Jakovlev Jak-7 M-82

Yakovlev Yak-7 M-82
Яковлев Як-7 M-82
     
Název:
Name:
Jakovlev Jak-7 M-82 Yakovlev Yak-7 M-82
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-7 M-82
Kategorie:
Category:
experimentální letoun experimental aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1942-DD.05.1942 Novosibirský letecký závod č. 153 V. P. Čkalova, Novosibirsk /
Období výroby:
Production Period:
DD.08.1941-DD.12.1941 v Moskvě
DD.01.1942-DD.05.1942 v Novosibirsku
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
28.02.1942
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2745 kg 6052 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3370 kg 7430 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
9,740 m 31ft 11,45in
Délka:
Length:
8,370 m 27ft 5,52in
Výška:
Height:
2,750 m 9ft 0,26in
Plocha křídla:
Wing Area:
17,15 m2 184.6 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
196,501 kg/m2 40.25 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Švecov M-82A vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 1 250 kW (1 700 k) při 2 400 ot/min, 1 133 kW (1 540 k) v h= 2 060 m a 978 kW (1 330 k) v h= 5 400 m.
Vrtule trojlistá AV-5L-127 s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 2 800 mm.
Shvetsov M-82A fourteen-cylinder air-cooled twin-row radial engine rated at 1,677 hp for take-off, 1,520 hp at 6,760 ft and 1,312 hp at 17,717 ft,
driving a three-bladed variable-pitch AV-5L-127 propeller of 9ft 2,25in diameter
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
540 l 118.8 UK gallons (142,65 US gallons)
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
571 km/h v 2650 m 354.8 mph in 8694 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
14,88 m/s 2929.1 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5,61 min do 5000 m 5,61 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10000 m 32808 ft
Dolet:
Range:
700 km 435 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
880 km 546.8 mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm, uloženy v křídlech vně podvozku, 100 granátů pro každý a
1x pevný kulomet UBS ráže 12,7 mm, na pravé straně motoru, 260 nábojů.
Pumový náklad: 6x neřízená raketa RS-82 pod křídly.
Two fixed forward-firing 0.79 inch ShVAK cannons mounted in the wings, 100 rpg and
one fixed forward-firing 0.5 inch UBS machine-gun mounted on the right side of the engine bonnet, 260 rounds.
Bomb load: six rockets RS-82
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Maximální vypočtená rychlost: 615 km/h v h= 6 400 m.
Během zkoušek bylo provedeno 17 letů c tvání 5 hodin 24 minut.
24. 05. 1942 byly celý projekt zastaven.
Calculated maximum speed: 382 mph at 21,000 feet.
Was carried out a total of seventeen flights in total time 5 hours 24 minutes.
In May 24th 1942, was the whole project stopped.
Zdroje:
Sources:
Hans-Heiri Stapfer, Yak Fighters in Action, Aircraft No. 78, Carrollton, Texas, Squadron/Signal Publications, Inc., 1986. ISBN 0-89747-187-3.
Robert Bock, Monografie Lotnicze No. 47, Jak-7 Jak-9, Gdaňsk, AJ-Press, 1999, ISBN 83-7237-019-2
L+K č. 26/1982, Jakovlev Jak-7-M-82, Letadla 93-45, Václav Němeček
http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7m82.html
http://crimso.msk.ru/Site/Crafts/Craft21449.htm
airspot.ru
archiv autora

Jakovlev Jak-7 M-82 -


Jakovlev Jak-7 M-82 -


Jakovlev Jak-7 M-82 -


Jakovlev Jak-7 M-82 -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-7-M-82-t22135#465681 Verze : 0
Jakovlev Jak-7-M-82


Historie : K této modifikaci byl použit drak sériového Jaku-7 výrobní číslo 04-37, který byl dodán přímo z výrobní linky moskevským leteckým závodem č. 301.


Konstrukční tým měl před sebou celou řadu úkolů, které musel v souvislosti s instalací motoru AŠ-82 řešit. V prvé řadě musela být upravena přední část trupu a motorové lože. To bylo hlavní podmínkou k tomu, aby mohl být původní motor VK-105PA nahrazen novým AŠ-82. Tím však úpravy stroje nekončily. Jak-7-M-82 dostal i nové křídlo s automatickými sloty a menším rozpětím. To bylo sníženo z původních 10,00 m na 9,74 m. Pro nový stroj byla vyrobena a instalována i nová vrtule AV-5L-127. Motor byl za účelem maximálního snížení aerodynamického odporu zakapotován velmi těsně. To spolu se způsobem uchycení motoru (motorové lože) přineslo potíže s vestavěním zbraní. Původní instalace používaná u Jaků teď nebyla možná. Jaky s řadovými motory byly vyzbrojeny jedním 20 mm kanónem uloženým mezi bloky válců motoru, střílejícím dutou hřídelí vrtule a jedním či dvěma synchronizovanými kulomety ráží 7,62 mm nebo 12,7 mm, které byly umístěny nad motorem. U tohoto prototypu s motorem AŠ-82 bylo tedy nutné najít jiné řešení. Vlevo vedle motoru se našlo jedno „volné místo“. To obsadil synchronizovaný kulomet UBS ráže 12,7 mm s 260 náboji. Hlavní výzbroj musela být ale umístěna do křídla. Do každé poloviny křídla (ve střední části), vně okruhu vrtule, byl instalován jeden 20 mm kanón ŠVAK se zásobníkem na 100 nábojů. K jiným konstrukčním změnám již nedošlo. Například i podvozek zůstal stejný ... a to byl (jak si popíšeme později) dosti podstatný problém, přes který se Jak-7-M-82 nemohl přenést.


