MiG-21MF 5209

     
Typ:
Type:
MiG-21MF
Výrobce:
Producer:
Moskevský strojírenský závod Prapor práce, Moskva /
Datum výroby:
Date of Production:
04.02.1972
Výrobní číslo:
Construction Number:
965209
Sériové číslo / imatrikulace:
Serial Number / Registration Code:
01.01.1993-17.06.1999 5209
Datum vyřazení z provozu:
Date of Decommissioning:
17.06.1999 zničen při nehodě
17.06.1999 destroyed in crash
Poznámka:
Note:
Průběh katastrofy:
K letecké katastrofě došlo dne 17.6.1999 v 18.02 hodin. Dvojice letounů Mig-21 ze 4. základny stíhacího letectva Čáslav prováděla v zóně u Havlíčkova Brodu nácvik vzdušného manévrového boje. Během návratu na základnu při letu ve dvojici, v klesání z výšky 2000 metrů do výšky 1200 metrů v zatáčce do osy vzletové a přistávací dráhy letiště Čáslav, došlo k nárazu přídě letounu Mig-21 MF 5209 pilotovaného mjr.Kaiserem do spodní části zádě Migu-21 UM trupového čísla 9342 pilotovaného posádkou mjr.Zbranek a mjr.Svoboda. Mjr. KAISER zahynul v troskách svého stroje. Oba piloti “spárky″ se katapultovali. Mjr. ZBRANKOVI ( letěl v zadní kabině jako instruktor) se však nestačil dostatečně otevřít padák a také zahynul. Letouny dopadly nedaleko obce Macourov. Mjr. SVOBODA vyvázl bez zranění. Osud však byl krutější a mjr. Zdeněk Svoboda zahynul jen o rok později při letecké katastrofě dvojice Migů-21 MF v ne příliš vzdáleném Bílku.
-
Zdroje:
Sources:
Článek “MiG-21/Ve znamení delty“ autora Radima Špalka uveřejněný na serveru www.valka.cz
Gordon, Yefim; Dexter, Keith; Kommisarov, Dmitriy. Mikoyan MiG-21. Midland Publishing, Hinckley 2008. ISBN 978-1-85780-257-3.
Якубович, Николай. Истребитель МиГ-21: Руссжкий Дух против фантомов, миражей и громовержцев ISBN 978-5-699-58827-5.
Якубович, Николай. Боевые самолеты Микояна: Есть только МИГ... Яуза, Москва 2009. ISBN 978-5-699-34100-9.
Беляков, Р.А.; Мармен, Ж. Самолеты МиГ 1939-1995. Авико Пресс, Москва 1996. ISBN: 5-86309-033-2.
MiG-21, 4+ Publication, 1991
ruslet.webnode.cz
URL : https://www.valka.cz/MiG-21MF-5209-t213090#646352 Verze : 0
     
Stát:
Country:
Česká republika (1993- ) Czech Republic (1993- )
Datum převzetí:
Commissioned:
01.01.1993
Datum vyřazení:
Decommissioned:
17.06.1999
Provozovatel:
Operator:
01.01.1993-27.10.1993 11. stíhací letecký pluk
27.10.1993-25.03.1994 28. stíhací bombardovací letecký pluk
25.03.1994-DD.11.1994 Letecké středisko inspektora letectva a protivzdušné obrany Armády České republiky
DD.01.1995-DD.06.1999 43. stíhací letka
DD.06.1999-17.06.1999 41. stíhací letka
01.01.1993-27.10.1993 11th Fighter Air Regiment
27.10.1993-25.03.1994 28th Fighter Bomber Air Regiment
25.03.1994-DD.11.1994 Air Force and Air Defence of the Army of the Czech Republic Inspector´s Air Center
DD.01.1995-DD.06.1999 43rd Fighter Squadron
DD.06.1999-17.06.1999 41st Fighter Squadron
Označení:
Marking:
 
