více