CL - USS Boise (CL-47)

     
Název:
Name:
USS Boise USS Boise
Originální název:
Original Name:
USS Boise
Kategorie:
Category:
lehký křižník Light Cruiser
Třída:
Class:
Brooklyn
Kódové označení:
Pennant Number:
CL-47
Loděnice:
Builder:
Newport News Shipbuilding & Dry Dock Co., Newport News, Virginia
Založení kýlu:
Laid Down:
01.04.1935
Spuštění na vodu:
Launched:
03.12.1936
Uvedení do služby:
Commissioned:
12.08.1938
Vyřazení ze služby:
Decommissioned:
01.07.1946
Velitel:
Commander:
02.08.1938-DD.08.1940 McCandlish, Benjamin Vaughan ( )
28.08.1940-DD.01.1942 Robinson, Stephen Boutwell ( )
28.01.1942-DD.MM.RRRR Moran, Edward J. ( )
10.02.1943-DD.MM.1944 Culver, Burtnett Kent ( )
23.03.1944-DD.MM.RRRR Thebaud, Leo Hewlett ( )
25.09.1943-DD.MM.RRRR Roberts, John Summerfield ( )
16.12.1944-31.08.1945 Downes, Willard Merrill ( )
31.08.1945-01.01.1946 Hartman, Charles Clifford ( )
Jednotka:
Unit:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR Křižníková divize 9
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR Úkolové uskupení 5
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR Cruiser Division 9
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR Task Force 5
Posádka:
Crew:
868
Technické údaje:
Technical Data:
 
Standardní výtlak:
Standard Displacement:
9924 t 9767 long tons
Plný výtlak:
Full Load Displacement:
12403 t 12207 long tons
Délka:
Length:
185,42 m 608ft 4in
Šířka:
Beam:
18,77 m 61ft 7in
Ponor:
Draught:
6,85 m 22ft 6in
Pancéřování:
Armour:
Boční pancíř: 38-127 mm
Paluba: 51 mm
Věže: 32–152 mm
Velitelská věž: 57–127 mm
Side: 1.5-5 in
Deck: 2 in
Turrets: 1.25-6 in
Conning Tower: 2.25-5 in
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
8x parní kotel (Babcock & Wilcox)
4x turbína (Westinghouse)
8 × Steam boilers (Babcock & Wilcox)
4 x Turbine (Westinghouse)
Výkon:
Power:
75000 kW při ot/min 100576.6 bhp at rpm
Šrouby:
Propellers:
4
Zásoba paliva:
Fuel Load:
- t - long tons
Výkony:
Performance:
 
Rychlost:
Speed:
60,2 km/h 32.5 kt
Dosah:
Range:
26854 km při rychlosti 27.8 km/h 14500 nm at speed 15 kt
Výzbroj a vybavení:
Armament and Equipment:
 
Výzbroj:
Armament:
Rok 1945
15x 152 mm L/47 kanon Mark 16 (5x III)
8x 127 mm L/25 kanon Mark 10 na lafetě Mark 17/19/23/27 (8x I)
16x 40 mm L/56 kanon Mark 1/2 na lafetě Mark 2/4 (4x IV)
4x 40 mm L/56 kanon Mark 1/2 na lafetě Mark 1 (2x II)
18x 20 mm L/70 kanon Mark 4 na lafetě Mark ? (18x I)
Year 1945
15x 6"/47 Gun Mark 16 (5x III)
8x 5"/25 caliber Mark 10 gun on Mark 17/19/23/27 Mount (8x I)
16x 1.57/56 Gun Mark 1/2 on Mark 2/4 Mount (4x IV)
4x 1.57/56 Gun Mark 1/2 on Mark 1 Mount (2x II)
18x 0.79"/70 Gun Mark 4 on Mark ? Mount (18x I)
Vybavení:
Equipment:
- -
Nesená letadla:
Aircraft Carried:
SOC Seagull 4 × SOC Seagull
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
www.history.navy.mil
https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Boise_(CL-47)
www.historyofwar.org
www.navsource.org
wartimememoriesproject.com
URL : https://www.valka.cz/CL-USS-Boise-CL-47-t23845#604704 Verze : 1
Kýl lehkého křižníku USS Boise byl založen 1. dubna 1935 v loděnicích firmy Newport News Shipbuilding & Dry Dock Co. ve virginském Newport News. Po roce roce a půl, 3. prosince 1936, bylo plavidlo spuštěno na vodu. Křest provedla slečna Salome Clarková, dcera tehdejšího guvernéra státu Idaho, jehož hlavním městem je právě Boise. Do služby byl křižník zařazen 12. srpna 1938, velel mu tehdy námořní kapitán Benjamin McCandlish. Zkušební plavbu loď vykonala do liberijské Monrovie a jihoafrického Kapského města. V únoru 1939 byl křižník v kalifornském San Pedru zařazen do Křižníkové divize 9, jež spadala pod Velitelství křižníků Bitevního uskupení Floty Spojených států. Do listopadu 1941 se Boise střídavě pohyboval u západního pobřeží USA a kolem Havaje. Poté doprovodila konvoj do filipínské Manily, s nímž do cíle dorazila 4. prosince 1941.


