Rozpočet tohoto webu pro rok 2019 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 64.741,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 243 příspěvků vloženo, 1039 editováno a 281 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Tačikawa Ki 9 [Spruce]

Tachikawa Ki-9 / 立川 キ9 九五式一型練習機

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Tačikawa Ki-9 Tachikawa Ki-9
    Originální název:
    Original Name:
    立川 キ9 九五式一型練習機
    Kategorie:
    Category:
    cvičný letoun trainer aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1934-DD.MM.1942 Tachikawa Airplane Co., Ltd., Tachikawa /
    DD.MM.1944-DD.07.1945 Tokyo Aviation Co., Ltd., Ōta /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1935-DD.07.1945
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    2618:
    Tachikawa: 2395 + 3 prototypy/prototypes
    Ōta: 220
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    07.01.1935
    Osádka:
    Crew:
    2
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    dvouplošník biplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    pevný fixed
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    1015 kg 2238 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    1425 kg 3142 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    1580 kg 3483 lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    10,320 m 33ft 10,3in
    Délka:
    Length:
    7,525 m 24ft 8,25in
    Výška:
    Height:
    3,000 m 9ft 10,11in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    24,50 m2 263.715 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    58,16 kg/m2 11.91 lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    1
    Typ:
    Type:
    Hitači Ha-13a Armádní motor typ 98, vzduchem chlazený hvězdicový devítivalec o vzletovém výkonu 35 kW (510 k), nominální výkon 346 kW (470 k) v 1 800 m.
    Vrtule dvoulistá dřevěná typ Hamilton Standard s pevným úhlem náběhu.
    Hitachi Army Type 98 Ha-13a, nine cylinder air-cooled radial engine, rated 503 hp for take-off, nominal power 464 hp at 5,900 ft,
    driving a two-blade, fixed-pitch, wooden propeller type Hamilton-Standard.
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    ? ?
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    240 km/h v 1800 m 149.1 mph in 5900 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    150 km/h v 1200 m 93.2 mph in 3940 ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    ? m/s ? ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    4,92 min do 1000 m 4,92 min to 3281 ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    5500 m 18045 ft
    Dolet:
    Range:
    840 km 522 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    ? km ? mi
    Výzbroj:
    Armament:
    žádná None
    Uživatelské státy:
    User States:










    Poznámka:
    Note:
    九五式一型练习机 / Kyūgo-šiki ičigata renšuki / Armádní cvičný letoun typ 95-1
    Spojenecké kódové jméno: Sprunce
    Letová vytrvalost: 3,5h
    九五式一型练习机 / Kyūgo-shiki ichigata renshuki / Army Type 95-1 basic trainer.
    Allies codename "Spruce"
    Endurance: 3 hours 30 minutes
    Zdroje:
    Sources:
    René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, rok 1987, str. 255, ISBN: 0-87021-313-X
    L+K 26/1994 str.55, Letadla 39-45, Václav Němeček
    archiv autora
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/28962#102247Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Tachikawa Ki-9
    キ9九五式一型练习机 - Kyūgo-shiki ichigata renshuki - "Armádní pokračovací cvičný letoun typ 95"


    Allied reporting name: "Spruce"


    Historie a použití:
    Společnost 立川飛行機株式会社 - Tachikawa Hikōki Kabushiki Kaisha (dále v textu je Tachikawa) se v roce 1933 pokusila o samostatnou konstrukci cvičného letounu R-5 pro základní výcvik. Armádní letectvo neprojevilo o tento letoun zájem. Tachikawě byla doporučena spolupráce s leteckým učilištěm v Tokorozawě. V dubnu 1934 byla, jako výsledek této spolupráce, Tachikawě předána objednávka na stavbu cvičného letounu. Nový letoun měl být schopen zabezpečit jak výcvik základní tak i výcvik pokračovací, to mělo být umožněno pouhou výměnou pohonné jednotky.


