Název: Name: | Jakovlev Jak-3U (AŠ-82FN) | Yakovlev Yak-3U (ASh-82FN) |
Originální název: Original Name: | Яковлев Як-3У (АШ-82ФН) | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1945-DD.MM.1945 Novosibirský letecký závod č. 153 V. P. Čkalova, Novosibirsk | |
Období výroby: Production Period: | 23.04.1945-25.09.1945 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 1 | |
První vzlet: Maiden Flight: | 12.05.1945 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2273 kg | 5011 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2792 kg | 6155 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Rozpětí: Wingspan: | 9,400 m | 30ft 10in |
Délka: Length: | 8,360 m | 27ft 5in |
Výška: Height: | 2,420 m | 7ft 11,25in |
Plocha křídla: Wing Area: | 17,15 m2 | 184.6 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 162,799 kg/m2 | 33.34 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Švecov AŠ-82FN vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 1 361 kW (1 850 k). Vrtule trojlistá VIŠ-105V4 s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 100 mm. | Shvetsov ASh-82FN fourteen-cylinder air-cooled twin-row radial engine rated at 1,825 hp for take-off, driving a three-bladed variable-pitch VISh-105V4 propeller of 10ft 2in diameter. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 460 l | 101.2 UK gallons (121.5 US gallons) |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 705 km/h v 6100 m | 438.1 mph in 20013 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | ? mph in ? ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 21,37 m/s | 4206.7 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 3,8 min do 5000 m | 3,8 min to 16404 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 11250 m | 36909 ft |
Dolet: Range: | 778 km | 483.4 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný kanón Berezin B-20S ráže 20 mm nad motorem se zásobou 120 granátů pro každý. | Two fixed forward-firing 0.79 inch Berezin B-20S cannons in the upper fuselage decking, 120 rpg. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | viz historie | Yak-3 fitted with Shvetsov ASh-82FN radial engine 1,825 hp for take-off, in an attempt to increase performance while avoiding the overheating problems of VK-107 and VK-108. Wingspan increased by 8 inch, wings moved 9 inch forward, cockpit raised by 3 inch. |
Zdroje: Sources: | Bill Gunston, Yefim Gordon, Yakovlev Aircraft since 1924, Putnam Aeronautical Books, First Edition edition, 1997, ISBN: 0-85177-872-0 L+K č. 9/1981, Letadla 39-45, Václav Němeček, Jakovlev Jak-3U, str. 81/351. http://vspomniv.ru/Yak_3.htm pro-samolet.ru http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak3u.html archiv autora |