V prvnim dile nasi kucharky jsme vybrali stavebnici, prekonali ostych a neznalost, a poridili model. Co dal ?
Nyni je treba se rozhodnout, zdali postavime model "z krabicky", tedy zdali budeme stavet jen ze soucastek jiz zakoupenych, nebo zdali si jeste dokoupime ruzne "detail sety", "konverze" a dalsi doplnky, a budeme stavet neco atypickeho.
V prvnim pripade, muzeme, lec nemusime, spolehat na prilozeny navod, co se kompletace soucastek tyce. Presto neuskodi poridit si literaturu, nebo se alespon rozhlednout po internetu po obrazcich toho, co hodlame stavet. Ziskame tim lepsi predstavu o detailech, panelazi (ryti), kamuflazi a i opotrebeni stroje v normalnich podminkach. To vse nam vyrazne usnadni lepeni modelu a dosazeni realnejsich vysledku.
V druhem pripade je literatura nezbytna, protoze detailsety a prestavby uz jsou slozitejsi prvky modelareni a ne kazdy vyrobce ke svym doplnkum priklada i slusny navod co a jak, tedy musite nejprve porovnat stavajici model s obrazky, nacrty a fotkami stroje, ktery chcete stavet. Existuje i skupina modelaru, kteri nejprve model ze vsech stran omeri a porovnaji ziskane udaje s vykresem praveho stroje jen proto, aby zjistili, ze modelarska firma neodvedla dobrou praci a model je ve
svych temer 40 centimetrech o celych pul milimetru delsi Samozrejme jde o pocit kazdeho modelare, zdali chce mit model dokonaly a odpovidajici presne realite, tedy i do milimetrovych detailu, a travit nad nim radove nekolikanasobek casu, ktery
by na nem stravil v pripade, ze se smiri s tim, ze pulmilimetr je prd dylka a stejne to neni videt, neb jak rikal nas tata, kdo ma mensi obrazovku, ten si toho nevsimne
literatury existuje nepreberne mnozstvi, od ruznych casopisu ceskych i zahranicnich, venujicich se jednomu stroji ci typu, verzi, pres monografie zpracovavajici jeden stroj ve vsech jeho verzich, s vykresy, fotografiemi, az po obsahle knihy, kde se dozvite i to, jakou barvu mely backory reditele tovarny, kde se dany stroj vyrabel Nechci hanit ceskou produkci, ale podklady pro stavbu si vetsinou lepe vyberete mezi literaturou cizojazycnou, zejmena anglicky ci nemecky psanou. Nezanedbatelnou cast produkce take tvori nasi sousede z Polska, a pokud rozumite i obskurnejsim zapisum lidske reci, muzete poridit literaturu ruskou ci japonskou, samozrejme kazdy vydavatel se zameruje primarne na oblast svou, ktere rozumi nejlepe Krom monografii a "technickych" knih a casopisu samozrejme existuje velka kategorie "obrazkovych knih" s fotkami z reality nasazeni, ktere jsou nejlepsi pro realne zpracovani modelu.
Pokud si odmyslime technickou stranku veci, tedy kterou verzi daneho stroje si to vlastne chceme postavit, musime vyresit to, co jedine na nasem modelu bude zajimat nase drahe polovicky, tedy onu visualni cast, barvu, kamuflaz, obtisky. Jiste jste se uz nekdy setkali s tzv "nose artem", tedy temi kresbami na cumacich letadel, kde se najde vse, od nahatych slecinek az po kacera Donalda. Je to efektni, vypada to hezky a rozhodne to zaujme. Nelze ale placat pate pres devate a tak vezte, ze takovyto obrazek se nachazel jen na jedinem letadle urciteho vyrobniho/serioveho cisla, s presnym markingem a presne verze, takze tim, ze si to nalepite na jiny stroj si akorat koledujete o vysmech toho, kdo tomu bude alespon trochu rozumet Takze opet plati, snazte si zajistit co nejvice fotek a obrazku vybraneho stroje, idealne z co nejvice smeru a pohledu, aby vam neunikl byt jediny detail. A brzy zjistite, ze zatimco fotky prave toho vaseho letadla z prave strany najdete temer hned, ta leva neni nafocena snad nikde. Tomu se rika zakon schvalnosti
Krom presnych kamuflaznich schemat a fotografii samozrejme nastupuje i urcita "znalost" zpracovavaneho tematu, takze i pri absenci fotky konkretniho stroje si budete moci odvodit, ze kamuflaz se odvijela od urciteho predem daneho schematu a byla pravdepodobne stejna ci velmi podobna necemu, co nafoceno je, ze marking se nachazel dle nejakych pravidel jen na urcitem miste, a podobne.
Nepodcenujte tedy materialy, literatura je dulezita pro presne zpracovani modelu. A pokud planujete ucast na nejake soutezi, bude po vas pozadovano predlozit materialy a podklady pro stavbu daneho modelu !
