CAC CA-15 Kangaroo

     
Název:
Name:
CAC CA-15 Kangaroo CAC CA-15 Kangaroo
Originální název:
Original Name:
CAC CA-15 Kangaroo
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1946-DD.MM.1946 Commonwealth Aircraft Corporation Pty., Ltd., Fishermen´s Bend, Victoria
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1946-DD.MM.1946
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
04.03.1946
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
3420 kg 7540 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
4882 kg 10763 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
5597 kg 12340 lb
Rozpětí:
Wingspan:
10.97 m 36ft
Délka:
Length:
11.04 m 36ft 2,5in
Výška:
Height:
4.32 m 14ft 2in
Plocha křídla:
Wing Area:
23.5 m2 253 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Rolls-Royce Griffon 61 o výkonu 1517 kW
čtyřlistá vrtule s konstantní rychlostí otáček
Rolls-Royce Griffon 61, power 2035 hp
four-bladed constant-speed propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
721 km/h v 8047 m 448 mph in 26400 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
24.9 m/s 4900 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5,5 min do 6096 m 5,5 min to 20000 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
11887 m 39000 ft
Dolet:
Range:
1850.7 km 1150 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
4087.7 km 2540 mi
Výzbroj:
Armament:
6x kulomet Colt-Browning kalibru .50" (12,7 mm), zásoba munice 200 ks nábojů na zbraň


2x 454kg bomba
10x neřízená raketa
6x .50 in Browning machine gun, 200 rpg


2x 1000 lb bomb
10x unguided bomb
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
www.airforce.gov.au
http://www.airvectors.net/avp51_3.html
URL : https://www.valka.cz/CAC-CA-15-Kangaroo-t24087#89706 Verze : 0
CAC CA-15 Kangaroo


Od roku 1943, ještě před zahájením sériové výroby licenčních Mustangů CA-17 a 18, pracovala CAC na novém stíhači vlastní konstrukce, který by nahradil Commonwealth Boomerang, ačkoli tehdy společnost neměla mnoho volných zdrojů a výzkum nešel příliš dobře. RAAF pak v roce 1944 vydalo specifikaci, volající po mnohem výkonnějším stroji než byl Mustang.
Commonwealth původně zvažoval použít hvězdicový motor Pratt & Whitney R-2800 Double Wasp, ale nebylo jisté, jestli jich seženou dostatečné množství pro sériovou výrobu, takže CAC nakonec zvolila řadový Rolls-Royce Griffon. V roce 1945 CAC postavila prototyp CA-15 s přeplňovaným motorem Griffon 61 o 1,520 kW poté, co si dva Griffony 61 zapůjčila z Británie. Sériové stroje pak měly dostat silnější Griffon 125, který byl tehdy ještě ve vývoji.
CA-15 byl viditelně ovlivněn Mustangem, ale pouze základním uspořádáním, ne rozměry. Byl to dolnokřídlý, celokovový stíhač s řadovým motorem s válci do V a čtyřlistou vrtulí, s hlavním podvozkem v křídlech, zatahovaným směrem k trupu a zatažitelným ocasním kolečkem, lapačem chladiče umístěným pod trupem a kapkovitým překrytem kabiny. Výzbroj se skládala ze tří 12.7 mm kulometů Browning v každém křídle, ale byla předpokládána zástavba ještě dalších. Pod každým křídlem byl jeden podvěs pro 450 kg bombu nebo přídavnou nádrž, nebo pět kolejnic pro rakety. Jedna z nejnápadnějších zvláštností byl maličký překryt kabiny.
První let CA-15 se uskutečnil 4. března 1946, pilotoval zkušební pilot Jim Schofield. Stroj, neoficiálně pojmenovaný "Kangaroo", předvedl výborný výkon, ale jeho ovládání bylo dost těžké a při vletu se také projevil očekávaný silný točivý moment vrtule. Složité bylo už dostat se do kabiny...
10. prosince 1946 musel Lee Archer kvůli mechanickému selhání přistát se zataženým podvozkem, Pilot nebyl zraněn, ale letadlo bylo těžce poškozené. Mezitím už Kangaroo přišel o veškerou prioritu, protože slavily první úspěchy proudové stíhačky, a CAC proto dostala CA-15 znovu do vzduchu až na jaře 1948. 25. května Archer na Kangaroo při střemhlavém letu dosáhl rekordní rychlosti stroje 808.2 km/h. Při použití Double Waspu nebo Griffonu 125 by byly výsledky ještě lepší, ale přesto už na nové proudové stroje CA-15 nestačil. Další testy probíhaly až do jara 1950, kdy ale byl nakonec uzemněn kvůli nedostatku náhradních dílů a rozebrán. Motor byl vrácen do Británie.



Zdroj:
http://www.vectorsite.net/avp51_3.html
wikipedia
URL : https://www.valka.cz/CAC-CA-15-Kangaroo-t24087#152754 Verze : 0
...
CAC CA-15 Kangaroo - www.raafmuseum.com.au/ raaf2/html/body_ca_15.htm

www.raafmuseum.com.au/ raaf2/html/body_ca_15.htm
CAC CA-15 Kangaroo - www.adf-serials.com/ 2a62.shtml

www.adf-serials.com/ 2a62.shtml
URL : https://www.valka.cz/CAC-CA-15-Kangaroo-t24087#151277 Verze : 0
CA-15 Kangaroo - schéma
CAC CA-15 Kangaroo -


URL : https://www.valka.cz/CAC-CA-15-Kangaroo-t24087#151267 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více