CZK/SOV - APM-90 (letištní světlometný maják)

Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 473 příspěvků vloženo, 1793 editováno a 2385 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

CZK/SOV - APM-90 (letištní světlometný maják)

Аэродромный прожекторный маяк AПM-90

    Avatar
    Letištní světlometný maják APM-90
    Аэродромный прожекторный маяк AПM-90


    Tento speciální zabezpečovací světlotechnický prostředek má označeni APM-90 a do ČSLA byl dodáván již v počátcích standardizace letecké zabezpečovací služby kolem r.1953.
    Postupně nahradil kořistní světlomety 200N / (200 cm Scheinwerfer 40) a 60N /(60-cm Scheinwerfer 36).


    Původně byl APM-90 montován na automobily ZIS-150, ale z důvodů jejich mimořádně vysoké spotřeby PHM a kapalinou chlazeným motorem, byla speciální nástavba v Československu montována na automobily Praga V3S.
    Později byly nástavby APM-90 montovány na ZIL-130 (viz APM-90M).



    V Československu vznikla verze zástavbou původní karoserie s kompletem světlometné stanice na podvozku automobilu Praga V3S.


    Vyžádalo si to úpravy přídě - její prodloužení pro tam umístěný agregát elektrocetrály.


    Později byl na plošinu montován agregát Triodyn (původně to byl svařovací agregát), aby se mohl světlomet napájet ze sítě 3x380V/50Hz.


    Běžně měla jednotka - prapor pozemního zabezpečení navigace / radiotechnického zabezpečení (RTZ) na letišti "družstvo světlometných stanic", čítající 2 až 3 ks APM-90 a byly rozmístěny tak, že mohly osvětlit práh VPD a bod dosednutí ("T").


    Zdroj: Předpis Let 51 - 70, r. 1967
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/29059#129390Verze : 0
    Avatar
    Automobilová svetlometná stanica APM 90 na automobile P V3S sa používa ako :


    - prívodný svetelný maják k privádzaniu lietadiel do priestoru letiska, ako signalizačný prostriedok k označeniu akéhokoľvek bodu v teréne,
    - pristávací svetelný maják k osvetleniu pristávacej dráhy na letisku za sťažených poveternostných podmienok.


    Svetlometná stanica APM-90 sa montuje s pôvodnou karosériou ZIS-150 na podvozok automobilu P V3S.


    Jednosmerný generátor je poháňaný priamo motorom automobilu P V3S a je umiestnený pred motorom na rekonštruovanom predĺženom šasi.


    APM 90 sa skladá z troch častí :


    - svetlomet APM 90 o priemere zrkadla 900 mm + rozvodná doska + zrážací odpor, ktorý je zapojený do obvodu svetlometu pri svietení oblúkovou lampou. Táto časť je v nezmenenom usporiadaní umiestnená na pôvodnej karosérii ZIS-150, ktorá je namontovaná na podvozok P V3S.


    - jednosmerný generátor typu PR-125 s elektromagnetickým regulátorom otáčok a silovým rozvodom el. prúdu.


    - podvozok automobilu P V3S, ktorej motor je hnacou jednotkou generátoru PR 125.



    Generátor typu PR-125


    Je umiestnený v prednej časti automobilu ( pred motorom) na prdĺženom šasi. Generátor je priamo spojený s klukovou hriadeľou motoru P V3S pomocou sústavy unášaču ( Hardyho spojka).


    Svetlomet APM 90


    V APM 90 je použitý svetlomet zakrytého typu so skleneným parabolickým zrkadlom o priemere 900 mm s ohniskovou vzdialenosťou 366 mm.


    Svetelný zdroj vo svetlomete je buď :


    - Oblúková lampa s posunom uhlíkov buď ručným alebo automatickým s jemnou ručnou reguláciou.


    El. údaje oblúku :


    Napätie : 80±2 V
    Prúd : 150 A
    Prúdové zaťaženie : 0,75 / mm²
    Výkon : 12 kW


    - Žiarovka typu PŽ-19


    Žiarovka musí byť umiestnená do špeciálneho držiaku, ktorým sa nahradí držiak oblúkovej lampy v bubne svetlometu.


    Elektrické údaje žiarovky :


    Napätie : 110±2 V
    Prúd : 91 A
    Výkon : 10 kW
    Nominálna priemerná životnosť : 100 hod.



    Na krytie prednej strany bubnu svetlometu je použité buď ochranné sklo alebo rozptylovač – podľa účelu svietenia.


    Za rozptylovač je možné zasunúť farebné filtre.


    V bubne je umiestnený ventilátor, ktorý chladí zariadenie a odvádza splodiny vznikajúce horením uhlíkov.


    Svetlometom je možné ručne alebo pomocou motoru otáčať vo vodorovném roviny a kýval v rovine zviklej i vodorovném ( pri svištění žiarovkou sa nesmie svetlometom kývať).


    Pri použití oblúkovej lampy sa nesmie svetlomet stavať do polohy kolmo hore ( tzv. svitečky), pretože horúce splodiny horenia uhlíku odkvapkávajú na plochu zrkadla a mohli by ho poškodiť.



