Rozpočet tohoto webu pro rok 2019 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 64.741,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 326 příspěvků vloženo, 1083 editováno a 361 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Jakovlev Jak-7-37

Yakovlev Yak-7-37 / Яковлев Як-7-37

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Jakovlev Jak-7-37 Yakovlev Yak-7-37
    Originální název:
    Original Name:
    Яковлев Як-7-37
    Kategorie:
    Category:
    stíhací letoun fighter aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1942-DD.08.1942 Státní letecký závod č. 153 V. P. Čkalova, Novosibirsk /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1942-10.04.1942 prototyp
    DD.08.1942-DD.08.1942
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    22
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    15.04.1942
    Osádka:
    Crew:
    1
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník monoplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    zatahovací retractable
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    2697 kg 5946 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    3235 kg 7132 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    ? kg ? lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    10,000 m 32ft 10in
    Délka:
    Length:
    8,660 m 28ft 5in
    Výška:
    Height:
    2,750 m 9ft
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    17,15 m2 184.6 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    188,63 kg/m2 38.63 lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    1
    Typ:
    Type:
    Klimov M-105PA kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 809 kW (1 100 k) při 2 600 ot/min, 809 kW (1 100 k) v h= 2 000 m při 2 700 ot/min a 772,25 kW (1 050 k) v h= 4 000 m.
    Vrtule trojlistá VIŠ-61P nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm.
    Klimov M-105PA twelve-cylinder liquid-cooled vee engine, rated at 1,085 hp for take-off at 2,600 rpm, combat power 1,085 hp at 6,562 ft at 2,700 rpm, and 1,036 hp at 13,123 ft
    driving a three-blade variable-pitch VISh-61P propeller of 9ft 10in diameter.
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    415 l 91.3 UK gallons (109.6 US gallons)
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    564 km/h v 4730 m 350.5 mph in 15518 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    ? km/h v ? m ? mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    11,57 m/s 2277.6 ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    7,17 min do 5000 m 7,17 min to 16404 ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    8250 m 27067 ft
    Dolet:
    Range:
    550 km 341.8 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    ? km ? mi
    Výzbroj:
    Armament:
    1x pevný kanón MPŠ-37 ráže 37 mm střílející osou vrtule s 20 granáty
    2x pevný kulomet UBS ráže 12,7 mm levý 260 nábojů a pravý 190 nábojů
    Pumový náklad: 6x neřízená raketa RS-82 ráže 82 mm.
    One fixed forward-firing 1.46 inch MPSh-37 cannon firing through the propeller spinner, 20 rounds and
    two fixed forward-firing 0,5 inch UBS machine-guns in the cowling, right 190 rounds and left 240 rounds.
    Bomb load: six rockets RS-82.
    Uživatelské státy:
    User States:
    Poznámka:
    Note:
    - Kabina byla posunuta o 400 mm vzad, tím bylo zrušeno původní místo pro instruktora.
    - Střelba z kanónu působila nablaze na konstrukci letounu - praskliny na draku a netěsnosti motoru.
    - Zásah sedmatřicetimilimetrovým kanónem vytvořil díru o ploše cca 1 čtverečního metru, žádná samosvorná nádrž nedokázala takový zasah eliminovat.
    - Na vzdálenost 200 m střela prorážela pancíř o tloušťce 50 mm.
    -
    Zdroje:
    Sources:
    Hans-Heiri Stapfer, Yak Fighters in Action, Aircraft No. 78, Carrollton, Texas, Squadron/Signal Publications, Inc., 1986. ISBN 0-89747-187-3.
    Robert Bock, Monografie Lotnicze No. 47, Jak-7 Jak-9, Gdaňsk, AJ-Press, 1999, ISBN 83-7237-019-2
    www.e-reading-lib.org
    http://ram-home.com/ram-old/yak-7family.html
    http://www.wio.ru/tacftr/yak.htm
    archiv autora
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/35550#131417Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Jakovlev Jak-7-37


    Představoval další verzi letounu Jak-7. Do typu Jak-7-37 byl pro zvýšení palebné síly stroje instalován kanón MPŠ-37 ráže 37 mm. Výzbroj stroje doplňovaly dva kulomety UBS ráže 12,7 mm.


    Aby mohl být do letounu instalován výkonný kanón, bylo nutné udělat několik konstrukčních úprav a změn. Ty se týkaly jak samotného trupu, tak i křídla. Například kabina pilota byla posunuta o 40 cm vzad a na křídlo byly namontovány automatické sloty. Instalace těžkého kanónu posunula těžiště stroje. Na jedné straně se zvýšila jeho obratnost, ale na druhé straně se díky zvýšení celkové hmotnosti letounu (cca o 200 kg) zhoršila stoupavost a snížila se maximální rychlost (cca 0 5 – 10 km/h). Automatické sloty zvýšily stabilitu a také snížily hrozbu pádu do vývrtky.


    Letoun Jak-7-37 byl předán ke státním zkouškám v březnu 1942. Na jejich základě bylo rozhodnuto vyrobit 22 ks sérii, aby byl nový stroj vyzkoušen i na frontě. Všech 22 ks bylo vyrobeno v závodě č. 153 v srpnu 1942.


    Letci, kteří zkoušeli Jak-7-37 v boji, vysoce oceňovali jeho mohutnou palebnou sílu. Bylo ale také konstatováno, že tento typ je vhodný pouze pro zkušené a „nadprůměrné“ piloty. Dále bylo zjištěno, že letoun je přetížen a střelba z tak výkonného kanónu neúměrně zatěžuje konstrukci, která na to nebyla stavěna. Nakonec bylo rozhodnuto další sérii letounů Jak-7-37 nestavět.


    Zdroje k verzím Jak-7:
    - L. Popelínský, Střelecká a raketová výzbroj letadel, Naše vojsko 1997, ISBN 80-206-0531-2
    - V.Němeček, Vojenská letadla 1-5, Naše vojsko 1990, celý soubor ISBN 80-206-0114-7
    - V.Dymič, M.Šedivý, Triumf a tragédie, Svět křídel 2001, ISBN 80-85280-70-1
    - V.Němeček, Sovětská letadla, Naše vojsko 1969, 28-082-68
    - http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7.html
    - http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7a.html
    - http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7v.html
    - http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7-37.html
    - http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7m82.html
    - http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7uti.html
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/35550#262261Verze : 0
    Avatar
    Jakovlev Jak-7-37


    Zdroj :
    www.airwar.ru
    www.airwar.ru


    Jakovlev Jak-7-37

    Jakovlev Jak-7-37
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/35550#274819Verze : 0
    Avatar
    Jakovlev Jak-7-37


    Zdroj :
    www.airwar.ru



    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/35550#304501Verze : 0