URL : https://www.valka.cz/Vystavel-Stanislav-Od-Ansonu-az-k-Airbusum-t205536#583323
Verze : 1
Název knihy: Name of the book:
Od Ansonů až k Airbusům
Od Ansonů až k Airbusům
Autor: Author:
Stanislav Vystavěl
Obsah: Content:
PROLOG Letecká dopravní skupina Ruzyně KAPITOLA I. Letecký dopravní pluk Ruzyně 1. letecký dopravní pluk Kbely 1. dopravní letecký pluk Kbely 1. dopravní výs. let. pluk Kbely KAPITOLA II. Letecký odd. vel. LaPVOS Kbely 7. letecký oddíl Kbely KAPITOLA III. 1. dopr. výs. let. pl. Prostějov 1. dopr. výs. let. pluk Mošnov KAPITOLA IV. 1. smíš. dopr. let. pluk Mošnov 1. dopr. výs. let. pluk Mošnov Dopravní letecká skupina Mošnov 36. sm. dopr. let. pl. Pardubice KAPITOLA V. 50. kur./spoj. let. pl. Klecany 50. spojovací letecký pluk Kbely 3. dopravní letecký pluk Kbely KAPITOLA VI. Dopravní letecký pluk MNO Kbely 3. dopravní letecký pluk Kbely 6. smíš. dopr. let. pluk T.G.M. 6. základna dopr. let. T. G. M. 24. základna dopr. let. T. G. M. POST SCRIPTUM Kdo velel “dopravkám“ Galerie velitelů “dopravek“ BAREVNÁ PŘÍLOHA
URL : https://www.valka.cz/Vystavel-Stanislav-Od-Ansonu-az-k-Airbusum-t205536#583357
Verze : 2
Reklama
Od Ansonů až k Airbusům Chronologie organizační, personální a materiální výstavby československého a českého dopravního a spojovacího letectva v období od roku 1945 po současnost
Název knihy symbolicky vyjadřuje počátek a současnost našich vojenských “dopravek“. V roce 1945 byly ve Velké Británii zakoupené dva “ANSONY“ prvními vojenskými dopravními letouny s čs. kokardou na bocích trupů u Letecké dopravní skupiny Ruzyně. Od roku 2007 “nosí“ čs. kokardy na bocích motorových gondol dva Airbusy A319CJ 24. základny dopravního letectva T. G. Masaryka Kbely.
Autor zpracoval více než sedmdesátileté období existence všech našich vojenských “dopravek“. Začíná stručným seznámením s etapou působení našich letců u Velitelství dopravního letectva (Transport Command RAF) v závěru II. světové války a poslední úkol 311. perutě při přepravě našich letců a repatriantů z Velké Británie do vlasti.
Chronologicky pak může čtenář sledovat zřízení Letecké dopravní skupiny, Leteckého dopravního pluku Ruzyně/Kbely a následně všechny změny názvů pluku přejmenováním a reorganizacemi “1. dopravky“ až do přemístění 1. dopravního výsadkového leteckého pluku Kbely v roce 1959 na Moravu. Následuje “odbočka“ v chronologii, kdy v souvislosti s předpokládaným přemístěním 1. dvlp na Moravu je pro potřeby přepravy funkcionářů MNO a Velitelství letectva a PVOS již v červnu 1959 rozhodnuto “rozvinout“ Velitelskou letku VLaPVOS k 1. 10. 1959 na “Letecký oddíl VLaPVOS“ (ten byl několikrát přejmenován a přepodřízen), aby byl jako 7. letecký oddíl (tzv. “Vintrlíkův oddíl“) ve Kbelích k 1. 9. 1969 zrušen a jeho letecká technika spolu s částí personálu přemístěna k 50. spojovacímu leteckému pluku Kbely.
Další etapa “1. dopravky“ pokračuje ročním působením v Prostějově a od r. 1960 přemístění do Mošnova. Tam v roce 1969, po zrušení 46. dopravní výsadkové letecké divize Olomouc a jejich vrtulníkových pluků “zažije“ reorganizaci a vytvoření Odloučené části 1. dvlp v Prostějově (s 3. a 4. vrtulníkovou letkou a 5. letkou An-2).
To vše až do roku 1974, kdy “vrtulníkáři“ z Odloučené části 1. dvlp se stanou základem 51. vrtulníkového pluku Prostějov a v Mošnově pak až do r. 1986 působí jen “křídlatí“, přezbrojení na turbovrtulové An-12, An-26 a Turbolety L-410T. Od 1. 6. 1986 působí v Mošnově 1. smíšený letecký dopravní letecký pluk s 3. vrtulníkovou letkou s Mi-17. (Ta byla v říjnu 1992 zrušena).
V roce 1993 byla “1. dopravka" v Mošnově zrušena a její “zbytky“ – přes Pardubice (u 36. smíšeného dopravního leteckého) nakonec skončily ve Kbelích… Zmíněné útvary mají přístupné archivní fondy ve VÚA/VHA Praha. Proto bylo možné v knize přiblížit vnitřní organizaci útvarů a zařadit řadu úplných jmenných a funkčních sestav útvarů v různých obdobích, také používanou a přidělenou leteckou techniku.
Další větev útvarů lze nazvat „Od 50. kurýrního a spojovacího leteckého pluku z Klecan do Kbel, až k dnešní 24. základně dopravního letectva T. G. Masaryka Kbely“. Tato část vznikla z veřejně přístupných informací a z pamětnických informací (Bez možnosti využití archivních fondů SpA zrušených útvarů z důvodu stanoviska příslušného velitele: “není žádoucí je zpřístupnit“. A to i přesto, že dokumenty, vzniklé do 31. 12. 1992 byly Zákonem č. 142/2005 § 157 odst. 3 “odtajněny“).
Postupné jsou zmíněny všechny útvary, které byly vytvořeny ve Kbelích z 50. spojovacího leteckého pluku od r 1974 přejmenovávány a reorganizovány – 3. dopravní letecký pluk –, Dopravní pluk MNO/F MNO, opět 3. dopravní letecký pluk T. G. Masaryka, “půlroční“ 6. smíšený dopravní pluk, 6. základna dopravního letectva a od roku 2003 konečně dnešní 24. základna dopravního letectva T. G. Masaryka Kbely.
To vše doplňuje množství fotografií velitelů útvarů, velitelů letek a používané letecké techniky. Nechybí ani fotografie z několika leteckých nehod fondů VHA/VÚA Praha.
URL : https://www.valka.cz/Vystavel-Stanislav-Od-Ansonu-az-k-Airbusum-t205536#583325
Verze : 0
Diskuse
... keď budem dobrý, snáď ju dostanem na Ježiška ...
URL : https://www.valka.cz/Vystavel-Stanislav-Od-Ansonu-az-k-Airbusum-t205536#583354
Verze : 0
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.