Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 348 příspěvků vloženo, 1317 editováno a 294 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

SOV - Ampulomet 1941 System Kartukov

    Avatar
    Jde o raritní málo známou zbraň. Někdy je uváděna jako plamenomet, ale v zásadě se jedná o primitivní vrhač střel (dnes bychom asi řekli granátomet). Zbraň byla užita jen krátce v druhé světové válce na straně SSSR, i když podobnou zbraň vyvíjeli i Britové v době ohrožení ostrovů v půli roku 1940 (název byl Newton Mostar). Ampulomet byl vyráběn v roce 1941 v době útoku němců (tedy druhé polovině roku). V té době byl průmysl stěhován na východ a výroba zbraní se snížila, proto bylo přistoupeno i k výrobě podobné (značně primitivní) nenáročné zbraně jíž bylo možno vyrábět bez složitého výrobního zázemí. Ampulomet byl snadný na výrobu, nevyžadoval ani speciální materiály ani složité výrobní zařízení, proto byl přijat do výzbroje.


    Šlo o jednoduchou ocelovou trubku na jednom konci uzavřenou a s primitivními mířidly. Zdá se že zbraň byla myšlena pro použití z pevného stanoviště, tomu odpovídá i primitivní lafetace na pivot v jednoduché vidlici bez jakékoli kontroly odměru (vzhledem k malému dostřelu to asi nebylo nutné). Zbraň se ovládala pomocí dvou jednoduchých rukojetí umístěných vedle „závěru“. Sám závěr byl velmi jednoduchý-při otevření se blok závěru odsunul dozadu a dovnitř byl vložen náboj s malou náloží černého prachu sloužící k vymetení střely, vlastní střela o průměru 127 mm byla nabíjena zepředu ústím zbraně. K zaměřování zbraně byla užívána muška na ústí hlavně a jednoduché vysoké hledí s otvory pro jednotlivé vzdálenosti. Odpal byl pomocí normální perkusní zápalky (tedy úderem) úderníkem na závěru. Střela o průměru 127 mm obsahovala hořlavinu (proto je zbraň někdy považována za plamenomet) která se po dopadu na terč rozlila a vzplála. Jako hořlavina byla prý užívána směs fosforu a nafty. Němci zkoušeli několik ukořistěných kusů a většina zpráv pochází právě z těchto zkoušek. Němci pochopitelně zbraň považovali za primitivní, sovětská armáda ji vyřadila v roce 1942 z užívání a zbylé exempláře byly zřejmě sešrotovány. Není znám počet vyrobených kusů a jedná se o dosti velkou raritu, která pokud je známo není vystavována v žádném muzeu.



    Název: Ampulemjot 1941 System Kartukov
    Ráže: 127 mm
    Celková délka: 1.02 m
    Váha: 26 kg
    Náměr: 0 až + 12°
    Odměr: 360°
    Úsťová rychlost: 50 m/s
    Maximální dostřel: 250 m (274 yards)
    Váha střely: 1,5 až 1.8 kg
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/26894#95940Verze : 0
    Avatar
    tak překvapivě VHU Praha, 8.5.2010, vlastní foto
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/26894#358339Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Tak podle informace, kterou jsem dostal, se pro vymetení používala základní náplň do minometu.

    Zde je odkaz na velmi užitečnou stránku o této velmi zajímavé zbrani

    http://forum.bestway.com.ua/showthread.php?t=3726
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/26894#358353Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Ona ta munice která byla využívána je dost nejistá, na jiných fórech je uváděna například broková nábojnice ráže 12 s černým prachem, (выстреливаемый холостым охотничьим патроном 12-го калибра) což se zdá z pohledu odpálení celkem pravděpodobné. Na stránce je i fotka zbraně při nabíjení (údajně ze Stalingradu)
    zdroj : www.ww2incolor.com
    http://sprachfuehrer.livejournal.com/205488.html


    jinak v dnešní době je známo několik kusů jak z vykpávek tak zřejmě zachovaných (podobně jako ten ve VHÚ) někde ve skladu. Minimálně jeden je vystavován i v Rusku nálezy třeba zde : www.google.cz
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/26894#358358Verze : 0
    Avatar
    Nakonec se povedlo. Archiv autora.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/26894#379353Verze : 0
    MOD
    Avatar
    pokračování
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/26894#379354Verze : 0
    MOD
    Avatar
    pokračování
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/26894#379355Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Archiv autora