    Konstruktér inženýr Roykichi Endo začal na projektu. označeném jako Ki-9, pracovat, ale již ve stádiu projektových prací upozorňoval na možné problémy s těžištěm letounu. Bylo totiž nutno počítat s rozdílnou hmotností obou motorů a tak by jeden letoun měl těžiště vpředu a druhý zase vzadu. Armádní letectvo však trvalo na původní zakázce a tak podle ní byl 7. 1. 1935 zalétán první prototyp Ki-9 s vybavením pro pokračovací výcvik. První vzlet nedopadl vůbec uspokojivě, nevyváženost, tuhý podvozek a velké síly na řízení, to byly vlastnosti, které musely být odstraněny, to se povedlo konstruktérům a technikům během dvou dnů. První dva prototypy létaly s motory Hitachi Ha-13a o výkonu 350 koňských sil, vybavením letoun odpovídal cvičnému letadlu pro pokračovací výcvik, mimo jiné nesl vybavení pro nácvik letů za nulové viditelnosti. Letové vlastnosti byly dobré a zkouškami procházely oba prototypy dobře. Problém nastal u třetího prototypu, ten byl odlehčen a poháněn motorem Gasuden Jimpu 6, který měl výkon 150 koní a menší hmotnost. Tento prototyp měl představovat provedení pro základní výcvik, zde se však skutečně projevily obavy konstruktérů z nevyváženosti stroje. Údajně se s tímto letadlem téměř nedalo odpoutat od země. Výsledky zkoušek v letecké škole doporučily přijmout do výzbroje letoun Ki-9 s motorem Hitachi Ha-13a a odmítnout Ki-9 s motorem Gasuden Jimpu 6.


    Armádní letectvo na základě tohoto doporučení přijalo v roce 1935 Ki-9 do výzbroje s označením "Pokračovací cvičný letoun Typ 95 model 1", pro základní výcvik byl později přijat letoun Tachikawa Ki 17 Cedar. Výroba probíhala po celou dobu války a kromě mateřské továrny se do výroby Ki-9 zapojila také malá továrna Tokyo Koku K. K., kde bylo vyrobeno 220 letadel.


    Cvičný letoun Ki-9 létal v mnoha výcvikových školách a po jeho objevení zpravodajskou službou mu bylo přiděleno kódové jméno Spruce. Letoun byl v roce 1937 mírně upraven, motor s posunul mírně dozadu a podvozek byl mohutnější, aby byl schopen absorbovat necitlivá přistání žáků. Nově se letoun označoval jako Ki-9Kai.
    Několik desítek letadel sloužilo především na čínském bojišti v roli kurýrních a spojovacích letadel.
    Letadla Ki-9 používala také letectva satelitních států Mandžukuo, Thajsko a Konchigchina. Zde byla používána především jako kurýrní. Po válce byla ve výzbroji Indonésie a zde sloužila až do konce 50. let.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/28962#102254Verze : 1
    MOD
    Avatar
    Konečně jsem objevil solidnější fotografii


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/28962#107311Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Našel jsem ještě jednu fotku na niž je Sprunce


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/28962#107849Verze : 0
    MOD
    Avatar
    a ještě jednu.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/28962#131207Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Trojpohledový náčrtek


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/28962#102436Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Použité prameny:
    Rene J. Francillion PhD:"Japanese Aircraft of the Pacific War" Naval Institute Press; rok 1987; ISBN-13: 978-0870213137
    Robert Mikesh: "Japanese Aircraft, 1910-1941" Putnam Aeronautical Books; rok 1990 ISBN-13: 978-1557505637
    Mondey David:" The Hamlyn Concise Guide to Axis Aircraft of World War II"; Book Sales Publisher; rok 2002; ISBN:9780785813637
    Václav Němeček:"Vojenská letadla 3 díl" druhé vydání; Naše Vojsko, Praha 1992; ISBN 80-206-0117-1
    L+K 26/1994 str.55, Letadla 39-45, Václav Němeček
    http://airwar.ru/enc/other2/ki9.html
    www.aviastar.org
    http://en.wikipedia.org/wiki/Tachikawa_Ki-9
    www.go2war2.nl
    archiv autora
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/28962#236313Verze : 0
    MOD