De Havilland D.H.100 Vampire F Mk.I

     
Název:
Name:
De Havilland D.H.100 Vampire F Mk.I De Havilland D.H.100 Vampire F Mk.I
Originální název:
Original Name:
De Havilland D.H.100 Vampire F Mk.I
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1943-DD.03.1944 The de Havilland Aircraft Co. Ltd., Hatfield
DD.04.1945-DD.08.1947 The English Electric Co. Ltd., Preston
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1943-DD.08.1947
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
3 de Havilland
228 English Electric
První vzlet:
Maiden Flight:
26.09.1943 1. prototyp
20.04.1945 1. sériový letoun
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2890 kg 6372 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3891 kg 8578 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
4754 kg 10480 lb
Rozpětí:
Wingspan:
12.19 m 40ft
Délka:
Length:
9.37 m 30ft 9in
Výška:
Height:
2.69 m 8ft 10in
Plocha křídla:
Wing Area:
24.71 m2 266 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
157,467 kg/m2 32.25 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
jednoproudový turbojet
Počet motorů:
Number of engines:
1
Typ:
Type:
de Havilland Goblin 1 o tahu 12,01 kN (1 225 kp) (prvních 40 letadel) později
de Havilland Goblin 2 o tahu 13,79 kN (1 406 kp).
de Havilland Goblin 1, thrust 2,700 lbf (only first 40 planes) or later
de Havilland Goblin 2, thrust 3,100 lbf.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
918 l
2x 227 l / 455 l přídavná nádrž
202 UK gal
2x 50 gal / 100 gal drop tank
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
869 km/h v 6096 m 540 mph in 20000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
21.8 m/s 4300 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
8700 m 28543 ft
Dolet:
Range:
1174.8 km 730 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1842.7 km 1145 mi
Výzbroj:
Armament:
4x pevný kanón Hispano Mk.V ráže 20 mm se 150 náboji na hlaveň Four fixed forward-firing 0.79 inch Hispano Mk.V cannons with 150 rpg.
Uživatelské státy:
User States:














Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Jackson, A.J. de Havilland aircraft since 1909, Naval Institute Press, Annapolis 1987. ISBN 0-87021-896-4
Thetford, Owen. Aircraft of the Royal Air Force since 1918, Putnam Aeronautical Books, London 1976. ISBN 0-37010-056-5
http://www.vectorsite.net/avvamp_1.html
URL : https://www.valka.cz/De-Havilland-D-H-100-Vampire-F-Mk-I-t35450#130493 Verze : 0
Továrna de Havilland dostala od ministerstva letectví zakázku na konstrukci stíhacího letadla s pohonem proudovými motory v roce 1941. Práce na projektu se rychle rozeběhly a projekt nesl, kvůli utajení, název Spider Crab. Projekt vyzrál do podoby jednomotorového stroje s trupovou gondolou, ve které bylo místo pro poměrně pohodlnou pilotní kabinu, za ní byl motor a na spodku gondoly bylo ještě možno umístnit baterii čtyř dvacetimilimetrových kanónů. Motor měl krátkou výfukovou rouru, kde byla malá ztráta tahu a vstupní otvory byly v kořenech centroplánu, po obou stranách gondoly. Gondola měla vejčitý tvar a byla to celodřevěná skořepina, zde je nutno podotknout, že de Havilland měl s tímto materiálem velmi dobré zkušenosti a úspěšně je používal již na Mosquitech (vzpomenu zde na nepříliš úspěšné pokusy v Japonsku), ostatní díly měly konstrukci celokovovou včetně potahu křídel. VOP byla nesena mezi nosníky ocasních ploch a byla umístněna nad proud výfukových plynů.
Motor byl původně označený Haiford H-1, měl odstředivý kompresor a přímý průtok plynů. Výkon byl velmi slušný, tah byl 1 226 kp.
26.9.1943 měl roll out první prototyp Sn. LZ548/G, brzy se k němu připojily další dva prototypy se Sn. MP838/G a LZ551/G.
První prototyp měl zahrocené směrovky, druhé dva měly směrovky rovně "useknuté". V průběhu zkoušek se začalo používat jméno Vampire.