Tento letoun se poprvé vznesl do vzduchu 28.2.1942. Tovární zkoušky pak probíhaly od března do října 1942. Konaly se v Novosibirsku, kam byla konstrukční kancelář č. 115 evakuována.


Zkušební piloti byli s letounem celkem spokojeni. Zlepšila se schopnost vertikálního manévru stroje a zvětšila se palebná síla typu. Výzbroj bylo dokonce možné ještě zesílit. Jinou stránkou byly měřitelné výkony letounu. Maximální rychlost u země i v 5000 m oproti původnímu Jaku-7 mírně poklesla a zhoršila se i stoupavost. Došlo k tomu i přesto, že v novém stroji byl instalován výkonnější motor. Nakonec se zjistilo, že na vině je vrtule. Její parametry a vlastnosti nedovolily plně využít velký výkon motoru AŠ-82. V tuto chvíli sehrál svou velikou úlohu podvozek. Díky jeho výšce nebylo možné použít běžně používanou vrtuli VIŠ-105. Model VIŠ-105LV-4 o průměru 3,1 m, který by byl velice vhodný, téměř „škrtal o zem“. Dokonce i s vrtulí AV-5L-127 o průměru 2,8 m bylo při vodorovném letu mezi koncem vrtule a zemí jen něco kolem 17 cm. S tím se prostě přistávat nedalo. Tato situace byla „narychlo“ neřešitelná. Rekonstrukcí podvozku by se vše vyřešilo. Prosté zvětšení výšky ale nestačilo. Bylo by například nutné posunout podvozek vůči těžišti a udělat řadu dalších změn.


Odstranění tohoto problému (instalace vrtule VIŠ-105LV-4, která by motoru AŠ-82 vyhovovala) by si vyžádalo řadu celkem podstatných konstrukčních změn. Na to nebyl čas a v podstatě ani vůle. Se všemi předchozími úpravami by vznikl nový stroj, který vlastně ani nebyl potřeba. Sériově se tedy model Jakovlev Jak-7-M-82 nevyráběl.
Motor AŠ-82 ( M-82 ) nalezl uplatnění v letounech Lavočkinovi konstrukční kanceláře ( La-5 ), a tak se Jakovlev dál mohl věnovat letounům poháněným řadovými motory.


Jakovlev se pokusil využít motor AŠ-82 ještě jednou. Šlo o nový model
AŠ-82FN. Bylo to v zimě 1943 a jednalo se o letoun Jak-3.




Zdroje k verzím Jak-7:
- L. Popelínský, Střelecká a raketová výzbroj letadel, Naše vojsko 1997, ISBN 80-206-0531-2
- V.Němeček, Vojenská letadla 1-5, Naše vojsko 1990, celý soubor ISBN 80-206-0114-7
- V.Dymič, M.Šedivý, Triumf a tragédie, Svět křídel 2001, ISBN 80-85280-70-1
- V.Němeček, Sovětská letadla, Naše vojsko 1969, 28-082-68
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7.html
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7a.html
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7b.html
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7v.html
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7-37.html
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7m82.html
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7uti.html
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7pd.html
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7di.html
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7r.html
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7p.html
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-7-M-82-t22135#274802 Verze : 0
Historie: počátkem roku 1941 byla dána leteckým konstrukčním kancelářím použít ve svých letadlech nadějný dvouhvězdicový 14-ti válec M-82. Některé konstrukční týmy k tomu byly donuceny (zastavením výroby AM-35 a MiG-3 ), Lavočkinovi se podařilo zachránit LaGG-3 a vzniká tak pozdější a slavnější La-5 a Jakovlev se snažil získat vyšším výkonem motoru lepší vertikální manévrovatelnost letadla. Práce na upraveném letadle začaly v létě roku 1941, ale začátek války a evakuace z Moskvy zavinilo zdržení. Prototyp byl zalétán v zimě 1942. Potvrdily se předpoklady konstrukčního týmu - zlepšila se schopnost vertikálních manévrů a mohla být zvýšena palebná síla, do výroby se však nedostal a pro zlepšení vertikální manévrovatelnosti Jakovlev používal řadové motory VK-105PF-2 a VK-107A.
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-7-M-82-t22135#129789 Verze : 0
Přidám ještě trojpohledový náčrtek Jaku-7 M-82
Jakovlev Jak-7 M-82 -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-7-M-82-t22135#129798 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více