Taran, Grigorij Alexejevič

Taran, Grigoriy Alekseyevich
Григорий Алексеевич Таран
     
Příjmení:
Surname:
Taran Taran
Jméno:
Given Name:
Grigorij Alexejevič Grigoriy Alekseyevich
Jméno v originále:
Original Name:
Григорий Алексеевич Таран
Fotografie či obrázek:
Photograph or Picture:
Hodnost:
Rank:
major Major
Akademický či vědecký titul:
Academic or Scientific Title:
- -
Šlechtický titul:
Hereditary Title:
- -
Datum, místo narození:
Date and Place of Birth:
18.10.1912 Mamajevka /
18.10.1912 Mamajevka /
Datum, místo úmrtí:
Date and Place of Decease:
15.11.1948 Moskva /
15.11.1948 Moskva /
Nejvýznamnější funkce:
(maximálně tři)
Most Important Appointments:
(up to three)
- veliteľ 3. dopravného leteckého pluku civilného letectva - Commander of the 3rd Transport Aviation Regiment of the Civil Air Fleet
Jiné významné skutečnosti:
(maximálně tři)
Other Notable Facts:
(up to three)
- Hrdina Sovietskeho zväzu
- zahynul pri poľovačke
- Hero of the Soviet union
Související články:
Related Articles:

Zdroje:
Sources:
ru.wikipedia.org
URL : https://www.valka.cz/Taran-Grigorij-Alexejevic-t209709#592473 Verze : 0
     
Příjmení:
Surname:
Taran Taran
Jméno:
Given Name:
Grigorij Alexejevič Grigoriy Alekseyevich
Jméno v originále:
Original Name:
Григорий Алексеевич Таран
Všeobecné vzdělání:
General Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vojenské vzdělání:
Military Education:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Důstojnické hodnosti:
Officer Ranks:
DD.MM.RRRR major
DD.MM.RRRR Major
Průběh vojenské služby:
Military Career:
DD.MM.1941-DD.MM.RRRR vstup do Červenej armády
DD.MM.1941-DD.MM.RRRR join the Red Army
Vyznamenání:
Awards:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
ru.wikipedia.org
pamyat-naroda.ru
URL : https://www.valka.cz/Taran-Grigorij-Alexejevic-t209709#592474 Verze : 0

Major Taran a Karol Šmidke




Z návrhu na udelenie titulu Hrdinu Sovietskeho zväzu vyplýva zaujímavá skutočnosť, majúca úzky súvis s našimi krajinami. Bola to totiž práve posádka pod velením majora G.A. Tarana, ktorá z Moskvy v noci zo 4. na 5. septembra 1944 priviezla na územie Slovenska delegátov Slovenskej národnej rady. Konkrétne v lietadle leteli Karol Šmidke, pplk. Dr. Mikuláš Ferjenčík a Šmidkeho syn Dragutin, ktorý v ZSSR absolvoval paradesantný a rádiotelegrafický výcvik a mal zabezpečiť trvalé rádiové spojenie s Moskvou. V lietadle boli aj ďalsí dvaja sovietsky rozviedčíci - Zinaida Borisovna Andrejevová a Valerij Konovaľov.


Skupina mala byť vysadená padákmi nad Prašivou, kde mali byť umiestnené svetelné signály. Let prebiehal za mesačnej noci a tak sa stroj pilotovaný skúseným kapitánom bez väčších problémov dostal nad stanovené miesto. Podľa komunistickej historiografie z dôvodu, že na Prašivej neboli žiadne svetelné signály "rozhodol súdruh Šmidke o zmene kurzu na letisko Tri Duby, kde bez problémov pristáli na vatrami osvetlenej pristávacej dráhe". Táto verzia, majúca zrejme za cieľ glorifikáciu Šmidkeho múdrosti a rozhodnosti, však kríva na obe nohy. Je len ťažko uveriteľnou predstava, že civilný cestujúci (hoci aj poslanec SNR) udeľuje rozkazy posádke vojenského lietadla na zmenu kurzu. Omnoho pravdepodobnejším a uveriteľnejším je popis situácie z cit. návrhu na udelenie najvyššieho sovietskeho vyznamenania.


Text je citovaný v pôvodnom znení aj s pravopisnými či zemepisnými chybami:
„V noci zo 4. na 5. septembra 1944 ... vykonaný let do oblasti mesta Ružen-Berok (Slovensko) vysadenie na padákoch zodpovedných vedúcich národno-oslobodzovacieho boja Slovenska ... vzhľadom na zlý fyzický stav jedného z cestujúcich súdruh Taran si vyžiadal vysielačkou súhlas na pristátie a po jeho obdržaní vykonal šikovný let k úpätiam hôr pre spresnenie miesta pristátia a následne majstrovsky pristál...“
(„...в ночь с 4 на 5 сентября 1944 года ... выполнен полет в район города Ружен-Берок (Словакия) выбросить на парашютах ответственных руководителеи народно-освободительной борьбы Словакии. ... Ввиду плохого физического состояния одного из пассажиров тов. ТАРАН запросил по радио разрешение на посадку и получив его, произвел искуссныи полет вдоль гор для уточнения площадки и мастерски произвел посадку...“)


Keď uvážime, že Šmidke mal v tom čase už 47 rokov a mal uprostred noci zoskočiť padákom, ktorým zrejme nikdy predtým neskákal, musel to byť práve on, kto bol označený za „cestujúceho v zlom fyzickom stave“. Takže žiadne „chýbajúce svetelné znamenia na Prašivej“ či „pokyn súdruha Šmidkeho“, ale normálna a ľudsky pochopiteľná obava o zdravie politika a jeho zjavná (ne)schopnosť vysadenia na padáku viedla posádku k pristátiu na povstaleckom území.


pamyat-naroda.ru
www.noveslovo.sk

URL : https://www.valka.cz/Taran-Grigorij-Alexejevic-t209709#592489 Verze : 5
Major G.A. Taran zahynul nešťastným spôsobom. Ako vášnivý a skúsený poľovník si spoločne s priateľom vyšli na poľovačku. Po vystúpení z auta priateľ odišiel na jednu stranu, Taran na stranu druhú. Vtom pred ním z trávy vybehol zajac. Major Taran zacielil a vystrelil. Broky vystrelené z dvojhlavňovej brokovnice však zajaca len zranili. Taran na zranené zviera nechcel míňať ďalší náboj a zahnal sa naň pažbou. Pri údere však zbraň vystrelila a broky zblízka zasiahli poľovníka do brucha.


Michajlov, P.M.: 10000 časov v vozduche, Moskva, 1964 (Михайлов П. М. 10000 часов в воздухе. М., 1964)
URL : https://www.valka.cz/Taran-Grigorij-Alexejevic-t209709#592479 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více