Název: Name: | Micubiši G6M1 | Mitsubishi G6M1 11 |
Originální název: Original Name: | 十二試陸上攻撃機改 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.08.1940-DD.12.1940 Mitsubishi Heavy Industries, Ltd., Nagoya | |
Období výroby: Production Period: | DD.08.1940-DD.12.1940 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 30 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.08.1940 | |
Osádka: Crew: | 10 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 7000 kg | 15432 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 9500 kg | 20944 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 10800 kg | 23810 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 24,880 m | 81ft 7,52in |
Délka: Length: | 19,970 m | 65ft 6,22in |
Výška: Height: | 4,900 m | 16ft 0,9in |
Plocha křídla: Wing Area: | 78,125 m2 | 840.93 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 121,60 kg/m2 | 24.91 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 2 | |
Typ: Type: | Mitsubishi MK4A Kasei 11 o vzletovém výkonu 1 125 kW (1 530 k), 1 037 kW (1 410 k) v h= 2 000 m a 986 kW (1 340 k) v h= 4 000 m. Vrtule trojlistá Hamilton-Sumitomo CS-3B s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 400 mm, náběh vrtulových listů nastavitelný v intervalu 20° - 40°. | Mitsubishi MK4A Kasei 11 fourteen-cylinder air-cooled radial rated at 1,509 hp for take-off, 1,391 hp at 6,562 ft and 1,322 hp at 13,123 ft, driving three-blade Hamilton-Sumitomo CS-3B metal constant-speed propeller of 11ft 1,86in diameter. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 3 640 l | 800 UK gallons |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 416 km/h v 4000 m | 258.5 mph in 13123 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 310 km/h v 3000 m | 192.6 mph in 9843 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | ? m/s | ? ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 18,0 min do 7000 m | 18,0 min to 22966 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 8800 m | 28871 ft |
Dolet: Range: | 5800 km | 3604 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | 1x pohyblivý kulomet Type 92 ráže 7,7 mm (582 nábojů) 4x pohyblivý kanón Type 99 Model 1 ráže 20 mm 1x v zadním střelišti 1x pro střelbu z vypouklých bočních střelišť 2x spodní střelecká vana, jeden pro střelbu vpřed a druhý pro střelbu vzad | One 0.303 Type 92 trainable forward-firing in the nose 582 rounds, one 0.79 inch Type 99 Model 1 trainable in the beam blisters, one 0.79 inch Type 99 Model 1 trainable rearward-firing in the tail turret, one 0.79 inch Type 99 Model 1 trainable rearward-firing in the ventral blister and one 0.79 inch Type 99 Model 1 trainable forward-firing in the ventral blister. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | 十二試陸上攻撃機改 / - / Námořní těžký doprovodný stíhač s dlouhým doletem typ 1. Spojenecké kódové označení bylo Betty. - První G6M1 byl dokončen v srpnu 1940 a první tři stroje převzala Takao Kókútai v prosinci téhož roku. Stíhací G6M1 nesl menší zásobu paliva (3 640 l), do křídel nebyly instalovány vnější křídelní nádrže a zbylé nádrže křídlech i v trupu dostaly samosvorné obaly, čímž se také snížila kapacity palivových nádrží. | 十二試陸上攻撃機改 / - / Navy Type 1 formation heavy escort fighter Allied Code Name: "Betty" - Operational experience with the G3M showed that the bombers needed a fighter escort. Because there was no fighter with the range of the G4M, the Yokosuka Experimental Air Corps recommended that the G4M was adopted for this task. The resulting aircraft was called a Wingtip Convoy Fighter, and was modified as such. The weapons-bay was faired over, and instead there was a ventral gondola installed with forward and rearward firing cannon. The guns in the beam position were replaced by a single 20 mm cannon, the nose gun was retained, the tail cannon was retained, and the dorsal gun was removed. The aircraft received additional ammo drums for the four cannon and single gun. Tests proved that the concept failed to live up to the expectations, mainly because the aircraft were overweight. After the bombers had dropped their load, they became much leighter and were much faster than the still heavilly loaded G6M1's. |
Zdroje: Sources: | Rene J. Francillion Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, rok 1987, ISBN-13: 978-0870213137 William Green and Gordon Swanborough, The Complete Book of Fighters, Salamander Books Ltd; New Ed edition, rok 2001, ISBN-10: 1840652691 David Donald, The Complete Encyclopedia of World Aircraft, Barnes & Nobles Books, rok 1997, ISBN-10: 0760705925 Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945 díl 2, Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05 Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1 Martin Ferkl, Mitsubishi G4M Betty, Aeroprofils No.1, ISBN 2-915205-05-1 Jaroslav Schmidt, Stíhací a bombardovací letouny Japonska, 2.díl, Nakladatelství Fraus Plzeň, rok 2000, ISBN 80-7238-077-X Tagaya Osamu, Mitsubishi Type 1 Rikko Betty Units of World War 2, Osprey Combat Aircraft 22, London, UK, Osprey Publishing, rok 2001, ISBN-10: 184176082X. L+L č. 19/1988, Letadla 1939 - 1945 http://www.combinedfleet.com/ijna/g4m.htm www.xs4all.nl www.airpages.ru ja.wikipedia.org archiv autora |