SOV - NS-37 (37 mm kanón)

НС-37 авиационная пушка калибра 37-мм
     
Název:
Name:
Nudelman-Suranov NS-37 Nudelman-Suranov NS-37 cannon
Originální název:
Original Name:
Нудельман-Суранов НС-37
Výrobce:
Producer:
Státní svazový závod č. 74, Iževsk /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1942-DD.MM.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
6833
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.04.1941
Použití:
Use:
Jakovlev Jak-9T-37, LaGG-3 37, Iljušin Il-2-37, Suchoj Su-8
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost:
Weight:
171 kg 377 lb
Ráže:
Calibre:
37,0 mm / 1,5 inch
Náboj:
Cartridge:
37x195
Délka hlavně:
Barrel Length:
2300 mm 7ft 6,54in
Celková délka:
Overall Length:
3410 mm 11ft 2,25in
Používaná munice:
Ammo Used:
БТ průbojná se stopovkou (760 g, 900 m/s)
ОФЗ trhavá nebo trhavá se stopovkou (735 g, 880 m/s)
ОФЗ (HE, HEI), БТ (AP-T) Penetrated 50mm of armor at 200m,
Výkony:
Performance:
 
Maximální dostřel:
Maximum Range:
1,2 km 0.7 mi
Rychlost střelby:
Rate of Fire:
240 - 260 ran/min 240 - 260 rpm
Úsťová rychlost:
Muzzle Velocity:
900 m/s 2952.8 ft/s
Poznámka:
Note:
vývoj: ОКБ-16,
výroba: Ижевский Mашиностроительный Завод.
konstruktéři: A. E. Nudelman a A. A. Suranov
Instalace této zbraně do jednomístných stíhacích letadel si vyžadovala provedení úprav draku letounu a motorového lože. Zpětný ráz této zbraně však působil těmto strojům značné problémy, které nebyly nikdy odstraněny. Motory trpěly netěsností chladícího i mazacího systému, motorové lože a jeho spojení s drakem letounu bylo náchylné k praskání a lomům. Střelba samotná musela být provedena spíše jednotlivými ranami, jinak letoun vybočoval ze směru a již třetí rána šla spolehlivě mimo cíl. Granát však měl v cíli velký ničivý účinnek.
Zásoba střeliva v pásu
The installation of the NS-37 in single-seat fighters demanded some structural strengthening and redesign of those types. But the problems caused by the large recoil and the great weight of this weapon could never be solved completely. Flight stability during firing of this gun depended on flying speed and length of salvo. The higher the speed and the shorter the salvo, the better was the stability. Normally there were fired no salvos of more than three shots, because longer salvos would inevitably lead to loose of sight and wasting of ammunition.
Feed systém: Belt
Zdroje:
Sources:
Lubomír Popelínský, Vladimír Kodeš, František Ludvík Střelecká a raketová výzbroj letadel, Naše vojsko, 2010, ISBN 80-206-1124-6
http://ram-home.com/ram-old/gun-ns-37.html
http://www.airpages.ru/eng/ru/ns37.shtml
www.russianammo.org
mig3.sovietwarplanes.com

URL : https://www.valka.cz/SOV-NS-37-37-mm-kanon-t33538#527217 Verze : 1
Kanón NS-37 ráže 37 mm


Tento kanón je produktem soutěže z roku 1942 o letecký kanón ráže 37 mm. Protože NS-37 konstruktérů A.E.Nudelmana a A.S.Suranova v mnohých ohledech předčil svého konkurenta Špitalneho Š-37, byla zbraň v říjnu 1942 přijata do výzbroje. Během tří měsíců se podařilo rozjet sériovou výrobu a od jara 1943 se kanón NS-37 začal montovat do sériových letounů LaGG-3, Jak-9 T a také do bitevních strojů Il-2. Tento kanón se v bojích velice osvědčil. Do konce roku 1945 bylo vyrobeno přes 10 000 ks. Práce konstruktérů tohoto kanónu byla oceněna již v roce 1943, ve kterém obdržely vysoké státní vyznamenání.


Při konstrukci kanónu NS-37 byl brán zřetel hlavně na zmenšení účinků střelby na vlastní letoun. Činnost automatiky tohoto kanónu byla založena na využití krátkého zákluzu hlavně, čímž se celkově podařilo zmenšit namáhání lafetace kanónu i celé konstrukce letadla. Dále se konstruktéři zaměřili na prodloužení doby provozu bez čištění a mazání a také na jednoduché a bezproblémové zásobování kanónu náboji.


Sériový kanón NS-37 se vyznačoval velmi spolehlivou funkci automatiky, poměrně nízkou hmotností a na danou ráži vysokou kadencí.


[Příklad používané munice :


37 mm tříštivý-zápalný s nárazovým zapalovačem


Hmotnost náboje : 1 280 g
Hmotnost střely : 735 g
Délka náboje : ??? mm
Úsťová rychlost : 900 m/s


Účinky v cíli : Zajišťuje průstřel v potahu letounu do 1 m2, zapaluje benzín v nádržích. Při zásahu do centroplánu dochází k celkové destrukci konstrukce napadeného letounu velikosti stíhacích strojů. K sestřelu větších letounů většinou postačují tři až čtyři zásahy.


37 mm protipancéřový-zápalný se stopovkou


Hmotnost náboje : 1 280 g
Hmotnost střely : 735 g
Délka náboje : ??? mm
Úsťová rychlost : 900 m/s


Účinky v cíli : Na 200 m probijí 50 mm pancíř pod úhlem 90°, na 500 m probijí 30 mm pancíř pod úhlem 45°, zapaluje benzín v nádržích. Svítící stopa je viditelná do vzdálenosti 800 m.




Zdroje :
- L. Popelínský, Střelecká a raketová výzbroj letadel, Naše vojsko 1997, ISBN 80-206-0531-2
- V.Dymič, M.Šedivý, Triumf a tragédie, Svět křídel 2001, ISBN 80-85280-70-1
- V.Němeček, Vojenská letadla 1-5, Naše vojsko 1990, celý soubor ISBN 80-206-0114-7
- archiv autora
URL : https://www.valka.cz/SOV-NS-37-37-mm-kanon-t33538#253712 Verze : 0
NS-37

Ráže 37x195
Délka drážk. části hlavně – 2150 mm, 16 drážek,
Hmotnosti střel (tříštivá) - 720 g, hmotnost trhaviny - 216 g, hmotnost náboje - 1600 g
Ús´tová rychlost Vo - 900 m/s,
Počáteční energie Eo - 280 kJ


Funkční princip - krátký zákluz hlavně (215 mm), nabíjení a natahování stlačeným vzduchem
min 3,0 MPa (30 atm.), spouštění elektromagnetické .
Kadence střelby – 240 -260 ran/min


Délka celková 3400 mm


Hmotnost 160 kg /zástavba do křídla/, 171 kg /zástavba do motoru/


Zdroje :
Nudelman A.E., Puški dlja bojevych samoletov, Moskva 1988
Anthony G. Williams, Rapid Fire ..., vydání 2003
URL : https://www.valka.cz/SOV-NS-37-37-mm-kanon-t33538#363932 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více