    Hlavné technické údaje :


    Druh auta : nákladné
    Karoséria : valník ZIS-150


    Rozmery s namontovanou stanicou APM 90 v mm:


    Dĺžka : 7400
    Šírka : 2420
    Výška : 3540


    Svetlosť : 400


    Brodivosť : 800


    Hmotnosť kg : 7130


    Rýchlosť : 45 km/hod. ( na rovine)



    Zdroj : Let-22-4 Automobilová svetlometná stanica APM 90 na automobile P V3S Stručný popis a prevádzkové pokyny – predpis ČSĽA, Praha 1961

    APM 90 v pochodovej polohe.

    Uloženie generátoru.

    Rozvodná skriňa svetlometu.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/29059#354769Verze : 0
    Avatar
    Praga V3S APM-90 od TL RTZ České Budějovice.
    r 1999


    foto vlastní


    Poznámka
    Fotografie ZIL-130 s APM-90M byly přemístěny do jiné sekce - viz https://forum.valka.cz/topic/view/96290/


    Jiří Tintěra, moderátor



    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/29059#201980Verze : 0
    Avatar
    Svetlomet na podvozku V3S.


    Zdroj
    http://pragav3s.predseda.com/

    pragav3s.predseda.com
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/29059#102762Verze : 0
    Avatar
    Automobilové svetlometné stanice ČSLA APM-90M na ZIL-131 a APM-90 na P V3S.



    Zdroj : www.orechov1945.cz/muzeum/index-druhy.htm

    APM-90M ( vpredu) APM-90.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/29059#211552Verze : 0
    Avatar
    Pěkný snímek PV3S APM-90 s plachtou.

    www.armyland.cz
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/29059#278359Verze : 0
    Avatar
    Na Youtube jsem objevil zajímavé video APM-90 v provozu.


    A jeden světlomet,který se dostal prodejem z armády dostal do dobrých rukou nadšenců. Foto pochází ze Slovenska.


    Autor: Robo Hanák
    Zveřejněno se svolením autora

    http://www.gazklub.cz/diskuze/viewtopic.php?t=3886
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/29059#291473Verze : 0
    Avatar
    P V3S APM-90 na stanovišti v Přerově. Jeden z mála snímků,kde je vidět nástavba s plachtou zdvihnutou do pracovní polohy.

    Zdroj:http://www.prerov.army.cz
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/29059#291558Verze : 0
    Avatar
    APM-90 na vozidle Praga V3S som nafotil na stretnutí vojenských vozidiel pod názvom "Sahara 2008". Zameral som sa hlavne na samotný pristávací svetlomet - maják na korbe.


    Zdroj: vlastné foto

    Zadná časť svetlometu

    Pristávací svetlomet

    Pravá strana vozidla

    Ľavá strana svetlometu

    Ľavá strana vozidla
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/29059#292919Verze : 0
    Avatar
    Niekoľko detailov svetlometu APM-90 i vozidla Praga V3S nafotených na akcii " Sahara 2008".


    Zdroj: vlastné foto

    Zväčšený priestor medzi kabínou a korbou.

    Úprava prednej časti vozidla P V3S.

    Mechanické komponenty ovládania svetlometu.

    Detaily osadenia svetlometu na korbe.

    Osadenie svetlometu.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/29059#292923Verze : 0
    Avatar
    Náhradní stacionární zdroj "Triodyn"


    Světlotechnický prostředek APM-90 je konstruován jako mobilní (bez ohledu, zda na podvozku ZiS-150, P V3S či ZiL-130).


    Standardní zdroje proudu - z elektrocentrály nebo generátoru PR-125 jsou uvedeny výše. Existoval však i "alternativní" zdroj - stacionární síť 380 V / 50 Hz. Nebyl však využit u všech souprav.


    Organizačně byly jednotky RTZ členěny na roty k zabezpečení stálého letiště (2. rota) a pro záložní letiště pak 1. rota ("výjezdová").


    Z praktických důvodů byly tedy "stabilní" prostředky uzpůsobovány k napájení z elektrické sítě. To byl hlavní důvod k zástavbě svařovacího soustrojí Triodyn K 320 (bez podvozku, výrobek MEZ Brumov) na plošinu automobilu P V3S jako zdroje proudu pro světlomet. Mimo soustrojí byla na plošině rozvodná skříň, umožňující "přepnutí" na napájení z generátoru PR-125. Nemusel tak "bručet" hnací motor automobilu, což určitě ovlivňovalo jednak jeho životnost a i provoz byl hospodárnější. Spotřeba asynchronního motoru "naprázdno" činila cca 1,5 kWh.


    Zdroj: Velitel roty 5. prrtz


    Technické parametry soustrojí Triodyn K 320 (MEZ Brumov)


    Asynchronní motor:
    Výkon 14 kW
    Otáčky 2880 ot./min
    Napětí 380 V / 50 Hz


    Dynamo:
    Jm. výkon 9,6 kW
    Trvalý proud 250 A (max. 315 A), proud lze nastavit regulátorem
    Napětí naprázdno 110 V
    Hmotnost soustrojí 320 kg

    Ilustrační foto svářečky - firemní katalog MEZ Brumov.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/29059#354879Verze : 0
    Avatar
    APM-90 ze sbírek Vojenského muzea na demarkační linii, Vojenský újezd Brdy, Bahna 2015, červen 2015.


    autor: Josef Holek



    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/29059#534651Verze : 2
    MOD