Název: Name: | Kawasaki Ki-108 KAI | Kawasaki Ki-108 KAI |
Originální název: Original Name: | 川崎 キ108试作高高度战斗机 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1945-DD.05.1945 Kawasaki Aircraft, Ltd., Kakamigahara | |
Období výroby: Production Period: | DD.06.1944-DD.05.1945 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 2 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.03.1945 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 5496 kg | 12117 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 7353 kg | 16211 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 7600 kg | 16755 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 17,470 m | 57ft 3,79in |
Délka: Length: | 12,475 m | 40ft 11,13in |
Výška: Height: | 3,800 m | 12ft 5,61in |
Plocha křídla: Wing Area: | 40,00 m2 | 430.56 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 190,00 kg/m2 | 38.92 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 2 | |
Typ: Type: | Micubiši Ha-112-II Ru vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovémm výkonu 1 118,5 kW, 932 kW při 2 500 ot/min v h= 8 200 m a 746 kW při 2 500 ot./min v h= 10 000 m. Vrtule trojlisté s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 200 mm. | Mitsubishi Ha-112-II Ru, fourteen-cylinder air-cooled two-row radial engines, rated at 1,500 hp for take-off, 1,250 hp at 26,900 ft at 2,500 rpm and 1,000 hp at 32,810 ft at 2,500 rpm, driving three-blade constant-speed metal propellers of the diameter 10ft 6in. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 2 533 l + 2x 200 l v přídavných nádržích | 670 UK gallons and 88 UK gallons in two drop tanks. |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 620 km/h v 10000 m | 385.3 mph in 32808 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 530 km/h v 6000 m | 329.3 mph in 19685 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 9,12 m/s | 1795.3 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 7,0 min do 5000 m | 7,0 min to 16404 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 13500 m | 44291 ft |
Dolet: Range: | 2200 km | 1367 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kanón Ho-203 ráže 37 mm s 35 náboji 2x pevný kanón Ho-5 ráže 20 mm (po 200 nábojích) | One fixed forward-firing 1.46 inch Ho-203 cannon in nose, 35 rpg and two fixed forward-firing 0.79 inch Ho-5 cannon in the fuselage belly, 200 rpg. |
Uživatelské státy: User States: | - | - |
Poznámka: Note: | Výškový stíhací letoun s přetlakovou kabinou. Kawasaki Ki-108 byly upravené Ki-102b, Pro sériovou výrobu byl navržen následník Kawasaki Ki-108 KAI, který byl již nově postaven ve dvou prototypech. Tyto nové letouny měly delší trup, větší rozpětí křídel a tím také větší nosnou plochu. Křídla se podobala křídlům noční stíhačky Kawasaki Ki-102c. Změny měly přinést a také přinesly lepší letové vlastnosti ve velkých operačních výškách. První Ki-108 KAI byl dokončen v březnu 1945 a druhý prototyp následoval v květnu 1945, to již bylo příliš pozdě pro řádné ukončení zkoušek a nedalo se již počítat se zařazením do výzbroje armádního letectva. Navzdory zvýšené hmotnosti byly Ki-108 KAI rychlejší než Ki-108, tím bylo prokázáno, že provedené úpravy byly úspěšné. | High-altitude fighter prototype with pressurised cabin. The Ki-108 was followed by two prototypes for the Ki-108 KAI, with a longer fuselage and wider and larger wings. Both changes were designed to improve the aircraft's performance at high altitudes and which was a further modifcation based on the Ki-102c night fighter.The first Ki-108 KAI was completed in March 1945 and the second in May 1945, way too late to be of any use for the Japanese war effort. Both were used for tests, but these had not been completed by the end of the war. Despite the increase in loaded weight the two Ki-108 KAIs were faster at altitude than the Ki-108s, suggesting that the modified wings and fuselage had been a success. |
Zdroje: Sources: | René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X William Green a Gordon Swanborough, The Complete Book of Fighters, Salamander Books Ltd; New Ed edition, 2001, ISBN-10: 1-84065-269-1 Tadashi Nozawa, Encyclopedia of Japanese Aircraft 1900-1945, Volume 4, Kawasaki Aircrafts. Shuppan-Kyodo Publishers, Tokyo, Japan, rok 1960 Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1 Famous Airplanes of the World, Army Experimental Fighters, No.24, Bunrindo Co-Ltd., Nakano Koku, Japan L+K č.4/1975, Václav Němeček, Letadla 39-45, Kawasaki Ki-108 a Ki-108 KAI http://www.airwar.ru/enc/fww2/ki108.html www.aviastar.org http://www.airtoaircombat.com/detail.asp?id=585 ww2drawings.jexiste.fr archiv autora |