Rozpočet tohoto webu pro rok 2019 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 64.741,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 264 příspěvků vloženo, 1109 editováno a 296 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Tomaševič I-110

Tomashevich I-110 / Томашевич И-110

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Tomaševič I-110 Tomashevich I-110
    Originální název:
    Original Name:
    Томашевич И-110
    Kategorie:
    Category:
    stíhací letoun fighter aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1942-DD.10.1942 Omský letecký závod č. 166, Omsk /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1942-DD.10.1942
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    1
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    DD.MM.1942
    Osádka:
    Crew:
    1
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník monoplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    zatahovací retractable
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    3285 kg 7242 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    3980 kg 8774 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    ? kg ? lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    10,200 m 33ft 5,5in
    Délka:
    Length:
    9,910 m 32ft 6in
    Výška:
    Height:
    2,800 m 9ft 2,25in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    18,73 m2 201.61 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    212,493 kg/m2 43.52 lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    1
    Typ:
    Type:
    Klimov VK-107P kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 1 030 kW (1 400 k).
    Vrtule trojlistá stavitelná.
    Klimov VK-107P twelve-cylinder liquid-cooled vee engine rated at 1,391 hp for take-off,
    driving a three-blade variable-pitch metal propeller.
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    550 l 121 UK gallons ( 145.3 US gallons)
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    610 km/h v 6000 m 379 mph in 19685 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    ? km/h v ? m ? mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    12,5 m/s 2460.6 ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    7,0 min do 5000 m 7,0 min to 16404 ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    10250 m 33629 ft
    Dolet:
    Range:
    1050 km 652.4 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    ? km ? mi
    Výzbroj:
    Armament:
    1x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm v ose vrtule
    2x pevný kulomet UBS ráže 12,7 mm
    2x pevný kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm (později demontované).
    Pumový náklad: do 500 kg
    One fixed forward-firing 0.79 inch ShVAK cannon firing axis of the propeller,
    two fixed forward-firing 0.5 inch UBS machine-guns above the engine and
    two fixed forward-firing 0.3 inch ShKAS machine-guns (later deleted).
    Bomb load: Up to 1,102 lb of bombs.
    Uživatelské státy:
    User States:
    - -
    Poznámka:
    Note:
    Letoun byl smíšené konstrukce a byla maximálně technologicky jednoduchý, pro výrobu nebylo zapotřebí složitého strojního zařízení a opravy na letištích měly být maximálně jednoduché a rychlé. The fighter I-110 created by detained team. This aircraft was powered by Klimov M-107P engine and was heavily armed, very well protected and with long operation range. The fighter aeroplane I-110 was designed with regard to simplicity of production in the course of mass production by minimal skill workers.
    All this but manifested on large of the weight and size. I-110 was bigger and heavier than other Soviet fighters of the time. Nonetheless, it successfully passed all trials in 1943.
    The fact that M-107P engine was not yet ready for mass production also contributed to I-110 cancellation.
    Zdroje:
    Sources:
    Yefim Gordon and Dmitri Khazanov, Soviet Combat Aircraft of the Second World War, Midland Publishing Ltd., 1998, ISBN 1-85780-083-4.
    L+K 14/1977, Letadla 39-45, Tomaševič I-110, Václav Němeček.
    http://www.ctrl-c.liu.se/misc/ram/i-110.html
    http://www.airwar.ru/enc/fww2/i110.html
    newsgroups.derkeiler.com
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/35304#129505Verze : 1
    MOD
    Avatar
    Historie:


    V roce 1942 konstrukční tým D. L. Tomaševiče, který pracoval pod dohledem NKVD, dostal za úkol postavit stíhací letoun pro nový Klimovův řadový motor VK-107P. V zadání byl kladen důraz na maximální jednoduchost výroby a údržby na polních letištích a tomu bylo podřízeno téměř vše i za cenu vyšší hmotnosti. Tato technologická dokonalost si vyžádala smíšenou konstrukci, při výrobě nebylo zapotřebí žádných složitých výrobních operací a používaly se co možno nejjednodušší přípravky, do výroby se mohli zapojit nekvalifikovaní dělníci po krátkém zaškolení.


    Jako velký klad byla vyzdvihována skutečnost, že bylo možno vyměnit motor během několika málo minut. Pro tuto operaci stačilo povolit čtyři převlečné matice a rozstykovat ovládání motoru, přívod paliva a rozpojit elektroinstalaci, poté bylo možno motor včetně chladiče a vrtule vyjmout. Výsledné dílo se podobalo Warhawku. Výkony a letové vlastnosti byly prý velmi dobré, ale byly poznamenány vyšší hmotností, tzn., že letoun např. hůře stoupal.


