Pašinin I-21 (3. prototyp)

Pashinin I-21 (3rd prototype)
Пашинин И-21 (третий)
     
Název:
Name:
Pašinin I-21 (3. prototyp) Pashinin I-21 (3th prototype)
Originální název:
Original Name:
Пашинин И-21(третий)
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1941-DD.01.1941 Gorkovský letecký závod č. 21 Ordžonikidzeho, Gorkij /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1941-DD.01.1941
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 (3th prototype)
První vzlet:
Maiden Flight:
05.04.1941
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
? kg ? lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2810 kg 5677 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
9,430 m 30ft 11,25in
Délka:
Length:
8,730 m 28ft 7,69in
Výška:
Height:
3,240 m 10ft 7,56in
Plocha křídla:
Wing Area:
15,06 m2 162.1 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
186,587 kg/m2 38.22 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Klimov VK-105P kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 809 kW (1 100 k), 809 kW (1 100 k) v h= 2 000 m a 772 kW (1 050 k) v h= 4 000 m.
Vrtule trojlistá kovová stavitelná.
Klimov VK-105P twelve-cylindr liquid-cooled vee engine rated at 1,089 hp for take-off. 1,089 hp at 6,562 ft and 1,036 hp at 13,123 ft at 2,700 rpm,
driving a three-blade variable-pitch metal propeller.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
580 km/h v 4750 m 360.4 mph in 15584 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
18,6 m/s 3661.4 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10000 m 32808 ft
Dolet:
Range:
740 km 459.8 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón VJa-23 ráže 23 mm v ose vrule a
2x pevný kulomet kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm nad motorem.
One fixed forward-firing 0.905 inch VYa-23 cannon firing through propeller hub and
two fixed forward-firing 0.3 inch ShKAS machine-guns above engine.
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
Třetí prototyp měl rozpětí křídel zmenšeno o 1 570 mm a křídla měla větší šípovitost. The third prototype featured more extensive remodeling of the wings, with clipped wingtips (reducing wingspan by 5ft 1,81in) and sweeping back the leading edges.
Zdroje:
Sources:
William Green and Gordon Swanborough, The Complete Book of Fighters: An Illustrated Encyclopedia of Every Fighter Aircraft Built and Flown, London, Salamander Books Ltd., 2002, ISBN 1-84065-269-1.
L+K č. 24/1978, Letadla 39-45, Pašinin I-21, Václav Němeček
www.aviastar.org
http://www.airwar.ru/enc/fww2/i21.html
http://www.airpages.ru/ru/i21.shtml
www.aviarmor.net
http://bcnh.narod.ru/i180/4.htm
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Pasinin-I-21-3-prototyp-t33611#122329 Verze : 0
Historie:


Na jaře roku 1939 vzniká v malé konstrukční kanceláři při výrobním závodě č. 21 pod vedením M. M. Pašinina projekt stíhacího letounu, který měl být poháněn právě vyvíjeným motorem Klimov VK-107, první testy tohoto motoru dávaly naději, že bude brzy dosaženo výkonu 1 650 k, to se také potvrdilo, ale stalo se tak až mnohem později. V roce 1939 byl tento motor nevyzrálý, docházelo k jeho přehřívání, problémem bylo také výfukové potrubí, které vedlo po obou stranách hlav válců.


M. M. Pašinin tedy do prototypu nainstaloval osvědčený dvanáctiválcový motor Klimov VK-105P, tento motor měl však maximální výkon o 600 k nižší, než s jakým bylo počítáno v projektu. Pašinin letoun navrhl s maximálním ohledem na vertikální manévry. Zkušenosti získané sovětskými letci ve Španělsku poukazovaly na výhodu rychlého střemhlavého letu, který umožnil nenadálý přepad nepřátelských letadel, ale také umožňoval odpoutání se od nepřátelských stíhačů.


Letoun byl navržen jako dolnoplošník smíšené konstrukce, přední část trupu byla svařena z ocelových trubek a povrch byl z duralových panelů. Zadní část byla tvořena skořepinou z překližky o proměnné tloušťce (1,5 - 3 mm). Křídla měla rovnou náběžnou hranu, celým křídlem procházely dva ocelové nosníky, žebra byla duralová a k nim byl přinýtován překližkový povrch, překližka měla opět proměnnou tloušťku. Podvozek byl zatahovací, pootočil se o 90° a naplocho se zatáhl směrem dozadu do křídla. M. M. Pašinin tak šel zcela odlišnou cestou, než jeho bývalý šéf N. N. Polikarpov, který se dlouho snažil vylepšit původní I-16.


Se stavbou prototypu bylo započato na podzim roku 1939 a stavba trvala přibližně půl roku. Dne 11.07.1940 zkušební pilot P. U. Fokin provedl první vzlet a 18. srpna tohoto roku byl prototyp předveden na leteckém dni v Tušinu, tou dobou již probíhaly státní zkoušky, při kterých byl I-21 pilotován zkušebními piloty Suprunem a Štěfanovskim. Oba piloti kritizovali podélnou nestabilitu prototypu. Tato nestabilita byla odstraněna u druhého prototypu úpravou křídel, ta byla od rovné středové části zalomena dozadu. Letové vlastnosti byly značně lepší a letoun i se slabým motorem VK-105P dosáhl slušné maximální rychlosti – 573 km/h ve výšce 5 000 m.


V lednu roku 1941 byl dokončen třetí a poslední prototyp, šípovitost křídel se ještě zvýšila, zároveň byly odstraněny koncové oblouky křídel, tím se zmenšilo rozpětí a recipročně i nosná plocha. Zkoušky tohoto letounu začaly od 5. dubna 1941 a trvaly až do června tohoto roku. Zmenšením nosné plochy se zhoršilo chování letounu a to zejména při vzletu a při přistání a to byl nakonec důvod, proč byl letoun odmítnut a nebyl ani zařazen do státních zkoušek. Závod č. 21 byl v té době podřízen S. A. Lavočkinovi a to byl také konec Pašininovu OKB a celý projekt I-21 byl zrušen.



L+K č. 24/1978, Letadla 39-45, Pašinin I-21, Václav Němeček
http://www.airwar.ru/enc/fww2/i21.html
http://www.airpages.ru/ru/i21.shtml
www.aviarmor.net
http://bcnh.narod.ru/i180/4.htm
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Pasinin-I-21-3-prototyp-t33611#122547 Verze : 2
a fotografie
Pašinin I-21 (3. prototyp) -


Pašinin I-21 (3. prototyp) -


Pašinin I-21 (3. prototyp) -


Pašinin I-21 (3. prototyp) -


Pašinin I-21 (3. prototyp) -


Pašinin I-21 (3. prototyp) -


URL : https://www.valka.cz/Pasinin-I-21-3-prototyp-t33611#122549 Verze : 0
Trojpohledový náčrtek třetího prototypu.

http://www.airwar.ru/enc/fww2/i21.html

Pašinin I-21 (3. prototyp) -


URL : https://www.valka.cz/Pasinin-I-21-3-prototyp-t33611#122548 Verze : 2
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více