Nyni je treba se rozhodnout, zdali postavime model "z krabicky", tedy zdali budeme stavet jen ze soucastek jiz zakoupenych, nebo zdali si jeste dokoupime ruzne "detail sety", "konverze" a dalsi doplnky, a budeme stavet neco atypickeho.
V prvnim pripade, muzeme, lec nemusime, spolehat na prilozeny navod, co se kompletace soucastek tyce. Presto neuskodi poridit si literaturu, nebo se alespon rozhlednout po internetu po obrazcich toho, co hodlame stavet. Ziskame tim lepsi predstavu o detailech, panelazi (ryti), kamuflazi a i opotrebeni stroje v normalnich podminkach. To vse nam vyrazne usnadni lepeni modelu a dosazeni realnejsich vysledku.
V druhem pripade je literatura nezbytna, protoze detailsety a prestavby uz jsou slozitejsi prvky modelareni a ne kazdy vyrobce ke svym doplnkum priklada i slusny navod co a jak, tedy musite nejprve porovnat stavajici model s obrazky, nacrty a fotkami stroje, ktery chcete stavet. Existuje i skupina modelaru, kteri nejprve model ze vsech stran omeri a porovnaji ziskane udaje s vykresem praveho stroje jen proto, aby zjistili, ze modelarska firma neodvedla dobrou praci a model je ve
svych temer 40 centimetrech o celych pul milimetru delsi Samozrejme jde o pocit kazdeho modelare, zdali chce mit model dokonaly a odpovidajici presne realite, tedy i do milimetrovych detailu, a travit nad nim radove nekolikanasobek casu, ktery
by na nem stravil v pripade, ze se smiri s tim, ze pulmilimetr je prd dylka a stejne to neni videt, neb jak rikal nas tata, kdo ma mensi obrazovku, ten si toho nevsimne
literatury existuje nepreberne mnozstvi, od ruznych casopisu ceskych i zahranicnich, venujicich se jednomu stroji ci typu, verzi, pres monografie zpracovavajici jeden stroj ve vsech jeho verzich, s vykresy, fotografiemi, az po obsahle knihy, kde se dozvite i to, jakou barvu mely backory reditele tovarny, kde se dany stroj vyrabel Nechci hanit ceskou produkci, ale podklady pro stavbu si vetsinou lepe vyberete mezi literaturou cizojazycnou, zejmena anglicky ci nemecky psanou. Nezanedbatelnou cast produkce take tvori nasi sousede z Polska, a pokud rozumite i obskurnejsim zapisum lidske reci, muzete poridit literaturu ruskou ci japonskou, samozrejme kazdy vydavatel se zameruje primarne na oblast svou, ktere rozumi nejlepe Krom monografii a "technickych" knih a casopisu samozrejme existuje velka kategorie "obrazkovych knih" s fotkami z reality nasazeni, ktere jsou nejlepsi pro realne zpracovani modelu.
Pokud si odmyslime technickou stranku veci, tedy kterou verzi daneho stroje si to vlastne chceme postavit, musime vyresit to, co jedine na nasem modelu bude zajimat nase drahe polovicky, tedy onu visualni cast, barvu, kamuflaz, obtisky. Jiste jste se uz nekdy setkali s tzv "nose artem", tedy temi kresbami na cumacich letadel, kde se najde vse, od nahatych slecinek az po kacera Donalda. Je to efektni, vypada to hezky a rozhodne to zaujme. Nelze ale placat pate pres devate a tak vezte, ze takovyto obrazek se nachazel jen na jedinem letadle urciteho vyrobniho/serioveho cisla, s presnym markingem a presne verze, takze tim, ze si to nalepite na jiny stroj si akorat koledujete o vysmech toho, kdo tomu bude alespon trochu rozumet Takze opet plati, snazte si zajistit co nejvice fotek a obrazku vybraneho stroje, idealne z co nejvice smeru a pohledu, aby vam neunikl byt jediny detail. A brzy zjistite, ze zatimco fotky prave toho vaseho letadla z prave strany najdete temer hned, ta leva neni nafocena snad nikde. Tomu se rika zakon schvalnosti
Krom presnych kamuflaznich schemat a fotografii samozrejme nastupuje i urcita "znalost" zpracovavaneho tematu, takze i pri absenci fotky konkretniho stroje si budete moci odvodit, ze kamuflaz se odvijela od urciteho predem daneho schematu a byla pravdepodobne stejna ci velmi podobna necemu, co nafoceno je, ze marking se nachazel dle nejakych pravidel jen na urcitem miste, a podobne.
Nepodcenujte tedy materialy, literatura je dulezita pro presne zpracovani modelu. A pokud planujete ucast na nejake soutezi, bude po vas pozadovano predlozit materialy a podklady pro stavbu daneho modelu !