Tačikawa Ki 9 [Spruce]

Tachikawa Ki-9 / 立川 キ9 九五式一型練習機
     
Název:
Name:
Tačikawa Ki-9 Tachikawa Ki-9
Originální název:
Original Name:
立川 キ9 九五式一型練習機
Kategorie:
Category:
cvičný letoun trainer aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1934-DD.MM.1942 Tachikawa Airplane Co., Ltd., Tachikawa /
DD.MM.1944-DD.07.1945 Tokyo Aviation Co., Ltd., Ōta /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1935-DD.07.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2618:
Tachikawa: 2395 + 3 prototypy/prototypes
Ōta: 220
První vzlet:
Maiden Flight:
07.01.1935
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1015 kg 2238 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1425 kg 3142 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
1580 kg 3483 lb
Rozpětí:
Wingspan:
10,320 m 33ft 10,3in
Délka:
Length:
7,525 m 24ft 8,25in
Výška:
Height:
3,000 m 9ft 10,11in
Plocha křídla:
Wing Area:
24,50 m2 263.715 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
58,16 kg/m2 11.91 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Hitači Ha-13a Armádní motor typ 98, vzduchem chlazený hvězdicový devítivalec o vzletovém výkonu 35 kW (510 k), nominální výkon 346 kW (470 k) v 1 800 m.
Vrtule dvoulistá dřevěná typ Hamilton Standard s pevným úhlem náběhu.
Hitachi Army Type 98 Ha-13a, nine cylinder air-cooled radial engine, rated 503 hp for take-off, nominal power 464 hp at 5,900 ft,
driving a two-blade, fixed-pitch, wooden propeller type Hamilton-Standard.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
240 km/h v 1800 m 149.1 mph in 5900 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
150 km/h v 1200 m 93.2 mph in 3940 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
4,92 min do 1000 m 4,92 min to 3281 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
5500 m 18045 ft
Dolet:
Range:
840 km 522 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
žádná None
Uživatelské státy:
User States:










Poznámka:
Note:
九五式一型练习机 / Kyūgo-šiki ičigata renšuki / Armádní cvičný letoun typ 95-1
Spojenecké kódové jméno: Sprunce
Letová vytrvalost: 3,5h
九五式一型练习机 / Kyūgo-shiki ichigata renshuki / Army Type 95-1 basic trainer.
Allies codename "Spruce"
Endurance: 3 hours 30 minutes
Zdroje:
Sources:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, rok 1987, str. 255, ISBN: 0-87021-313-X
L+K 26/1994 str.55, Letadla 39-45, Václav Němeček
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Tacikawa-Ki-9-Spruce-t28962#102247 Verze : 0
Tachikawa Ki-9
キ9九五式一型练习机 - Kyūgo-shiki ichigata renshuki - "Armádní pokračovací cvičný letoun typ 95"


Allied reporting name: "Spruce"


Historie a použití:
Společnost 立川飛行機株式会社 - Tachikawa Hikōki Kabushiki Kaisha (dále v textu je Tachikawa) se v roce 1933 pokusila o samostatnou konstrukci cvičného letounu R-5 pro základní výcvik. Armádní letectvo neprojevilo o tento letoun zájem. Tachikawě byla doporučena spolupráce s leteckým učilištěm v Tokorozawě. V dubnu 1934 byla, jako výsledek této spolupráce, Tachikawě předána objednávka na stavbu cvičného letounu. Nový letoun měl být schopen zabezpečit jak výcvik základní tak i výcvik pokračovací, to mělo být umožněno pouhou výměnou pohonné jednotky.


