Jokosuka E14Y1 [Glen]

Yokosuka E14Y1 / 空技廠 E14Y1・零式小型水上侦察机
     
Název:
Name:
Jokosuka E14Y1 Yokosuka E14Y1
Originální název:
Original Name:
零式小型水上侦察机
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun reconnaissance/scout aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1941-DD.MM.1943 Watanabe Iron Works, Ltd., Fukuoka /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1941-DD.MM.1943
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
125
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.09.1939 12-Ši
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
jiné other
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
plováky floats
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1150 kg 2535 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1500 kg 3307 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
1620 kg 3571 lb
Rozpětí:
Wingspan:
10,966 m 35ft 11,73in
Délka:
Length:
8,685 m 28ft 5,93in
Výška:
Height:
3,800 m 12ft 5,61in
Plocha křídla:
Wing Area:
19,00 m2 204.51 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
78,98 kg/m2 16.18 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Hitači GK-2 Tempu 12 (Ha-22-21), vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec o vzletovém výkonu 253,5 kW a 224 kW v h= 0 m.
Vrtule nestavitelná dřevěná dvoulistá o průměru 2 500 mm.
Hitachi Tempu 12 nine-cylinder air-cooled radial engine, rated at 340 hp for take-off, and 300 hp at sea level,
driving a two-blade wooden propeller of 8ft 2,43in diameter.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
340 l 75 UK gallons
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
246 km/h v 0 m 152.9 mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
167 km/h v 1000 m 103.8 mph in 3281 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
10,18 min do 3000 m 10,18 min to 9843 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
3200 - 5400 m 10499 - 17717 ft
Dolet:
Range:
600 km 372.8 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pohyblivý kulomet Type 92 ráže 7,7 mm
Pumový náklad: 2x 30 kg pumy, při náletech na Oregon 2x 76 kg HE (bez pozorovatele).
One flexible rearward-firing 0.303 inch Type 92 machine-gun for the observer.
Bomb load: 132 lbs of bombs.
During the attack on the Oregon two HE bombs, each weighing 168 lbs (without observer).
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
零式小型水上偵察機 - Reišiki/ Zerošiki kogata suidžó teisacuki - Malý námořní průzkumný letoun typ 0 model 11
Spojenecké kódové jméno: Glen

Vytrvalost letu: 5,6 h
零式小型水上偵察機 - Reishiki/ Zeroshiki kogata suijo teisacuki - Navy Type 0 Submarine-borne Reconnaissance Seaplane Model 1-1 or later Navy Type 0 Small Reconnaissance Seaplane Model 11
Allied Code Name: "Glen"

Endurace: 5 hours 36 minutes
Zdroje:
Sources:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, tiel 1., Lampart, rok 2000, ISBN: 83-86776-50-1
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
časopis KukuFan Yokosuka E14Y1 Glen
L+K 3/1988, Letadla 39-45, Yokosuka E14Y1
www.aviastar.org
http://www.combinedfleet.com/ijna/e14y.htm
http://www.samoloty.ow.pl/str299.htm
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Jokosuka-E14Y1-Glen-t27318#97512 Verze : 0
Yokosuka E14Y1 11


零式小型水上偵察機 - Reishiki/Zeroshiki kogata suijo teisacuki - námořní malý průzkumný letoun Type 0 Model 11


Allied reporting name: Glen



Historie:
V roce 1937 byly vydány specifikace 12-Shi, ve kterých technické oddělení velení námořního letectva formulovalo technické požadavky na nový plovákový pozorovací letoun pro ponorky, který měl ve službě nahradit Watanabe E9W1 typ 96. Ten, ač byl ve službě jeden rok, rychle zastaral a bylo třeba za něj nutno hledat modernější náhradu. Ve specifikacích bylo požadováno, aby letoun operoval z ponorek třídy I.


