Suchoj Su-7BKL [kód NATO: Fitter-A]

Sukhoi Su-7BKL / Сухой Су-7БКЛ
     
Název:
Name:
Suchoj Su-7BKL Sukhoi Su-7BKL
Originální název:
Original Name:
Сухой Су-7БКЛ
Kategorie:
Category:
stíhací-bombardovací letoun fighter-bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1965-DD.MM.1972 Komsomolskoamurský letecký závod č. 126, Komsomolsk na Amuru /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1965-DD.MM.1969
DD.MM.1971-DD.MM.1972
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
274
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1961 (S22-4)
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
9097 kg 20055 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
12550 kg 27668 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
15090 kg 33268 lb
Rozpětí:
Wingspan:
9,31 m 30ft 6,54in
Délka:
Length:
16,80 m 55ft 1,41in
Výška:
Height:
4,99 m 16ft 4,46in
Plocha křídla:
Wing Area:
34,00 m2 365.97 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
jednoproudový turbojet
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Saturn AL-7F1-250 (Сатурн АЛ-7Ф1-250)
- maximální tah bez přídavného spalování: 66,69 kN
- maximální tah s přídavným spalováním: 94,14 kN
Saturn AL-7F1-250 (Сатурн АЛ-7Ф1-250)
- maximum thrust, dry: 14991 lbf
- maximum thrust, afterburning: 21164 lbf
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
3220 kg 7099 lb
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
2150 km/h v 13000 m 1336 mph in 42651 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
790 km/h v ? m 491 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
160 m/s 31496 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
6,4 min do 10000 m 6,4 min to 32808 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
17600 m 57743 ft
Dolet:
Range:
12001) km 7461) mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1650 km 1025 mi
Výzbroj:
Armament:
2x kanón NR-30 se zásobou 2x 80 nábojů


maximální hmotnost výzbroje 2500 kg na 6 závěsnících


výzbroj:
8U69
FAB-100
OFAB-100
ZAB-100
FAB-250
OFAB-250
FAB-500


RBK-100
RBK-250
RBK-500
UB-16-57
UB-32-57
S-3K
S-24


PTB-600
PTB-900
2x NR-30 gun with 2x 80 rounds of ammunition


maximum armament weight of 5512 lb on 6 hardpoints


armament:
8U69
FAB-100
OFAB-100
ZAB-100
FAB-250
OFAB-250
FAB-500


RBK-100
RBK-250
RBK-500
UB-16-57
UB-32-57
S-3K
S-24


PTB-600
PTB-900
Uživatelské státy:
User States:










Poznámka:
Note:
1) s 1000 kg pum a přídavnými nádržemi


kódové označení NATO: Fitter-A
1) with 2205 lb of bombs and drop tanks


NATO reporting name: Fitter-A
Zdroje:
Sources:
Gordon, Y.: Sukhoi Su-7/-17/-20/-22, Aerofax 2004
http://www.airwar.ru/enc/fighter/su7bkl.html
http://www.sukhoi.org/eng/planes/museum/su7/lth/
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-7BKL-kod-NATO-Fitter-A-t22192#162246 Verze : 0
Vzhledem k vyostřující se mezinárodní situaci v 50. a 60. letech hledalo letectvo VVS nový výkonnější taktický bombardér schopný provádět i jaderné útoky, který by v roli taktického jaderného bombardéru mohl nahradit starší letouny Il-28. Nakonec bylo rozhodnuto tento bombardér vytvořit modernizací stávající výrobní série Su-7. Za základ byl vzat drak letounu Su-7BM. U toho došlo k zvětšení objemu palivových nádrží a rozšíření původního počtu 4 zbraňových závěsníků na 6 (přibyly dva závěsníky pod křídlo), přičemž v případě nutnosti provádět jaderné útoky byly trupové závěsníky demontovány a nahrazeny jediným centrálním závěsníkem s adaptérem pro taktickou jadernou pumu.


Vzhledem k nutnosti provádět jaderné údery z bezpečné vzdálenosti od cíle bylo rozhodnuto, že tyto útoky budou prováděny ve 45° stoupání. Aby byla zaručena maximální přesnost těchto úderů byl stávající kritizovaný zaměřovací systém letounu Su-7BM nahrazen novým zbraňovým počítačem PBK-2. Tento počítač dokázal přesně propočítat čas pro odhoz bomb ve stoupání a tak snížit zátěž kladenou při tomto manévru na pilota.