    Němci zbraně nepoužili- pouze je dali do muzea.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/26894#380925Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Vlastní foto VHÚ 30.9.12
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/26894#457840Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Zase mi poměrně logické přijde použití náplně do minometu, přeci jen, jsou k dispozici u armády častěji než černoprachové náboje do brokovnice
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/26894#358371Verze : 0
    MOD
    Avatar
    No ono to o 12 brokovém náboji se píše všude (i na tom cos vložil) a použití náplně do minometu se nezdá vhodnější, bojekomplekt tvořený 10 "střelami" OŽ-2 a 12 náboji ráže 12 se dodával jako celek. A po pravdě asi bylo pro homemade vyrobce snažší sehnat náboje do brokovnice, než náplně do minometu. No a poslední, pokud jsem se díval NIKDE se nezmiňují o minometné náplni, všude jen o brokovém náboji a to i v ruských (tedy nejbližších) zdrojích. To mne právě vede k tomu že bylo použito právě ten náboj. Přiznám se že nevím kde jsi tuhle informaci sehnal, já na ni nenarazil.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/26894#358373Verze : 0
    Avatar
    S ohľadom na druh strely v je počiatočná rýchlosť nízka, tlak v hlavni malý a dostrel 250 metrov je zrejme maximum, čo sa dalo dosiahnuť. Ampula Až-2, čo je dutá sklenená guľa priemeru 125mm s obsahom 1l zápalnej zmesi (prípadne núdzovo sklenená fľaša) je veľmi krehký projektil, zrejme jediný sklenený projektil podobných rozmerov a hmotnosti prakticky zavedený do výzbroje (používal sa i v letectve - u Il-2).


    Pre porovnanie - nábojka pre minomet vystrelí 120mm mínu o hmotnosti 10-15 kg na vzdialenosť minimálne 300-400m, ampule mali hmotnosť zhruba desatinovú, takže tlaky v hlavni, ktoré vytvárala broková nábojka v ampulomete museli byť veľmi nízke a vyššie proste byť nemohli, pretože sklenená strela by vyššie tlaky a zrýchlenia nevydržala.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/26894#358397Verze : 0
    Avatar
    Ona ta hlaveň je ve skutečnosti stočený a svařený plech o síle 2mm, takže žádné velké tlaky by stejně nevydržel.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/26894#358398Verze : 0
    Avatar
    Jsem rád, že se to tu tak rozjelo. Samozřejmě nemusí být pravda moje tvrzení, chtělo by to sehnat předpis (ani to ale nemusí úplně odpovídat) nebo spíše onu nábojku.


