Rozpočet tohoto webu pro rok 2019 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 64.741,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 318 příspěvků vloženo, 1061 editováno a 354 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Polikarpov R-Z

Polikarpov R-Z / Поликарпов Р-З (Зет)

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Polikarpov R-Z Polikarpov R-Z
    Originální název:
    Original Name:
    Поликарпов Р-З
    Kategorie:
    Category:
    bitevní letoun attack aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1935-DD.04.1937 Letecký závod č. 1 Aviachimu, Moskva /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1935-DD.04.1937
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    1031
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    DD.07.1935
    Osádka:
    Crew:
    2
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    dvouplošník biplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    pevný fixed
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    2007 kg 4425 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    3150 kg 6945 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    3500 kg 7716 lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    15,500 m 50ft 10,25in
    Délka:
    Length:
    9,720 m 31ft 10,66in
    Výška:
    Height:
    3,600 m 11ft 9,75in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    42,52 m2 457.68 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    74,083 kg/m2 15.17 lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    1
    Typ:
    Type:
    Mikulin AM-34N kapalinou chlazený přeplňovaný vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 551,6 kW (750 k) a 603 kW (820 k) v h= 3 500 m.
    Vrtule dvoulistá kovová polohovatelná ne zemi.
    Mikulin AM-34N twelve-cylinder liquid-cooled 60° Vee supercharged engine rated at 740 hp for take-off and 810 hp at 11,483 ft,
    driving a two-blade metal positionable on the ground.
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    ? ?
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    316 km/h v 3500 m 196.4 mph in 11483 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    266 km/h v ? m 165.3 mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    7,09 m/s 1395.7 ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    11,8 min do 5000 m 11,8 min to 16404 ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    8700 m 28543 ft
    Dolet:
    Range:
    1000 km 621.4 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    ? km ? mi
    Výzbroj:
    Armament:
    1x pevný synchronizovaný kulomet PV-1 ráže 7,62 mm, 500 nábojů a
    1 - 2x pohyblivý kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm v zadní kabině, 1000 nábojů pro každý.
    Bitevní varianta: 4x pevný kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm pod spodním křídlem.
    Pumový náklad do 400 kg pum.
    One fixed forward-firing 0.3 inch PV-1 machine-gun in the fuselage, 500 rounds and
    one or two flexible rearward-firing 0.3 inch ShKAS machine-guns in rear cockpit, 1,000 rpg.
    Attack variant: four fixed forward-firing 0.3 inch ShKAS machine-guns in under lower wing.
    Bomb load: Up to 882 lb
    Uživatelské státy:
    User States:




    Poznámka:
    Note:
    Varianty:
    R-Z - průzkumná verze
    R-Z Š - bitevník
    R-ZR (rekordní) jeden letoun pro rekordní dostup 11 100 m
    P-Z civilní provedení pro dopravu nákladů nebo osob.
    R-Z reconnaissance bomber.
    R-ZSh Shturmovik, ground attack armed with four ShKAS machine guns in lower wing.
    P-Z Commercial variant for carrying mail and/or two passengers.
    R-ZR Single seat conversion for record breaking purposes 36,417 ft on 8 May 1937.
    Zdroje:
    Sources:
    L+K č. 9/1984, Polikarpov R-Z, Václav Němeček
    http://www.ctrl-c.liu.se/misc/ram/r-z.html
    http://www.cofe.ru/avia/P/P-134.htm
    www.topedge.com
    archiv autora
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/22274#462341Verze : 0
    MOD
    Avatar

    Historie:




    Na jaře roku 1935 navrhl ředitel závodu č. 1 (Государственный авиационный завод № 1) A. M. Bělenkov a hlavní inženýr závodu J. P. Šekulov dosti zásadní změnu víceúčelového letounu Polikarpov R-5. Upravený letoun vzlétl poprvé v červenci 1935 a byla označen písmeny R-Z, personál jej znal jako „Zet“.


    Konstrukce letounu byla celodřevěná a byla dosti odlehčena, potažena byla plátnem, vyjma koncových oblouků křídel, které byly duralové. Největší změnou byla výměna motoru, původní motor Mikulin M-17, což byl německý BMW VI, byl nahrazen výkonnějším motorem Mikulin M-34N. Tento motor byl dílem Mikulinovi konstrukční kanceláře a písmeno N označovalo přeplňovanou verzi. Podvozek byl pevný a kola byla zakapotována, to se v praxi neosvědčilo, kapotáž byla odstraňována. Letoun R-Z odlišíme od starších R-5 podle kabiny, R-Z měl kabinu plně uzavřenou. Výzbroj byla tvořena pevným kulometem PV-1 a pohyblivým ŠKASem v zadní kabině. Pod křídla bylo možno podvěsit 300 – 500 kg pum, v praxi bylo nejčastěji neseno 400 kg pum různé ráže, nebo kontejnery na plyn popř. dýmotvorné generátory. Pro bitevní variantu R-ZŠ bylo počítáno s doplňkovou kulometnou výzbrojí pod křídly letounu, tyto kulomety bylo možno sklopit mírně dolů tak, aby bylo možno ostřelovat pozemní cíle.


    Polikarpov R-Z prošel poměrně snadno státními zkouškami, ale byly výtky k vyvážení letounu, protože nový motor byl těžší než motor M-17, výkony však stouply a vytčeného cíle bylo dosaženo.


    Bojovým křtem prošel letoun ve Španělsku, kde létal v republikánském letectvu, později jej do svých řad zařadilo i frankistické letectvo, nasazen byl v bitvě u řeky Chalchyn a v zimní válce s Finskem. V době přepadení SSSR byl letoun již zastaralý a byl rychle nahrazován modernějším bitevníkem Il-2.



    Použité prameny:
    L+K č. 9/1984, Polikarpov R-Z, Václav Němeček
    http://www.ctrl-c.liu.se/misc/ram/r-z.html
    http://www.cofe.ru/avia/P/P-134.htm
    http://www.airwar.ru/enc/other1/rz.html
    archiv autora


    Polikarpov R-ZŠ (šturmovik)








    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/22274#462388Verze : 2
    MOD
    Avatar
    .

    Polikarpov R-Z, jenž se na přelomu let 1939-1940 zúčastnil Zimní války. Jednotka neznámá. Stroj nese přes klasické schéma zelené barvy na horních a bočních plochách nátěr smytelnou bílou barvou. Nátěr již notně utrpěl provozem. Spodní plochy zůstaly světle modré.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/22274#584351Verze : 1
    MOD