CZK - Tatra 111

     
Název:
Name:
Tatra 1111) Tatra 1111)
Originální název:
Original Name:
Tatra 111
Kategorie:
Category:
valník cargo bed truck
Výrobce:
Producer:
Ringhoffer-Tatra a.s., Kopřivnice /
Tatra, n.p., Kopřivnice /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1945-DD.MM.1952
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
33 690 (všechny verze, včetně civilní výroby / all versions, including civil production)
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.DD.RRRR
Počet míst k sezení:
Troop Seating Capacity:
1 + 2
Technické údaje:
Technical Data:
 
Náhon:
Configuration:
6x6
Pohotovostní hmotnost:
Curb Weight:
8430 kg 18585 lb
Užitečné zatížení:
Payload:
10240 kg 22575 lb
Celková hmotnost:
Gross Vehicle Weight:
18670 kg 41160 lb
Přípojná hmotnost:
Gross Trailer Weight:
22000 kg 48502 lb
Celková hmotnost s přívěsem/návěsem:
Gross Combination Weight:
40670 kg 89662 lb
Celková délka:
Overall Length:
8550 mm 28ft 1in
Celková šířka:
Overall Width:
2500 mm 8ft 2in
Celková výška:
Overall Height:
25702) mm 8ft 5in2)
Světlá výška:
Ground Clearance:
270 mm 11in
Rozvor:
Wheelbase:
4175 mm - 1220 mm 164 ⅜ in - 48in
Rozchod:
Track:
2080 mm - přední náprava
1800 mm - zadní nápravy
81 ⅞ in - front axle
70 ⅞ in - rear axle
Brzdová soustava:
Braking System:
provozní - pneumatická, jednookruhová, bubnová
parkovací - mechanická
service brake - single-circuit pressure-air drum brakes
parking brake - mechanical
Elektrický systém:
Electrical System:
napětí elektrické sítě: 12 V
ukostřený záporný pól
akumulátor: 12 V / 105 Ah
dynamo: 12 V / 300 W
nominal voltage: 12 V
ground pole: negative
battery: 12 V / 105 Ah
dynamo: 12 V / 300 W
Pneumatiky:
Tyres:
10,50 - 20
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Tatra T-111
- vznětový, vidlicový, vzduchem chlazený, s přímým vstřikem paliva
- počet válců: 12
- vrtání: 110 mm
- zdvih: 130 mm
- objem válců: 14 825 cm3
- maximální výkon: 129 kW při 1800 ot/min
Tatra T-111
- air cooled, V-type, four stroke, direct injection diesel engine
- number of cylinders: 12
- bore: 4.33 in
- stroke: 5.12 in
- swept volume: 905 cu in
- maximum power output: 173 hp (175 PS) at 1800 rpm
Převodovka:
Gearbox:
mechanická, 4+1, normální a redukovaný chod mechanical, 4 forward and 1 reverse gears, normal and reduced drive mode
Spojka:
Clutch:
dvoulamelová, suchá dual-plate, dry
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
160 l 35.2 Imp gal
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
62 km/h 39 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h ? mph
Spotřeba paliva:
Fuel Consumption:
29 l/100 km 9.74 mi/Imp gal
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
~550 km ~342 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Nájezdový úhel přední/zadní:
Angle of Approach/Departure:
? ° / ? °
Svah:
Gradient:
23 ° 52 %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
? m ?
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
? m ?
Brodivost:
Fording Depth:
? m ?
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
1) vyráběna jako valník a sklápěč
2) po kabinu, 3100 mm s plachtou

přehled verzí
1) manufactured as cargo bed and dump truck
2) to the cab, 10ft 2in with tarpaulin