Letové vlastnosti byly skvělé a pilotům umožnily plynulý přechod z vrtulových stíhaček na proudové. První sériový stroj vzlétl v dubnu 1945, tím se rozjela sériová výroba, během ní byly zaváděny změny, které dále zlepšovaly vlastnosti Vampirů. Od jednačtyřicátého letadla byl montován výkonnější motor Goblin II s tahem 1 407 kp, od jednapadesátého letadla byla zavedena přetlaková kabina a konečně 87. letoun a další měly jednodílný překryt pilotního prostoru. Do výzbroje se Vampire F Mk.I, tak znělo jeho vojenské označení, dostal až v dubnu 1946 u 247.Sq RAF. 70 Vampirů bylo určeno pro švédské letectvo.
URL : https://www.valka.cz/De-Havilland-D-H-100-Vampire-F-Mk-I-t35450#130507 Verze : 0
Perutě RAF používající Vampire F Mk.1

PeruťKódová písmena Období PeruťKódová písmenaObdobí

3
J5 04.1948-05.1949 595 7B 12.1946-10.1948

20
TH 02.1949-09.1951 600 ? ?

54
HF 10.1946-08.1948 605 RAL 07.1948-05.1951

72
FG 02.1947-10.1948 608 6T 04.1951-06.1951

130
AP 10.1946-01.1947 613 Q3 09.1949-05.1951

247
ZY 03.1946-02.1949 631 6D 08.1948-02.1949

501
RAB, SD 10.1946-06.1951 - - -



Další jednotlivé stroje létaly u 1689. letky, 202, 203, 208 Advanced Flying Schools, 19 Flying Training School, 226 Operational Conversion Unit, 102, 103 Flying Refresher Schools, Royal Air Force College a u dalších jednotek jako spojovací.

Zdroj:
www.vflintham.demon.co.uk via web.archive.org
http://www.rafweb.org/
forum.valka.cz
URL : https://www.valka.cz/De-Havilland-D-H-100-Vampire-F-Mk-I-t35450#352566 Verze : 0
en.wikipedia.org

De Havilland D.H.100 Vampire F Mk.I - První Vampire Mk F.I během zkoušek v Boscombe Down.

První Vampire Mk F.I během zkoušek v Boscombe Down.
URL : https://www.valka.cz/De-Havilland-D-H-100-Vampire-F-Mk-I-t35450#540291 Verze : 1
Zahraniční uživatelé Vampiru F Mk.I
Foreign users of Vampire F Mk.I


Země/CountryObdobí/Period Počet/NumberJednotky/Units
Austrálie 1947-? 1 No 1 APU*
Dominikánská republika 1955-1974 25 ?
Francie 1948-? 30 ?
Kanada 1946-? 1 ?*
Nový Zéland 1955-1960 1 No.1 TTS, No.4 TTS*
Švédsko 1946-1956 70 ?
Švýcarsko 1946-1961 4 ?


* testovací stroje


Zdroj
www.worldairforces.com
http://www.adf-serials.com/
URL : https://www.valka.cz/De-Havilland-D-H-100-Vampire-F-Mk-I-t35450#342388 Verze : 0
Trojpohledový náčrtek stíhačky Vampire F Mk.I
De Havilland D.H.100 Vampire F Mk.I -


URL : https://www.valka.cz/De-Havilland-D-H-100-Vampire-F-Mk-I-t35450#130516 Verze : 0
Fotografie Vampiru F Mk.I v muzeu
De Havilland D.H.100 Vampire F Mk.I -


URL : https://www.valka.cz/De-Havilland-D-H-100-Vampire-F-Mk-I-t35450#130518 Verze : 0
en.wikipedia.org

De Havilland D.H.100 Vampire F Mk.I - První Vampire RAAF, původně TG431 u RAF, po nouzovém přistání na základně Point Cook. Společně s jedním F.2 a jedním FB.5 sloužily Australanům k seznámení s proudovou technikou.

První Vampire RAAF, původně TG431 u RAF, po nouzovém přistání na základně Point Cook. Společně s jedním F.2 a jedním FB.5 sloužily Australanům k seznámení s proudovou technikou.
URL : https://www.valka.cz/De-Havilland-D-H-100-Vampire-F-Mk-I-t35450#540292 Verze : 0
https://en.wikipedia.org/wiki/File:FVMF.002274.jpg

De Havilland D.H.100 Vampire F Mk.I - J 28A křídla F 3 Malmen. Vampiry F.1 sloužily ve Švédsku jako dočasná výzbroj před dokončením vlastních proudových letounů.

J 28A křídla F 3 Malmen. Vampiry F.1 sloužily ve Švédsku jako dočasná výzbroj před dokončením vlastních proudových letounů.
URL : https://www.valka.cz/De-Havilland-D-H-100-Vampire-F-Mk-I-t35450#540293 Verze : 0
Muzeum Linkoping, vlastni foto
De Havilland D.H.100 Vampire F Mk.I -


De Havilland D.H.100 Vampire F Mk.I -


De Havilland D.H.100 Vampire F Mk.I -


URL : https://www.valka.cz/De-Havilland-D-H-100-Vampire-F-Mk-I-t35450#543722 Verze : 1

Diskuse

Letouny ve Svedsku byly vybaveny motory RM1.
URL : https://www.valka.cz/De-Havilland-D-H-100-Vampire-F-Mk-I-t35450#541599 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více