    Do sériové výroby se nedostal. Důvodem bylo vynucené použití zatím nevyzrálého motoru, to byl osud většiny letadel z tohoto období, ve kterých tento motor byl instalován.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/35304#129506Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Tomaševič I – 110
    V roce 1942 pracuje Dimitrij Ljudvigovič Tomaševič v KB-29 na Sibiři. Tuto kancelář spravuje NKVD, působí zde „nepřátelé lidu“, konstruktéři příliš potřební na to, aby byli zastřeleni rovnou. Tomaševič zde pracuje na dvou projektech – I-110 a I-111 Pegas.


    I-110 měl být těžkým stíhacím bombardérem s dlouhým doletem. Této roli byla přizpůsobena i celá konstrukce s pečlivým pancéřováním palivových nádrží a pilotního sedadla, i těžká hlavňová a pumová výzbroj. Zohledněn byl i fakt, že výrobu zajišťovali nepříliš kvalitní pracovníci s minimem zkušeností – ženy, děti, starci. Konstrukce byla navržena tak, že jednotlivé technologické celky by byly vyráběny ve specializovaných závodech a sváženy k finální montáži. K té tak měl přicházet komplet motoru s vrtulí a chladícím systémem, kompletní křídla, řídící soustava, ocasní část trupu… Celý proces výroby byl rozvržen do cyklů tak, že jednotlivé operace neměly trvat déle než 3 minuty. Tato – dnešními slovy řečeno modulová stavba – nejen nabízela snadnou výrobu, ale také jednodušší obsluhu u bojových jednotek (viz poznámka v příspěvku výše).
    Chladič s plochou 29 dm² byl umístěn ve výrazném „podbradku“, což mu, spolu s umístěním přímo za velkou vrtulí, umožňovalo dobrou účinnost.
    V křídlech byly celkem 4 palivové nádrže, chráněné před střelami do ráže 12,7 mm, pilotní sedadlo bylo chráněno pancéřem o tloušťce 13 mm.
    Jednoduchost výroby spolu s ohledem na pasivní bezpečnost byly ovšem vykoupeny nárůstem hmotnosti i rozměrů. „Stodesítka“ byla ve své kategorii největším a nejtěžším sovětským letadlem této doby.


    Stroj měl - v souladu se svým určením - i mohutnou výzbroj. Hlavňovou původně tvořilo celkem 5 zbraní: 1 x kanon ŠVAK ráže 27 mm, střílející hřídelí vrtule, 2 x kanon UB ráže 12, 7 mm, uložený mezi válci řadového motoru, a 2 x kulomet ŠKAS ráže 7, 62 mm. Tyto poslední zbraně byly posléze sejmuty – zřejmě z hmotnostních důvodů - a stroj byl zkoušen bez nich. Pumovou výzbroj tvořily bomby na závěsnících pod křídly v souhrnné hmotnosti 500 kg.
    Zkušební lety zahájil pilot Petr Stěfanovskij koncem roku 1942. Do r. 1943 letoun úspěšně prošel státními zkouškami.


    V té době se již nad ním stahovala mračna. Konstrukční kanceláře již VVS dodávaly poměrně dost výkonných typů a další zvětšování pestrosti konstrukcí nebylo považováno za žádoucí. Navíc Klimovův Motor M-107P ještě nebyl zralý k sériové produkci. Nadějný stroj tak zůstal v prototypu. Podobný osud ostatně potkal i ostatní konstrukce, počítající s tímto motorem.


    prameny:
    http://www.ctrl-c.liu.se/misc/RAM/i-110.html
    http://www.lexipda.de/infos/t/to/tomasc.html
    http://www.airwar.ru/enc_e/fww2/i110.html
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/35304#174164Verze : 0
    Avatar
    Fotografie I-110


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/35304#129527Verze : 0
    MOD
    Avatar
    ...a ještě jednu fotografii, kvalita nic moc, ale alespoň něco.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/35304#129528Verze : 0
    MOD
    Avatar
    to Vláďa:


    Malé doplnenie, resp. oprava.


    Podľa knihy V.B.Šavrova: Istorija konstrukcij samoljotov v CCCP 1938-1950, vydavateľstvo Mašinostrojenije, opravené vydanie 1988, bol vyrobený iba jeden prototyp tohto stíhača. Pôvodne boli okrem tebou spomínanej výzbroje namontované i dva guľomety ŠKAS, ktoré však boli neskôr odmontované.


    Pretože v odkaze, ktorý si dal k TTD sa nezobrazuje fotka (aspoň teda mne nie Smile ) pripájam scan z citovanej knihy, na ktorom je zjavne vidieť príbuznosť tvarov tejto konštrukcie so spomínaným Warhawkom.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/35304#129520Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Teď přikládám trojpohledový náčrtek


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/35304#129525Verze : 0
    MOD