    Vzhledem k možné sériové výrobě je spíše jednodušší použít základní nábojku do 80 mm minometu (v boji by to bylo ještě jednodušší, protože základní náplně jsou stejně do ruských, německých a dalších minometů), než vyrábět a skladovat černoprachové brokové náboje. Nicméně jak už jsem psal, není to nemožné.
    Ad tlak náplně 120 mm minometu, jistě, ten je poměrně značný, nicméně tlaky v 80 mm nejsou rozhodně tak velké.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/26894#358406Verze : 0
    MOD
    Avatar
    No a kde jsi tuhle informaci vzal? v žádném zdroji jsem na ni nenarazil (naopak se vzácně shodují v tom brokovém náboji). A pokud jde o brokový náboj, možná by tě zajímalo že to byl jeden z mála běžně dostupných nábojů v SSSR. Byl totiž běžně prodejný a bylo jich tedy dostatek všude, což se o náloži do minometu říci asi nedalo. Ony lovecké náboje v SSSR podléhaly celkem přísnému dohledu, ale brokové byly podstatně dostupnější a hlavně přebíjeli se. Dokonce dodnes existují v Rusku kovové náboje pro brokovnici (i větších ráží třeba 10) pro profesionální lov. Rozhodně byly lovecké náboje běžně dostupné, tím spíš že bojekomplekt je obsahoval v balení, takže po pravdě je dostupnost dost mimo. Bojekomplekt byl jedno balení kde bylo 10 OŽ-2 (tedy střel) a 12 výmetných nábojů. Tkže obsluhu moc netrápilo kde je schánět, buď střelivo měli, nebo nikoli, ale rozhodně nescháněli nic po okolí.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/26894#358407Verze : 0
    Avatar
    ještě teda jedna věc pro zamyšlení- na http://photohost.ru/pictures/187017.jpg je ve vitríně spolu s ampulometem i mina....můžete se mnou přemýšlet proč Very Happy
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/26894#358408Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Vzal- je to názor mého přítele, pyrotechnika, o jehož kvalitách a o přehledu o zbraních a munici jsem přesvědčen. Nicméně i on říká, že brokový náboj není vyloučen. Jen o něm pochybuje.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/26894#358409Verze : 0
    MOD
    Avatar
    http://army.lv/files/61.pdf

    Jestli to někdo pročte budu rád, je tam zmínka o ampulometu.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/26894#358410Verze : 0
    MOD
    Avatar
    No upřímně, já nevěřím vyprávění někoho kdo dotyčnou věc nikdy nevěděl, tím spíše že všechny zdroje mluví stejně a jinak než on.
    A pokud jde o to co je v muzeu, třeba ve kbelích má řada figur v expozici nesmyslné uniformy, myslíš že to dokazuje že je měli třeba v roce 1918? Nebo když ve výstavě o našich legiích byl kulomet maxim 1910 který se ale vyráběl ve vystavené verzi až od druhé poloviny dvacátých let (s otvorem pro nandavání sněhu) myslíš že to dokazuje že ho legie měly dřív než se dělal? Prostě prázdné místo bylo třeba něčím zaplnit, nic víc a nic méně. Mimochodem pokud by tam něco mělo být nebyla by to mina (tu tam prostě neodpálíš) ale právě jen ona hnací slož. Tohle je prostě jen to že tam bylo místo. A pokud tak věříš expozicím, na fotce tady : www.feldgrau.net je ampulomet spolu s plamenometem )ta banda za ním, myslíš že to má taky souvislost? nebo k němu patří tek štít co leží hned vedle? Smile Dávat do souvislosti to co muzejní pracovníci dají dohromady je nesmysl. Stačí se podívat na figurys ve VHÚ, většina jich má na sobě historické nesmysly, ale o to v muzeu nejde, divák to totý většinou nepozná a tak nevadí že kulomet je o deset let mladší, nebo že flinta je sice dobová, ale sumky patří k úplně jiné a náboje do nich nejdou dát. Takže ano myslím si že to že leží vedle mina je náhoda a zdroj založený na víře není zdrojem. Zeptej se dotyčného kde svou informaci vzal. A pokud vím předpis k ampulometu asi nebyl, většina předpisů co mám na ruské zbraně je vydaná později než zbraně (často i od dva tři roky), ampulomet se používal jen asi rok a předpis na něj nejspíš nebyl vydán. Alespoň jsem na zmínky o něm nenarazil.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/26894#358411Verze : 0
    Avatar
    Vždyť říkám, ani on není přesvědčen, nicméně pouze pochybováním a ověřováním informací se člověk něco dozví. S tou minou- samozřejmě to nebylo myšleno tak, že by ji stříleli celou, ale může tam být na vitríně poznámka, že používaly stejnou náplň. Samozřejně je to jen možná...O pracovnících muzejí si iluze nedělám...Zkusíš tu knihu? Jinak tohle je vcelku mimo mě, na můj vkus to má moc velkou ráži, aby mě to zajímalo- nebýt toho známého záběru ve Světě ve válce, tak bychom si tu asi nepsali Very Happy
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/26894#358412Verze : 0
    MOD
    Avatar
    No ve volném překladu je tam že na počátku války byl zaveden ampulomet, což byl "svjeobraznyj" (asi svérázný) minomet s několika specifiky. sestával se z hlavně na trojnožce. Pohoná nálož - lovecký náboj ráže 12 (je to třetí řádek shora) vystřeloval na vzdálenost 204 - 250 metrů ampuli AŽ-2 nebo termitovou nálož na vzdálenost 150 - 250 metrů. Následuje popis AŽ-2. Opět tedy lovecký náboj ráže 12
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/26894#358413Verze : 0
    Avatar
    Nejvyšší čas uznat prohru...Takže uznávám...ale hledat budu dál, snad někde bude vyfocená i nábojka.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/26894#358414Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Určitě hledej, zkus zjistit proč si ten kolega myslí že je to z minometu, třeba existuje nějaký zdroj,který neznáme.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/26894#358432Verze : 0
    Avatar

