Název: Name: | Micubiši Ki-109-I | Mitsubishi Ki-109-I |
Originální název: Original Name: | 三菱 キ109 试作特殊防空战斗机 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.10.1944-DD.03.1945 Mitsubishi Heavy Industries, Ltd., Nagoya | |
Období výroby: Production Period: | DD.10.1944-DD.03.1945 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 22 | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.01.1945 třetí prototyp, který odpovídal sériovému provedení | |
Osádka: Crew: | 4 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 7424 kg | 16367 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 10800 kg | 23810 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Rozpětí: Wingspan: | 22,500 m | 73ft 9,83in |
Délka: Length: | 17,950 m | 58ft 10,69in |
Výška: Height: | 5,800 m | 19ft 0,34in |
Plocha křídla: Wing Area: | 65,85 m2 | 708.8 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 164,01 kg/m2 | 33.59 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 2 | |
Typ: Type: | Micubiši Ha-104 (Ha-42-11) vzduchem chlazený dvouhvězdicový osmnáctiválec o vzletovém výkonu 1 397 kW (1 900 k), v h= 2 200 m výkon 1 331 kW (1 810 k) a v h= 6 096 m výkon 1 184 kW (1 610 k). Vrtule čtyřlistá kovová s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 600 mm | Mitsubishi Ha-104 Army Type 4) eighteen-cylinder air-cooled two-row radial engine, rated at 1,874 hp for take-off, 1,785 hp at 7,218 ft and 1,587 hp at 20,000 ft, driving a four-blade metal constant-speed propeller of 11ft 9,75in diameter. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 2 152 l | 473 UK gallons |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 590 km/h v 8000 m | 366.6 mph in 26247 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 400 km/h v 5000 m | 248.5 mph in 16404 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 8,6 m/s | 1692.9 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 13,11 min do 6000 m | 13,11 min to 19685 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 12000 m | 39370 ft |
Dolet: Range: | 2200 km | 1367 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kanón Type 88 ráže 75 mm (15 granátů) 1x pohyblivý kulomet Ho-103 ráže 12,7 mm v ocasním střelišti. | One 2.95 inch fixed forward-firing Type 88 cannon in the nose with 15 shells individually loaded by the co-pilot and one 0.5 inch flexible Ho-103 machine gun in tail turret. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Armádní těžký přepadový stíhač. Pozdější verze měla být vybavena motory Ha-104 Ru, které měly díky turbokompresorům Ru-3 dosahovat výkonu 1 810 koní ještě ve výšce 7 360 m. | Army Heavy Fighter Interceptor. They were to be followed by the Ki-109-II, using the 1,900hp turbo-supercharged Ha-104 RU engine, but this version never entered production. |
Zdroje: Sources: | René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X Richard M. Bueschel, Mitsubishi Ki-67/Ki-109 Hiryu in Japanese Army Air Force Service, Schiffer Books, ISBN: 9-780-76-430350-0 Famous Airplanes of the World, Mitsubishi Type 4 Heavy Bomber Hiryu, No. 156, July 1986, Bunrin-Do, Printed in Japan. Tadashi Nozawa, Encyclopedia of Japanese Aircraft 1900-1945. Vol.1. Mitsubishi Aircraft, Shuppan-Kyodo, rok 1981 www.militaryfactory.com http://www.samoloty.ow.pl/str378.htm http://www.airwar.ru/enc/fww2/ki109.html archiv autora |