Tupolev Tu-160 [kód NATO: Blackjack]

Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 420 příspěvků vloženo, 1639 editováno a 271 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Tupolev Tu-160 [kód NATO: Blackjack]

Tupolev Tu-160 / Туполев Ту-160

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Tupolev Tu-160 Tupolev Tu-160
    Originální název:
    Original Name:
    Туполев Ту-160
    Kategorie:
    Category:
    bombardovací letoun bomber aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1981-DD.MM.1982 Moskevský strojírenský závod Pokus, Moskva /
    DD.MM.1984-DD.MM.RRRR Kazaňské letecké výrobní sdružení S. P. Gorbunova, Kazaň, /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1981-DD.MM.RRRR
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    včetně prototypů / including prototypes 36
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    18.12.1981
    Osádka:
    Crew:
    4
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník s měnitelnou geometrií křídla monoplane with variable geometry wing
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    zatahovací retractable
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    110000 kg 242508 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    267000 kg 588634 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    275000 kg 606271 lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    55,7 1) m 182ft 8,9in 1)
    Délka:
    Length:
    54,095 m 177ft 5,71in
    Výška:
    Height:
    13 m 42ft 7,81in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    293,15 2) m2 3155.44 2) ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    938 kg/m2 192.12 lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    dvouproudový turbofan
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    4
    Typ:
    Type:
    Kuzněcov NK-32 (Кузнецов НК-32)
    - maximální tah bez přídavného spalování: 127 kN
    - maximální tah s přídavným spalováním: 245 kN
    Kuzněcov NK-32 (Кузнецов НК-32)
    - maximum thrust, dry: 28660 lbf
    - maximum thrust, afterburning: 55115 lbf
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    171000 kg 376980 lb
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    2000 3) km/h v ? m 1242.7 3) mph in ? ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    1000 km/h v ? m 621.4 mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    ? m/s ? ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    ? min do ? m ? min to ? ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    15000 m 49213 ft
    Dolet:
    Range:
    14000 km 8699.2 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    ? km ? mi
    Výzbroj:
    Armament:
    maximální hmotnost výzbroje 40000 kg ve 2 pumovnicích

    12x Raduga Ch-55SM (AS-15B Kent)
    24x Raduga Ch-15S (AS-16 Kickback)
    volně padající bomby
    maximum armament weight of 88180 lb in 2 weapon bays

    12x Raduga Kh-55SM (AS-15B Kent)
    24x Raduga Kh-15S (AS-16 Kickback)
    free fall bombs
    Uživatelské státy:
    User States:




    Poznámka:
    Note:
    kódové označení NATO: Blackjack (Ram-P)


    1) minimální šípovitost (20°), maximální šípovitost (65°) 35,6 m
    2) minimální šípovitost (20°)
    3) limit kvúli omezení opotřebení motorů, při zkouškách dosaženo 2230 km/h
    NATO reporting name: Blackjack (Ram-P)


    1) maximum spread (20°), fully swept (65°) 116ft 9,5in
    2) maximum spread (20°)
    3) a limit to avoid engine attrition, during tests 1385 mph was reached
    Zdroje:
    Sources:
    Gordon, Y., Komissarov, D.: Tupolev Tu-160 Blackjack, Midland publishing, 2003, ISBN 1-85780-147-4
    www.globalsecurity.org
    www.airforce.ru
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/2066#368937Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Prototyp bombardéru Tu-160.


    Tupolev Tu-160 Side view by Basil Zolotov


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/2066#372836Verze : 1
    MOD
    Avatar
    Tupolev Tu-160 ("rudá 16") s čestným názvem Alexej Plochov, letecká základna Engels-2, 17. dubna 2003.


    Tupolev Tu-160 Side view by Basil Zolotov


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/2066#372837Verze : 1
    MOD
    Avatar
    Tupolev Tu-160 ("rudá 06") s čestným názvem Ilja Muromec, 9. května 1995.


    Tupolev Tu-160 Side view by Basil Zolotov


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/2066#372839Verze : 1
    MOD
    Avatar
    Tupolev Tu-160 ("rudá 12") s čestným názvem Aleksandr Novikov, 121. gardový těžký bombardovací letecký pluk, základna Engels. Letoun svoje čestné jméno obdržel 21. prosince 2000.


    Tupolev Tu-160 Side view by Basil Zolotov


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/2066#372842Verze : 1
    MOD
    Avatar
    Tupolev Tu-160 ("rudá 07") s čestným názvem Aleksandr Molodčij, 121. gardový těžký bombardovací letecký pluk, základna Engels. Letoun svoje čestné jméno obdržel 27. června 2000.


    Tupolev Tu-160 Side view by Basil Zolotov


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/2066#372843Verze : 1
    MOD
    Avatar
    Tupolev Tu-160 ("rudá 05") s čestným názvem Aleksandr Golovanov. Letoun svoje čestné jméno obdržel 7. srpna 1999.


    Tupolev Tu-160 Side view by Basil Zolotov


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/2066#372844Verze : 1
    MOD
    Avatar
    Tupolev Tu-160 ("rudá 04") s čestným jménem Ivan Jarygin.


