Typ: Type: | MiG-15bisSB | |
Výrobce: Producer: | Letecké opravny Kbely, Kbely | |
Datum výroby: Date of Production: | DD.05.1957 | |
Výrobní číslo: Construction Number: | 713141 | |
Sériové číslo / imatrikulace: Serial Number / Registration Code: | DD.04.1968-18.05.1971 3141 | |
Datum vyřazení z provozu: Date of Decommissioning: | 18.05.1971 zničen při nehodě | 18.05.1971 destroyed in crash |
Poznámka: Note: | konverze z MiG-15bis 3141 Dne 18.5.1971 došlo 7 minut po startu ze záložního letiště Hradec Králové k pulsaci a následnému vysazení motoru, kpt. Jiří Velek se ve výšce 1.000 metrů rozhodl pro katapultáž. Překryt kabiny se ale pouze nadzvedl, pilot ho musel odstrčit rukama. Letoun v 18:03 hodin dopadl u obce Bílsko u Hořic v Podkrkonoší. Závada motoru vznikla zadřením zkorodovaných plunžrů obou vysokotlakých palivových čerpadel, což byl důsledek působení volné vody v palivu během 75-ti dní, kdy letoun nelétal. | conversion of MiG-15bis 3141 |
Zdroje: Sources: | Gordon, Yefim. Mikoyan-Gurevich MiG-15: The Soviet Union's Long-lived Korean War Fighter. Midland Publishing, Hinckley 2001. ISBN 1-85780-105-9. Якубович, Николай. Истребитель МиГ-15: гроза летающих крепостей. Яуза, Москва 2009. ISBN 978-5-699-34477-2. Беляков, Р.А.; Мармен, Ж. Самолеты МиГ 1939-1995. Авико Пресс, Москва 1996. ISBN: 5-86309-033-2. Vraný, Jiří; Krumbach, Jan. Ilustrovaná historie letectví: MiG-15/Lavočkin La-5 a La-7/Fokker D.VII. Naše vojsko, Praha 1985. Котлобовский, Александр. Миг-15, реактивный бестселлер, Aviacija и Время 2013/02. ruslet.webnode.cz |