Curtiss H-12 Large America

     
Název:
Name:
Curtiss H-12A Curtiss H-12A
Originální název:
Original Name:
Curtiss H-12A
Kategorie:
Category:
protiponorkový/protilodní letoun aeroplane for anti-submarine/anti-ship warfare
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1916-DD.MM.1918 Curtiss Aeroplane & Motor Co., Buffalo, New York
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1916-DD.MM.1918
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
91 (8650/8699, N4330/4353; A152, A765/783)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
4
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
člunový trup flying boat
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
3308 kg 7293 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
? kg ? lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
4831 kg 10650 lb
Rozpětí:
Wingspan:
28.26 m 92ft 8,5in
Délka:
Length:
14.16 m 46ft 5,5in
Výška:
Height:
5.03 m 16ft 6in
Plocha křídla:
Wing Area:
112.97 m2 1216 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Curtiss V-X-X o výkonu 119 kW, později1)
Rolls-Royce Eagle I o výkonu 205 kW nebo
Rolls-Royce Eagle VIII o výkonu 280 kW, nebo
Liberty 12N o výkonu 246 kW
čtyřlistá dřevěná vrtule
Curtiss V-X-X, power 160 hp, later1)
Rolls-Royce Eagle I, power 275 hp, or
Rolls-Royce Eagle VIII, power 375 hp, or
Liberty 12N, power 330 hp
four-blade wooden propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
1136 l 250 Imp gal / 300 US gal
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
136.8 2) km/h v 610 m 852) mph in 2000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
3,3 min do 610 m 3,3 min to 2000 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
3292 m 10800 ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pohyblivý dvojitý 7,7mm kulomet Lewis v přídi
2x pohyblivý 7,7mm kulomet Lewis v bocích

4x 45 kg bomba nebo
2x 104 kg bomba
1x flexible .303 Lewis twin machine gun in the nose
2x flexible .303 Lewis machine gun in the bows

4x 100 lb bomb or
2x 230 lb bomb
Uživatelské státy:
User States:


Poznámka:
Note:
1) většina strojů původně postavena jako H-12 s motory Curtiss, po předání Royal navy obvykle upraveny na H-12A s motory Eagle I a později na H-12B s motory Eagle VII; americké stroje H-12L dostaly motory Liberty
2) s motory Eagle VIII 152,9 km/h

Vytrvalost: 6 h
1) most delivered as H-12 with Curtiss engines and subsequently rebuild to H-12A with Eagle I engines, later to H-12B with Eagle VIII engines; US machines delivered with Liberty engines as H-12L
2) H-12B: 95 mph

Endurance: 6 hr
Zdroje:
Sources:
Bruce, J. M. Felixstowe F.2A, Widsock Datafile No.82. Albatros Productions, Berkhamsted 2000. ISBN 1-902207-24-6.
Owers. C. A. Curtiss H.12, Windsock Datafile No.125. Albatros Productions, Berkhamsted 2007. ISBN 1-902207-94-7.
Thetford, Owen. British Naval Aircraft since 1912. Naval Institute Press, Annopolis 1991, ISBN 1-55750-076-2.
Swanborough, F. G., Bowers, P. M. US Navy Aircraft Since 1912. Putnam Aeronautical Books, London 1990. ISBN 0-85177-838-0.
Bruce, J. M. The Felixstowe Flying-Boats: Historic Military Aircraft No. 11, Part 1. Flight, 02.12.1955.
http://www.aerofiles.com/_curt.html
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-H-12-Large-America-t35349#129922 Verze : 0
Curtiss H-12 Large America

Firma Curtiss po úspěchu svých létajících člunů H-4 neusnula na vavřínech a pokračovala v jejich vývoji. Podstatným zvětšením, které mělo za cíl dostat do stroje čtvrtého člena osádky a zvětšit dolet, vznikl prototyp označený H-8. Ten byl nabídnut námořnictvu USA, zalíbil se ale také britské admiralitě. Sériové stroje, které z něj vycházely, ovšem obdržely označení H-12 a byly nasazeny nejprve Angličany, po vstupu Američanů do války pak také jimi. Hned si vysloužily svou přezdívku, a to Large America (a H-4 byly přejmenovány na Ameriku malou). Curtiss H-12 měl tedy velký trup, poprvé stavěný z laminátované překližky, a křídla s nestejným rozpětím horních a dolních ploch. Americké stroje dostaly 120kW motory Curtiss V-X-X, které ale Britové po prvních zkušenostech nahradili výkonnějšími Rolls-Royce Eagle I o výkonu 205 kW a později Eagle VIII o 280 kW. Navíc některým svým letounům Britové upravili trupy podle vzoru svých Felixstowe F.2A a označovali je jako Converted Large America. Stroje Curtiss H-12L z pozdější výroby pro americké námořnictvo měly motory Liberty. Americké Curtissy H-12 nebyly vyslány přes oceán, ale sloužily kolem domácího pobřeží na protiponorkových hlídkách - ostatně to a ochrana před vzducholoděmi bylo úkolem i britských strojů ze základen ve Felixstowe a Great Yarmouthu. Postaveno bylo celkem 104 strojů. Že se Curtissy vcelku osvědčily dokazuje například to, že jeden britský H-12 14. května 1917 sestřelil německou vzducholoď L-22 a dosáhl tak prvního sestřelu letounem vyrobným v USA. O šest dní později další H-12 potopil německou ponorku UC-36.

Také "Velké Ameriky" měly problémy s bouřlivým Severním mořem, proto na jejich základě ve Felixstowe vytvořili vlastní typ Felixstowe F.2, který přebíral kompletní křídla a ocasní plochy, měl ale nový trup.

Zdroj:
www.rcaf.com
http://en.wikipedia.org/wiki/Curtiss_H12
www.aviastar.org
http://www.stanstokesart.com/ststavartyou.html
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-H-12-Large-America-t35349#242900 Verze : 0
Curtiss H.12
Curtiss H-12 Large America - http://glennhcurtiss.com/id41.htm

http://glennhcurtiss.com/id41.htm
URL : https://www.valka.cz/Curtiss-H-12-Large-America-t35349#201772 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více