10TP

     
Název:
Name:
10TP 10TP
Originální název:
Original Name:
10TP
Kategorie:
Category:
střední tank medium tank
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1938-DD.MM.1938 Biuro Badań Technicznych Broni Pancernych, Warszawa-Ursus /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 prototyp
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.06.1938
Osádka:
Crew:
4
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
12800 kg 28219 lb
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
5400 mm 17 ft 8 ⅝ in
Délka korby:
Hull Length:
? mm ?
Celková šířka:
Overall Width:
2550 mm 8 ft 4 ⅜ in
Celková výška:
Overall Height:
2200 mm 7 ft 2 ⅝ in
Světlá výška:
Ground Clearance:
400 mm 1 ft 3 ¾ in
Šířka pásu:
Track Width:
350 mm 1 ft 1 ¾ in
Měrný tlak:
Ground Pressure:
0,047 MPa 6.82 psi
Pancéřování:
Armour:
Korba:
čelo, boky, zadok - 20mm
dno, strop - 8mm


Veža:
16mm
Hull:
front, sides, rear - 20mm
top, belly - 8mm


Turret:
16mm
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
American la France (vodou chladený zážihový 12-valec objemu 12358 cm3) American la France (12 cyl., water cooled, gasoline, 12358 ccm)
Výkon:
Power:
154,5 kW při 2800 ot/min 207.2 bhp at 2800 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
- -
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
75 1) / 56 2) km/h 46.6 1) / 34.8 2) mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h ? mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
210 km 130 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
130 km 81 mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
37 ° 82 %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
2,2 m 87 in
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
? m ?
Brodivost:
Fording Depth:
1 m 39 in
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
37mm kanón Bofors wz.37 L/45 (80 nábojov) 37mm cannon Bofors wz.37 L/45 (80 rounds)
Vedlejší:
Secondary:
2x guľomet Browning wz.30 ráže 7,92mm (4500 nábojov) 2x machine gun Browning wz.30 cal. 7,92mm (4500 rounds)
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
1) Maximálna rýchlosť pri pohybe na kolesách.
2) Maximálna rýchlosť pri pohybe na pásoch.
1) The maximum speed of the movement of the wheels.
2) The maximum speed of the movement of the tracks.
Zdroje:
Sources:
Janusz Magnuski, Andrzej Kiński - Czołg pościgowy 10TP i czołg szturmowy 14TP, Poligon č. 1/2009, str. 4-27, 2009, Warszawa, Magnum-X Sp. z o.o., ISSN 1895-3344
Ivo Pejčoch, Oldřich Pejs - Obrněná technika 5, Střední Evropa 1919-1945 I.část, vydavateľstvo ARES, Praha 2004, ISBN 80-86158-32-2
wojsko18-39.3ap.net
http://pl.wikipedia.org/wiki/10TP
URL : https://www.valka.cz/10TP-t29606#530719 Verze : 0
V r.1935 začala pod vedením majora R. Gundlacha práca na konštrukcii tanku, ktorý by okrem pásov bol schopný aj jazdy na kolesách. Koncepcia vychádzala z amerického tanku Christie. Oproti nemu bola však poľská konštrukcia prepracovanejšia. Stavba prototypu začala v r.1937, no prvé skúšobné jazdy stroj absolvoval až v lete 1938, veleniu armády bol predvedený v máji r.1939. Pri skúšobných jazdách boli zistené nedostatky ako malá kapacita palivovej nádrže a nevyhovujúci palivový a olejový filter, dokonca bolo navrhnuté aby bol ďalej vyvíjaný iba ako pásový, nakoľko pohyb mimo spevnených ciest mu robil problémy. Všetky tieto požiadavky mali byť zapracované do projektu nového tanku 14TP. Prototyp bol pred príchodom nemeckých jednotiek pravdepodobne zničený, o jeho osude mi nie je nič známe. Typ bol plánovaný ako výzbroj tankových práporov u tzv. Oddzialow motorowych, každý prápor mal mať rotu so 16 tankami.


TTD:


Dĺžka/šírka/výška: 5,4/2,55/2,20m
Hmotnosť: 12,8t
Motor: benzínový12 válcový, 4 takt American La France (12 358ccm), max. výkon 210ks pri 2800 ot/min , spotreba 110 - 150l/100km na ceste, palivová nádrž 130l
Max. rýchlosť: 75km/h na kolesách, 56km/ na pásoch, dojazd 90 - 120km
Šírka pásov: 35cm, doba montáže a demontáže 30-40 min.
Pancier: trup zváraný z valcovaných plechov 20mm, veža nitovaná 16mm
Výzbroj: 37mm kanón vz.37, námer -10 až +20st., 80 nábojov
2x 7,92mm guľomet wz.30, 4500 nábojov
Posádka: 4 muži
Prototyp údajne prekonával stúpanie do 40 st. a brodil do neznámej výšky, bol schopný prekonať priekopu do 2 m.
URL : https://www.valka.cz/10TP-t29606#105359 Verze : 0
Hloubka brodění je udávána do 100cm, v období březen - duben 1939 byl stroj po ujetí cca 2000 km rozebrán aby mohly být posouzeny opotřebení jednotlivých částí, dle některých zdrojů byl snad provizorně složen pro ukázku vyšším důstojníkům, ale není to zdá se jisté, stroj už zřejmě nikdy nebyl uveden do pojízdného stavu a studium poznatků z jeho provozu mělo bát využito při konstrukci již zmíněného 14TP. K tomuto stroji (tedy 10TP se váže ještě jedna zajímavost, poláci původně objednali a zaplatili v USA u Christieho stavbu a dodávku jednoho jeho tanku (zřejmě model 1931) dokumentaci a opci na licenci. stalo se to v březnu 1930, bohužel firma US Wheel Track Layer Corporation in Rahway, New Jersey která byla nositelem patentů a dodávek těchto strojů tank ani další položky nikdy nedodala a stroj spolu s dalším prodala do SSSR (tedy potenciálnímu nepříteli) poláci se s ní několik let pokoušeli dohodnout, ovšem bezvýsledně, mezitím zakoupili licenci od Vickerse (později podle ní dělali 7TP) a v roce 1932 snad získali nějakou dokumentaci od Christieho firmy. Potom už následuje vlastní polský vývoj jak už byl zmíněn.
Přidám i pár fotek na tento zajímavý tank.
10TP -


10TP -


10TP -


URL : https://www.valka.cz/10TP-t29606#105363 Verze : 0
Ako zmienil "bitaxe" v príspevku vyššie prototyp bol 4/1939 rozobratý za účelom kontroly opotrebovania súčiastok. No veľmi rýchlo bol opätovne poskladaný a v 5/1939 sa zúčastnil porovnávacích testov spolu s tankami PZInż 130 a 4TP (PZInż 140). Veža 10TP vychádzala z veže 7TP, no bola mierne modifikovaná (zmena pozícia nitovania, pribudol výklenok pre rádiostanicu v jej zadnej časti...).



*zdroj:


http://www.czolgiem.com/polska/pl_10tp.htm
10TP -


10TP -


URL : https://www.valka.cz/10TP-t29606#161724 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více