Do soutěže se přihlásil 第一海軍航空技術廠 - Dai-Ichi Kaigun Kōkū Gijutsu-shō (1st Naval Air Technical Arsenal), Yokosuka (1. námořní letecký arsenál v Jokosuce), jehož prototyp byl přijat a výrobu měla zajistit společnost 渡辺鉄工所 - Watanabe Tekkoshō Kabushiki Kaisha, Zasshonokuma, prefecture Fukuoka. Velikost navrženého letounku byla limitována velikostí hangáru ponorky a důraz byl kladen také na malou hmotnost letounu a snadnou manipulaci při složení a rozložení letadla. Výsledným dílem byl poměrně malý a subtilně vyhlížející dvoumístný letoun smíšené konstrukce. Prototyp byl zalétán v září 1939 a v roce následujícím byl přijat do výzbroje. Celé pojmenování znělo: "ponorkový průzkumný letoun typ 0 model 1-1", toto označení bylo později změněno na "malý průzkumný letoun model 11". Do výzbroje ponorek se dostal na podzim roku 1941. Pohon letounku obstarával hvězdicový motor Hitachi GK-2 Tempu 12 o maximálním výkonu 340 koní. Start probíhal za pomoci katapultu a po splnění úkolu přistával letounek na hladinu moře, co možno nejblíže mateřské ponorce.

První bojovou akcí Glenů, takové bylo spojenecké kódové jméno, byl průzkumný let nad Oahu dne 17. 12. 1941. Letounek byl vypuštěn z ponorky I-7, nebo I-9 (zde jsem nacházel rozdílné údaje ), cílem tohoto letu bylo zjistit poškození přístavu, akce se zdařila a do roku 1943 zde byly provedeny čtyři další průzkumné lety a Američany nebyly zaznamenány. Velmi aktivní byla ponorka I-25, která svými Gleny prozkoumala Oahu (1. 1. 1942), Sydney (17. 2. 1942), Melbourne (26. 2. 1942), Hobart (1. 3. 1942), Wellington (8. 3. 1942), Auckland (12. 3. 1942) a ostrov Suwa na Fidži (18. 3. 1942). Unikátní byla akce, při které ponorka dopravila své letouny k pobřeží USA a tak se stal Glen jediným letadlem, který bombardoval území Spojených států. Pilotem byl 兵曹長 Heisō-chō (praporčík) Nobuo Fujita, který vzlétl dne 9. 9. 1942. V letadle byl sám a díky ušetřené hmotnosti pozorovatele mohl nést dvě zápalné pumy, z nichž každá měla hmotnost 73 kg. Nálet se podařil a ve státě Oregon byl zapálen les a při požáru byly také oběti na životech. Dne 29. 9 byl nálet opakován. Letouny této ponorky ještě v květnu provedly také několik průzkumných letů nad ostrovem Kodiak v rámci příprav na obsazení Aleutských ostrovů. Gleny ponorek I-10 a I-30 provedly několik průzkumných letů nad Afrikou. Jeden letounek se dostal i do Evropy, bylo to 6. září 1943, kdy připlula do Brestu ponorka I-8 a zde zanechala jeden ze svých letounů, aby bylo možno dopravit do Japonska německý radiolokátor, další osud se mi nepodařilo vypátrat. Rok 1943 byl posledním rokem operačního nasazení ponorkových letadel a v tomto roce byla také ukončena výroba. Japonské ponorky měly velké ztráty a měnilo se i jejich určení, byly převedeny k transportu různého materiálu do Japonska.


Nosiči letounků byly ponorky I-7, I-8, I-9, I-10 a I-11 a ještě I-15 až I-35.
Jokosuka E14Y1 [Glen] - https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3b/E14Y_Type_0_Reconnaissance_Seaplane_Glen_E14Y-11s.jpg

upload.wikimedia.org
URL : https://www.valka.cz/Jokosuka-E14Y1-Glen-t27318#101465 Verze : 3
Trojpohledový náčrtek Glen
Jokosuka E14Y1 [Glen] -


URL : https://www.valka.cz/Jokosuka-E14Y1-Glen-t27318#107312 Verze : 0
Připojuji ještě dvě fotografie, na kterých je vidět katapultovaný start letounku Yokosuka E14Y1 z ponorky (snad by to měla být I-7)
Jokosuka E14Y1 [Glen] -


Jokosuka E14Y1 [Glen] -


URL : https://www.valka.cz/Jokosuka-E14Y1-Glen-t27318#108982 Verze : 0
Kamufláž Glen:
Nahoře je Glen z ponorky I-7
Dole je ukázka kamufláže od jednotky zabezpečující pobřežní ochranu
Jokosuka E14Y1 [Glen] -


URL : https://www.valka.cz/Jokosuka-E14Y1-Glen-t27318#120014 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více