Jakovlev Jak-9D

Yakovlev Yak-9D
Яковлев Як-9Д
     
Název:
Name:
Jakovlev Jak-9D Yakovlev Yak-9D
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-9Д
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1943-DD.MM.194R Novosibirský letecký závod č. 153 V. P. Čkalova, Novosibirsk /
DD.MM.1943-DD.MM.194R Omský letecký závod č. 166, Omsk /
Období výroby:
Production Period:
DD.03.1943-DD.07.1946
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
3058
První vzlet:
Maiden Flight:
14.01.1943
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2350 kg 5181 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3117 kg 6997 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
9,740 m 31ft 11,45in
Délka:
Length:
8,500 m 27ft 10,64in
Výška:
Height:
3,000 m 9ft 10,11in
Plocha křídla:
Wing Area:
17,15 m2 184.6 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
181,749 kg/m2 37.23 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Klimov VK-105PF kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 902,3 kW, 939,6 kW v h= 700 m a 880 kW v h= 2 700 m.
Vrtule trojlistá kovová VIŠ-61P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm.
Klimov VK-105PF twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine, rated at 1,210 hp for take-off, 1,260 hp at 2,300 ft and 1,180 hp at 8,860 ft,
driving a VISh-61P three-blade variable-pitch propeller of diameter 9ft 10in
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
662 l (484 kg) 145.6 UK gallons
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
591 km/h v 3650 m 367.2 mph in 11975 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
350 km/h v 2800 m 217.5 mph in 9186 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
13,7 m/s 2696.9 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
6,1 min do 5000 m 6,1 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
9800 m 32152 ft
Dolet:
Range:
905 km 562.3 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1400 km 869.9 mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón ŠVAK ráže 20,0 mm střílející osou vrtule s 120 granáty a
1x pevný kulomet UBS ráže 12,7 mm vlevo nad motorem s 200 náboji
One fixed forward-firing 0.79 inch ShVAK cannon firing axis of the propeller with 120 rounds and
one fixed forward-firing 0.5 inch UBS machine-gun mounted on the left over the engine with 200 rounds.
Uživatelské státy:
User States:



jeden Jak-9D u 239. křídla RAF



one Yak-9D used by No. 239 Wing RAF
Poznámka:
Note:
Mnoho letounů mělo dvě vnější křídelní nádrže (každá o objemu 117 l) odpojeny od palivového okruhu, tato úprava byla provedena v dílnách na letištích na přání pilotů. -
Zdroje:
Sources:
Robert Bock, Monografie Lotnicze 47, Jak-7 Jak-9, AJ-Press, Gdaňsk, 1999, ISBN: 83-7237-019-2
Hans-Heiri Stapfer, Squadron/Signal, Aircraft Number 78, Yak Fighters in Action
William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three: Fighters, London, Macdonald & Co. (Publishers) Ltd., 1961 (seventh impression 1973). ISBN 0-356-01447-9
http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak9d.html
http://combatavia.info/index1yak9.html
http://www.wio.ru/tacftr/yak-rus.htm
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9D-t32744#430109 Verze : 0
Trojpohled dálkového Jaku
Jakovlev Jak-9D -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9D-t32744#134138 Verze : 0
Na těchto fotografiích je Jakovlev Jak-9D.
Zdroj: http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak9d.html
Jakovlev Jak-9D -


Jakovlev Jak-9D -


Jakovlev Jak-9D -


Jakovlev Jak-9D -


Jakovlev Jak-9D -


Jakovlev Jak-9D -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9D-t32744#118475 Verze : 0
Jakovlev Jak-9D biela 2 (výr. č. 12153018), na ktorom lietal zástupca veliteľa eskadrily 148. GIAP PVO podporučík N.L. Časnyk (Николай Леонтьевич Часнык). Všimnite si chýbajúcu časť ľavého krídla - následok taranu nemeckého bombardéra Heinkel He-111 v noci z 01. na 02.04.1944.


http://tass.ru/obschestvo/3314280
aviahobby.ru

Jakovlev Jak-9D -


Jakovlev Jak-9D -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-9D-t32744#566490 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více