Taktické označení:
Tactical Marking:
01.01.1993-17.06.1999 5209
Výsostné znaky:
Aircraft Insignia:
01.01.1993-17.06.1999 standardní (high visibility)
01.01.1993-17.06.1999 standard (high visibility)
Zvláštní a příležitostné označení:
Special and Occasional Marking:
01.01.1993-17.06.1999 Černá hlava tygra na levé straně přídě
DD.MM.1999-17.06.1999 Na svislou ocasní plochu byl nastříkán do šedého oválu modrý emblém růžice NATO s bílou číslicí 50.Výsostný znak byl ve zmenšeném provedení umístěn diagonálně nad emblémem
01.01.1993-17.06.1999 Black head of a tiger on the left side of the bow
DD.MM.1999-17.06.1999 The blue emblem of the NATO rosette with the white number 50 was spray-painted on the vertical tail area in a gray oval. The supreme emblem was placed diagonally above the emblem in a reduced version
Kamufláž a zbarvení:
Camouflage and Color Scheme:
 
Kategorie:
Category:
01.01.1993-17.06.1999 standardní vojenská
01.01.1993-17.06.1999 standard military
Barvy:
Colors:
01.01.1993-DD.MM.1995 kov, stříbrná
DD.MM.1995-17.06.1999 šedá světlá
01.01.1993-DD.MM.1995 metalic, silver
DD.MM.1995-17.06.1999 light grey
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Článek “MiG-21/Ve znamení delty“ autora Radima Špalka uveřejněný na serveru www.valka.cz
Gordon, Yefim; Dexter, Keith; Kommisarov, Dmitriy. Mikoyan MiG-21. Midland Publishing, Hinckley 2008. ISBN 978-1-85780-257-3.
Якубович, Николай. Истребитель МиГ-21: Руссжкий Дух против фантомов, миражей и громовержцев ISBN 978-5-699-58827-5.
Якубович, Николай. Боевые самолеты Микояна: Есть только МИГ... Яуза, Москва 2009. ISBN 978-5-699-34100-9.
Беляков, Р.А.; Мармен, Ж. Самолеты МиГ 1939-1995. Авико Пресс, Москва 1996. ISBN: 5-86309-033-2.
MiG-21, 4+ Publication, 1991
ruslet.webnode.cz
URL : https://www.valka.cz/MiG-21MF-5209-t213090#646353 Verze : 0
Pátek 18.6.1999
Naklání trosek po katastrofě z předchozího podvečera.
MiG-21MF 5209 -


URL : https://www.valka.cz/MiG-21MF-5209-t213090#201724 Verze : 0
Dne 17.6. 1999 v 18:02 došlo k letecké nehodě - pilot nepřežil. Stroj tehdy náležel k 4. zSL Čáslav, pilot Ivan Kaiser. Důvod nehody - po vykonání cvičného letu spolu s MiG-21 UM 9342 (osádka Zdeněk Svoboda (katapultoval se), Jaromír Zbranek (nepřežil) ) před přistáním v Čáslavi došlo při výměně pozic ke srážce, při které tento letoun narazil do "spárky" zprava zespodu.


Literatura:
Lorenc, M., Rogl. S. Zrušená křídla : poznámky k československému a českému vojenskému letectvu v letech 1989 až 1994. Votobia, v Olomouci, 2000. ISBN 80-7198-405-1.
URL : https://www.valka.cz/MiG-21MF-5209-t213090#241612 Verze : 0
Letoun zachycený ve své finální podobě s výročním logem NATO, se kterým létal velice krátce.
MiG-21MF 5209 - Zdroj:
Letectví a kosmonautika, rok 1999, č. 18, 3. s. obálky, autor Jan Čadil.

Zdroj:
Letectví a kosmonautika, rok 1999, č. 18, 3. s. obálky, autor Jan Čadil.

URL : https://www.valka.cz/MiG-21MF-5209-t213090#645283 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více