Konstruktér inženýr Roykichi Endo začal na projektu. označeném jako Ki-9, pracovat, ale již ve stádiu projektových prací upozorňoval na možné problémy s těžištěm letounu. Bylo totiž nutno počítat s rozdílnou hmotností obou motorů a tak by jeden letoun měl těžiště vpředu a druhý zase vzadu. Armádní letectvo však trvalo na původní zakázce a tak podle ní byl 7. 1. 1935 zalétán první prototyp Ki-9 s vybavením pro pokračovací výcvik. První vzlet nedopadl vůbec uspokojivě, nevyváženost, tuhý podvozek a velké síly na řízení, to byly vlastnosti, které musely být odstraněny, to se povedlo konstruktérům a technikům během dvou dnů. První dva prototypy létaly s motory Hitachi Ha-13a o výkonu 350 koňských sil, vybavením letoun odpovídal cvičnému letadlu pro pokračovací výcvik, mimo jiné nesl vybavení pro nácvik letů za nulové viditelnosti. Letové vlastnosti byly dobré a zkouškami procházely oba prototypy dobře. Problém nastal u třetího prototypu, ten byl odlehčen a poháněn motorem Gasuden Jimpu 6, který měl výkon 150 koní a menší hmotnost. Tento prototyp měl představovat provedení pro základní výcvik, zde se však skutečně projevily obavy konstruktérů z nevyváženosti stroje. Údajně se s tímto letadlem téměř nedalo odpoutat od země. Výsledky zkoušek v letecké škole doporučily přijmout do výzbroje letoun Ki-9 s motorem Hitachi Ha-13a a odmítnout Ki-9 s motorem Gasuden Jimpu 6.


Armádní letectvo na základě tohoto doporučení přijalo v roce 1935 Ki-9 do výzbroje s označením "Pokračovací cvičný letoun Typ 95 model 1", pro základní výcvik byl později přijat letoun Tachikawa Ki 17 Cedar. Výroba probíhala po celou dobu války a kromě mateřské továrny se do výroby Ki-9 zapojila také malá továrna Tokyo Koku K. K., kde bylo vyrobeno 220 letadel.


Cvičný letoun Ki-9 létal v mnoha výcvikových školách a po jeho objevení zpravodajskou službou mu bylo přiděleno kódové jméno Spruce. Letoun byl v roce 1937 mírně upraven, motor s posunul mírně dozadu a podvozek byl mohutnější, aby byl schopen absorbovat necitlivá přistání žáků. Nově se letoun označoval jako Ki-9Kai.
Několik desítek letadel sloužilo především na čínském bojišti v roli kurýrních a spojovacích letadel.
Letadla Ki-9 používala také letectva satelitních států Mandžukuo, Thajsko a Konchigchina. Zde byla používána především jako kurýrní. Po válce byla ve výzbroji Indonésie a zde sloužila až do konce 50. let.
URL : https://www.valka.cz/Tacikawa-Ki-9-Spruce-t28962#102254 Verze : 1
Konečně jsem objevil solidnější fotografii
Tačikawa Ki 9 [Spruce] -


URL : https://www.valka.cz/Tacikawa-Ki-9-Spruce-t28962#107311 Verze : 0
Našel jsem ještě jednu fotku na niž je Sprunce
Tačikawa Ki 9 [Spruce] -


URL : https://www.valka.cz/Tacikawa-Ki-9-Spruce-t28962#107849 Verze : 0
a ještě jednu.
Tačikawa Ki 9 [Spruce] -


URL : https://www.valka.cz/Tacikawa-Ki-9-Spruce-t28962#131207 Verze : 0
Trojpohledový náčrtek
Tačikawa Ki 9 [Spruce] -


URL : https://www.valka.cz/Tacikawa-Ki-9-Spruce-t28962#102436 Verze : 0
Použité prameny:
Rene J. Francillion PhD:"Japanese Aircraft of the Pacific War" Naval Institute Press; rok 1987; ISBN-13: 978-0870213137
Robert Mikesh: "Japanese Aircraft, 1910-1941" Putnam Aeronautical Books; rok 1990 ISBN-13: 978-1557505637
Mondey David:" The Hamlyn Concise Guide to Axis Aircraft of World War II"; Book Sales Publisher; rok 2002; ISBN:9780785813637
Václav Němeček:"Vojenská letadla 3 díl" druhé vydání; Naše Vojsko, Praha 1992; ISBN 80-206-0117-1
L+K 26/1994 str.55, Letadla 39-45, Václav Němeček
http://airwar.ru/enc/other2/ki9.html
www.aviastar.org
http://en.wikipedia.org/wiki/Tachikawa_Ki-9
www.go2war2.nl
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Tacikawa-Ki-9-Spruce-t28962#236313 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více