8. prosince 1941 se lehký křižník Boise nacházel u ostrova Cebu. Krátce po vypuknutí války byl ve vodách Nizozemské východní Indie zařazen do sestavy Úkolového uskupení 5, avšak 21. ledna 1942 najel v úžině mezi ostrovy Sumbawa a Komodo na v mapách nezakreslenou mělčinou. Loď musela opustit bojovou zónu a přes cejlonské Colombo a indickou Bombaj odplula do loděnice v kalifornském Mare Islandu. Opravy trvaly zhruba půl roku a 22. června 1942 se loď vrátila do aktivní služby, když vyplula jako doprovod konvoje do novozélandského Aucklandu. Odtud se křižník Boise vrátil na Havaj, z něhož vyplul do japonských vod. Zde mezi 31. červencem a 10. srpnem prováděl nájezdy, které měly odlákat japonskou pozornost od Guadalcanalu. V srpnu pak ještě doprovodil konvoj na Fidži a Nové Hebridy. V polovině září lehký křižník Boise kryl vylodění posil námořní pěchoty na Guadalcanalu. V říjnu se zúčastnil vítězné bitvy u mysu Esperance, kde utrpěl několik zásahů a musel odplout do loděnice ve Filadelfii, kde od listopadu do března prodělal opravy.


8. června 1943 vyrazil lehký křižník Boise do Středomoří. 21. června dorazil do alžírského Alžíru. Mezi 10. červencem a 18. srpnem 1943 poskytoval krytí a palebnou podporu během vylodění na Sicílii. Plavidlo se zúčastnilo i následujících vylodění u Taranta a Salerna. Poté křižník odplul do New Yorku, do něhož dorazil 15. listopadu 1943. Odtud vyrazil zpátky do Pacifiku. 31. prosince doplul do Milneho zátoky na Nové Guineji. Až do září 1944 se tu účastnil operací podél severního pobřeží ostrova. Spolu s ostatními silami se křižník poté přesunul na Filipíny, v jejichž vodách operoval až do března 1945. Pak odplul k Borneu, kde na přelomu dubna a května podporoval vylodění na Tarakanu. Během první poloviny června vezl armádního generála Douglase MacArthur na jeho plavbě po Filipínách a Borneu, poté vyrazil do USA. Do kalifornského San Pedra dorazil 7. července. V San Pedru podstoupil generální opravu a následný výcvik. V říjnu 1945 byla loď připravena k další službě. 3. října vyplul USS Boise směrem k východnímu pobřeží a 20. října dosáhl New Yorku. Zde zůstal do 1. července 1946, kdy byl vyřazen ze služby. Po pěti letech se ho USA zbavily. 11. ledna 1951 byl prodán do Argentiny.


Během služby v argentinském námořnictvu se křižník, nyní nesoucí jméno Nueve de Julio, zúčastnil tzv. Osvoboditelské revoluce, která svrhla generála Peróna. Křižník spolu s několika torpédoborci 19. září 1955 ostřeloval ropná skladiště a vojenská zařízení ve městě Mar del Plata. 15. března 1956 do něj během cvičení narazil křižník General Belgrano (C-4), což bylo také dříve americké plavidlo stejné třídy. Oba křižníky byly poškozeny. V květnu 1971 byl křižník Nueve de Julio vyřazen z aktivní služby a ukotven na námořní základně v Puerto Belgrano. V roce 1976, poté co nastoupila k moci vojenská junta pod vedením generálporučíka Jorge Rafaela Videly, sloužilo plavidlo jako tajná věznice. K 31. říjnu 1977 byl křižník definitivně vyřazen a 28. června 1981 prodán. Plavidlo mělo být ukotveno v texaském Brownsvillu a upraveno na muzeum. Namísto toho byla loď odtažena do Japonska a v roce 1983 rozřezána na kovový šrot.



Zdroje:
www.history.navy.mil
https://en.wikipedia.org/wiki/USS_Boise_(CL-47)
www.historyofwar.org
www.navsource.org
wartimememoriesproject.com



Stát se kapitánem a velet křižníku USS Boise / ARA Nueve de Julio můžete ve hře World of Warships.
URL : https://www.valka.cz/CL-USS-Boise-CL-47-t23845#604785 Verze : 23
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více