    Citace - karaco :

    Ad tlak náplně 120 mm minometu, jistě, ten je poměrně značný, nicméně tlaky v 80 mm nejsou rozhodně tak velké.
    Ani nie, sú zrejme o čosi nižšie, pretože prachová náplň je samozrejme menšia, ale tiež objem, do ktorého plyny v prvej fáže expandujú je značne menší. Mína pre 82mm minomet vážila 3,1-3,5kg a základný náplň obsahujúca asi 8 gramov Ng prachu jej udelila počiatočnú rýchlosť 67m/s - naproti tomu brokový náboj nemá obvykle náplň viac ako 1,3-1,9 gramu prachu (20-30 grain).

    Navyše, mínometná základná náplň pre 82mm minomet má priemer papierovej nábojnice 20,2mm; broková 12 - 18,5mm, takže mínometná výmetná náplň sa zrejme do ampulometu ani nedala nabiť bez použitia hrubej sily (čo mohol byť aj zámer).
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/26894#358433Verze : 0
    Avatar
    techn. poznámka k zápisu odkazov: karaco nedávaj linky do tagu url. Odkaz je fukčný aj bez toho tagu, ten tag slúži na niečo iné. Jeho použitím naopak odkaz znefunkčníš a je potrebné ho kopírovať.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/26894#358434Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Tak tlak v 82 mm minometu je 69 kPa, ví někdo, kolik je ve 120 mm? Jinak kolega má příslib z muzea, že si bude moci "osahat" zmíněnou zbraň. Také zjistil, že v muzeu byly čtyři kusy, jeden se ztratil. Tři kusy jsou po Němcích, jeden byl zabaven SNB někdy v roce 1948.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/26894#359357Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Jestli bude mít možnost ať nafotí co půjde, především závěr (ono na tom v podstatě moc jiného není)
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/26894#359376Verze : 0
    Avatar
    Keď tak pozerám na posledné fotky od karaco - na fotke P1050380.jpg je do záveru priložená nábojka, pravdepodobne pre minomet 82mm.
    Dala sa zasunúť do nábojovej komory aspoň polovicou dĺžky alebo nie?
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/26894#379466Verze : 0
    Avatar
    Šla zasunout celá a závěr zamknout bez problémů.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/26894#379479Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Zaujímavé...
    Aj keď ako píšeš, "Tři kusy jsou po Němcích, jeden byl zabaven SNB někdy v roce 1948." Ktovie na čo to nemci používali (v protitankovom boji sotva, keď sa dožili konca vojny) a či nie je nábojová komora upravená až dodatočne v ich réžii.
    Je tiež možné, že ampuly Až-2 boli dostatočne pevne a výmet minometnou nábojkou zniesly.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/26894#380673Verze : 0
    Avatar
    Němci to nepoužívali v boji, oni sami to prý měli v muzeu.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/26894#419213Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Is there any possible details about this barrels?
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/26894#485129Verze : 1
    Avatar
    What do you want to know or to see?
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/26894#485889Verze : 0
    MOD