overview of versions
Zdroje:
Sources:
firemní materiály Tatra n.p.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-111-t21644#594070 Verze : 0
Je zajímavé že tento vůz, často představovaný jako symbol socialistické výstavby, má svůj původ v německém požadavku na nákladní automobil pro německou armádu na východní frontě. Původně mělo jít o vozidlo z nedeficitních surovin, a proto na "stojedenáctce" je užit rám z běžné oceli, nenajdeme zde téměř žádné barevné kovy a původní kabina byla z náhradních materiálů (především fíbr). Vůz vychází ze starší Tatry 81 a na přání zákazníka byl pro něj vyvinut nový motor, vzduchem chlazený diesel. Chlazení je nucené dvěma ventilátory, původně poháněnými pomocí řetězů, u pozdějších (poválečných) modelů potom pomocí klínových řemenů. Pro Němce byl nejdříve vyráběn vůz s nosností 6,5 tuny, později byla změnou per a jejich uchycení zvýšena nosnost na 8 tun, vozy s větší nosností lze rozeznat podle větších kol.


Válečné vozy neměly vysokou spolehlivost, další problém byla vysoká hlučnost motoru způsobená především větráky a jejich náhony. Po válce se výroba rozběhla už v roce 1945 a pro poválečnou výrobu byla nosnost dále zvýšena na deset tun. Spolehlivost se povedlo zvýšit snížením výkonu a otáček motoru a také tím, že poválečná výroba byla mnohem pečlivější. Poválečné Tatry 111 naopak od svých předchůdkyň prosluly svou spolehlivostí, díky níž jim byl dokonce postaven na Sibiři ve městě Bereg pomník.


Po válce byla také nouzová válečná budka řidiče nahrazena novou kabinou s dřevěnou kostrou potaženou plechem. Kabina byla vyvinuta v roce 1943, zajišťovala lepší výhled z vozu, její použití za války se mi nepovedlo kromě prototypů potvrdit. Později dostala stojedenáctka novou celokovovou kabinu původně konstruovanou pro Tatru 128. Jde o typickou kabinu s negativním sklonem skel (údajně proto aby se v nich neodráželo světlo a vůz se neprozradil nepříteli). Vozidlo bylo dodáváno naší armádě, kde sloužilo celkem spolehlivě dlouhá léta a poslední kusy z NZ zásob se vyřazovaly až v osmdesátých letech. Některé speciální nástavby (jeřáby nebo bagry) byly vzácně k vidění ještě v devadesátých letech, obvykle u stavebních firem. Celkem bylo vyrobeno 33 690 kusů všech verzí. Mnoho jich bylo vyvezeno do 59 zemí světa, nejvíce do SSSR, kam bylo v letech 1956 až 1962 dodáno na 7300 kusů.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-111-t21644#84575 Verze : 2
Tatra 111 československé armády táhnoucí protiletadlový kanon vz. 37 N (Flak 37) zajíždí do palebného postavení, zima 1953/1954.


Zdroj:
Československá armáda

CZK - Tatra 111 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-111-t21644#594101 Verze : 2
Tatra 111, Vojenský újezd Brdy, Bahna 2015, červen 2015.


autor: Josef Holek

CZK - Tatra 111 -


CZK - Tatra 111 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-111-t21644#534640 Verze : 3
Motor z T-111 vystavený v Tatra muzeu v Kopřivnici. Foceno 9.5.2009
CZK - Tatra 111 -


CZK - Tatra 111 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-111-t21644#312646 Verze : 0

Diskuse

Pěknou T-111 lze vidět na Smíchovském nádraží s jeřábovou nástavbou. Snad neskončí ve šrotu, ale v muzeu.
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-111-t21644#331874 Verze : 0
Vážený pane kolego,
není-li vám to proti mysli, nahlaste svůj nález a návrh oficiální cestou NTM v Praze, nebo TM v Brně.


Národní technické muzeum
Kostelní 42
Praha 7 - Holešovice
CZ-17078
e-mail: info@ntm.cz


Technické muzeum
Purkyňova 105
Brno - Královo Pole
CZ-61200
e-mail: info@technicalmuseum.cz
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-111-t21644#331886 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více