    Tupolev Tu-160 Side view by Basil Zolotov


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/2066#372845Verze : 1
    MOD
    Avatar
    Tupolev Tu-160 ("rudá 02") s čestným jménem Vasilij Rešetnikov.


    Tupolev Tu-160 Side view by Basil Zolotov


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/2066#372846Verze : 1
    MOD
    Avatar
    Tupolev Tu-160 ("rudá 01") s čestným jménem Michail Gromov. Letoun svoje čestné jméno obdržel 22. února 1999. Zobrazený stroj byl ztracen při letecké nehodě 19. září 2003.


    Tupolev Tu-160 Side view by Basil Zolotov


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/2066#372847Verze : 1
    MOD
    Avatar
    Tupolev Tu-160 ("rudá 11") s čestným jménem Vasilij Seňko, letecká základna Engels, rok 2003.


    Tupolev Tu-160 Side view by Basil Zolotov


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/2066#372848Verze : 1
    MOD
    Avatar
    Tupolev Tu-160 ("rudá 03") s čestným jménem Pavel Taran v podobě, v jaké byl vystavován na aerosalonu MAKS 2003.


    Tupolev Tu-160 Side view by Basil Zolotov


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/2066#372850Verze : 1
    MOD
    Avatar
    foto legion.wplus.net


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/2066#43617Verze : 0
    Avatar
    foto legion.wplus.net


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/2066#43615Verze : 0
    Avatar
    K návšteve dvoch "Blackjackov" vo Venezuele v septembri 2008 (Základna El Libertador) prikladám fotočku.


    Zdroj: Militaryphotos.net




    Táto fotka sa už priamo netýka návštevy vo Venezuele ale vzhladom na jej umeleckú hodnotu si tu zaslúži byť.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/2066#280404Verze : 1
    Avatar
    Tu-160 15 184. těžkého bombardovacího leteckého pluku ukrajinského letectva
    Priluky (Прилуки), 1997
    Автор: Игорь Бубин

    Autor: Igor Bubin
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/2066#397134Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Stroje Tu-160 6950. gardové letecké základny, Engels (6950-я Гвардейская авиационная база (1 разряда), Энгельс)


    autor: Erik "Rostovspotter" Romanenko



    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/2066#536026Verze : 1
    MOD
    Avatar
    Zajímalo by mne označené pohonných jednotek Tu-160. Zdroje pletou dohromady NK-32, NK-321, NK-32-1, NK-32 etapa I/II, NK-321 etapa I/II a říkají jen málo o vztahu mezi těmito verzemi.


    Jefim Gordon v knize o Tu-160 z 2003 mluví o NK-32. Motor byl vybrán pro Tu-160, testován na Tu-142LL, první let Tu-160 proběhl v prosinci 1981, sériová výroba motorů od 1986. NK-321 zmiňuje jenom a pouze u obrázku motoru s komentářem "NK-321, jedna z verzí NK-32".


    Janes.com (www.janes.com) mluví o NK-32, zkoušeném v r. 1980. To této verze ale bylo upuštěno a nahradil ji vylepšený NK-321. Hlavní změna bylo nějaké předsazení prvního stupně dmychadla, v originále "overhung first fan stage, agead of intake frame". Pokud porovnám fotky NK-32 a NK-321 (pokud to opravdu jsou fotky těchto verzí), nevidím žádný rozdíl.


    Jeden článek z roku 2008 píše o upgradech NK-32 etapa I na NK-32 etapa II, které mají začít v roce 2009. Další článek z roku 2010 píše o plánovaném znovuotevření sériové výroby NK-32. Profil NK-32 na airwar.ru říká, že Tu-160 má NK-32 a Tu-144LL má NK-32-1 (od 1996). Ale článek NK-321 na stejném webu přisuzuje Tu-144LL motor NK-321-144.


    Oficiální stránky konstrukční kanceláře (sntk-odr.ru) zmiňuí NK-321, NK-321 etapa I, NK-321 etapa II. NK-32 je tam zmíněn pouze jednou, na nevýznamném místě. Výrobce některých komponentů (www.metallist-s.ru) zase mluví jen o NK-32. Na MAKS 2005 byl motor prezentován jako NK-321, ani tam není vidět, že by první stupeň dmychadla nějak přesahoval přední rám motoru, tak jak píše Janes.com



    Zkrátka nikde není spolehlivá informace, jak to vlastně s pojmenováním těchto motorů je - ani na oficiálních stránkách výrobců. Je NK-32 jen počáteční vývojová variante? Jsou všechny sériové motory NK-321? A nebo to jsou jen NK-32-I? A jak je to s tím "etapa I", "etapa II"? Prošel jsem desítky online novinových článků, spoustu monografií a dalších webů a všude je to nějak domíchané.


    Pokud k tomuto máte nějaké informace, nebo zdroje, prosím dejte vědět. Poslední pokus bude kontaktovat přímo výrobce, ale od nich se člověk odpovědi jistě nedočká.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/2066#377919Verze : 1
    Avatar
    Tak to by zajímalo i mne jaké bylo označení pohonných jednotek Tu-160
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/2066#536038Verze : 0