Protože se počítalo s tím že tyto letouny budou muset operovat z nezpevněných vzletových ploch byl podvozek letounu vybaven koly s novými širšími nízkotlakými pneumatikami a doplněn hydraulicky vysouvatelnými lyžinami, které se povelem z kabiny vysunuly do výšky 1,5 cm nad spodní úrovní kola a tak zabránili jeho zapadnutí a odtržení. Po těchto úpravách měl podvozek pochopitelně větší tloušťku než byla hloubka hlavních podvozkových šachet v křídlech. Tento problém byl nakonec vyřešen rekonstrukcí krytů podvozkových šachet na kterých se objevily charakteristické boule kryjící lyžiny. Všechny tyto úpravy se projevily vyšší hmotností letounu a jeho větší tupostí při akrobacii. K této tuposti také přispěl změněný způsob ovládání brzdících štítků letounu kdy byl původní spojitý (dokud bylo stisknuto tlačítko na POM, docházelo k vysouvání štítků a jejich udržování v otevřené poloze, po uvolnění se štítky automaticky zatahovaly) ovládací systém nahrazen dvoupolohovým systémem kdy existovala pouze poloha úplného zatažení nebo úplného vysunutí štítků. Proto nebyly letouny Su-7BKL příliš oblíbené při výcviku a při akrobatickému předvádění a pro tyto příležitosti byly nahrazeny letouny Su-7BM.
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-7BKL-kod-NATO-Fitter-A-t22192#165606 Verze : 0
U nás létaly verze Su-7BM a Su-7BKL. Rozdílů mezi nimi je pochopitelně více ale nejmarkantnější jsou tyto:


1) Přidání další dvojice závěsníků na křídlech (nosnost 250kg) tj. rozšíření původního celkového počtu čtyř závěsníků (dva pod trupem,dva pod křídly,každý s nosností 500kg) na 6 (dva pod trupem,čtyři pod křídly)


2) Instalace hydraulicky ovládaných lyžin na hlavní podvozkové nohy pro možnost přistávání na neupravených a měkkých přistávacích plochách (lyžiny se vysunuly na úroveň přibližně 1,5cm od spodní strany kola a zabránily přílišnému zapadnutí kola do přistávací plochy)


3) Použití širších pneumatik pro přistávání na neupravených plochách


4) Do spodní části SOP přibylo pouzdro pro dva stuhové brzdící padáky (původně byly umístěny ve schránce pod trupem)


5) Možnost demontáže trupových závěsníků a jejich nahrazení jedniným centrálním závěsníkem s adaptérem pro nesení taktické jaderné pumy


6) Změna způsobu ovládání brzdících štítů kdy bylo původní spojité (štíty se vysouvají po stisknutí a držení tlačítka ovládání brzdících štítů na POMu,po jeho uvolnění se automaticky zatahují) ovládání jejich vysunutí změněno na dvoustavové (plné vysunutí nebo zatažení bez mezipoloh).Tato úprava byla později kritizována protože ztěžovala skupinové a předváděcí létání.


7) Instalace nového zaměřovacího počítače pro usnadnění bombardování ve stoupání 45° (pro použití při jaderných úderech) a 125° (tzv.bombardování přes rameno).
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-7BKL-kod-NATO-Fitter-A-t22192#164709 Verze : 0
Su-7BKL ("červená 15"), Ústřední muzeum vojenského letectva Ruské federace, Monino, 2006.
Suchoj Su-7BKL [kód NATO: Fitter-A] -


Suchoj Su-7BKL [kód NATO: Fitter-A] -


Suchoj Su-7BKL [kód NATO: Fitter-A] -


URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-7BKL-kod-NATO-Fitter-A-t22192#186691 Verze : 1
Su-7BKL čs.letectva



Zdroj : archív autora ( Propagačný materiál na nástenky ... )
Suchoj Su-7BKL [kód NATO: Fitter-A] - Mechanici vkladajú padák do púzdra.

Mechanici vkladajú padák do púzdra.
URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-7BKL-kod-NATO-Fitter-A-t22192#350843 Verze : 0
Su-7BKL 65?? československého letectva, vlevo je patrná cisterna CAPL-15.

Autor: Jindra Halásek

Zdroj:
http://www.leteckemotory.cz/pilot/

Suchoj Su-7BKL [kód NATO: Fitter-A] -



Web autora : http://www.leteckemotory.cz/pilot/fotogalerie/
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Suchoj-Su-7BKL-kod-NATO-Fitter-A-t22192#505892 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více