Micubiši A6M5 52 Reisen [Zeke, Zero]

Mitsubishi A6M5 Model 52 Reisen / 零式艦上戦闘機五二型「零式」)
     
Název:
Name:
Micubiši A6M5 52 Mitsubishi A6M5 52
Originální název:
Original Name:
零式艦上戦闘機五二型
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1944-DD.MM.1945 Mitsubishi Heavy Industries, Ltd., Nagoya /
DD.MM.1944-DD.MM.1945 Nakajima Aircrafts, Ltd., Koizumi /
Období výroby:
Production Period:
DD.09.1944-DD.MM.1945
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
747
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.08.1945
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
STOBAR - krátký vzlet, přistání pomocí brzdících lan STOBAR - short take-off but arested recovery
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1786 kg 3937 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2743 kg 6047 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3073 kg 6775 lb
Rozpětí:
Wingspan:
11,000 m 36ft 1,06in
Délka:
Length:
9,121 m 29ft 11,08in
Výška:
Height:
3,570 m 11ft 8,55in
Plocha křídla:
Wing Area:
21,38 m2 230.13 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
131,10 kg/m2 26.85 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Nakadžima NK1F Sakae 21 o vzletovém výkonu 831 kW (1 130 k), výkon 809 kW (1 100 k) v h= 2 850 m a 721 kW (980 k) v h= 6 000 m
Vrtule trojlistá kovová Hamilton-Sumitomo s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 050 mm, rozsah náběhu vrtulových listů 29°- 49°
Nakajima NK1F Sakae 21 fourteen-cylinder air-cooled two-row radial engine rated at 1,115 hp for take-off, 1,085 hp at 9,350 ft and 967 hp at 19,685 ft, driving
three-blade Hamilton-Sumitomo HS constant-speed propeller of the diameter 10 ft
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
545 l + 330 l v přídavné nádrži pod trupem 120 UK gallons and 72.5 UK gallons in one drop tank under a fuselage.
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
565 km/h v 6000 m 351.1 mph in 19685 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
370 km/h v 6000 m 229.9 mph in 19685 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
7,017 min do 6000 m 7,017 min to 19685 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
11740 m 38517 ft
Dolet:
Range:
1580 km 981.8 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
1920 km 1193 mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kanón Type 99 Model 4 se 100 náboji na hlaveň
2x pevný kulomet Type 97 ráže 7,7 mm s 500 náboji na hlaveň
Pumový náklad: 2x 60 kg
Two fixed forward-firing 0.303 inch Type 97 machine-guns in the upper fuselage decking, 500 rpg and
two fixed forward-firing 0.79 inch Type 99 Model 1 cannon in a wing-mounted, 100 rpg.
Bomb load: Up to 264 lbs bombs (two 132 lb bombs).
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
零式艦上戦闘機 - Rei-šiki kandžó sentóki, zkráceně 零戦 - Reisen - Námořní palubní stíhací letoun Typ 0 Model 52 .
Spojenecký kód Zeke či Zero i japonský Rei-sen (zkrácené japonské označení Rei Šiki Kandžo Sento Ki) znamená 0, pro Japonce to označovalo rok 2000, který tehdy v Japonsku byl.
Spojenci zase označení 0 využili z hlediska psychologického, aby pilotům dodali sebedůvěru - bojují proti 0 (stíhačka s nulovou hodnotou).
Rei Shiki Kanjo Sento Ki - Mitsubishi A6M Rei-sen - Mitsubishi Navy Type 0 Model 52 Carrier Fighter.
The A6M was usually referred to by the Allies as the "Zero", from the 'Navy Type 0 Carrier Fighter' designation. The official Allied reporting name was Zeke.


The variant was a modest update of the A6M3 Model 22, with non-folding wing tips and thicker wing skinning to permit faster diving speeds, plus an improved exhaust system.
Zdroje:
Sources:
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, tiel 1., Lampart, rok 2000, ISBN: 83-86776-50-1
Adam Jarski a Waldemar Pajdosz, Seria: Monografie Lotnicze Numer 7, Mitsubishi A6M Zero, Wydanie III, AJ-Press, Gdaňsk, 1995, ISBN 83-86208-25-2
Krzysztof Janowicz, Kagero Famous Airplanes 4 - Mitsubishi A6M2-N "Rufe", Kagero, Sandomierz, 2004, ISBN 83-89088-42-8
http://www.combinedfleet.com/ijna/a6m.htm
http://www.airwar.ru/enc/fww2/a6m.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M5-52-Reisen-Zeke-Zero-t36068#134347 Verze : 0
Mitsubishi A6M5 52
零戦 / Reisen / Zero
零式艦上戦闘機五二型 / Rei-shiki kanjo sentoki / Námořní palubní stíhací letoun Typ 0 Model 52


Historie:
V srpnu roku 1943 byl dokončen první prototyp letounu A6M5, byl vyroben za použití sériového A6M3 22, zcela nové bylo křídlo, které bylo bez sklopných konců, ale na rozdíl od A6M3 32 byly jeho konce zakulacené. Nová křídla dostala také silnější potah a byla mírně zvětšena plocha křidélek. Pohonná jednotka zůstala zachována - tedy motor Sakae 21 nově však bylo vyřešeno výfukové potrubí, každý válec měl individuální výfuk a výstup spalin motoru. Konstruktérům šlo o zvýšení rychlosti a o dosažení vyšší operační výšky, což se vcelku podařilo, neboť nárůst max.rychlosti byl oproti A6M3 22 20 km/hod a to navzdory vyšší hmotnosti, ta stoupla o 200 kg. Zesílený potah křídla umožnil pilotům A6M5 v případě potřeby uniknout z boje střemhlavým letem rychlostí až 660 km/hod. Nebo naopak dovolil následování protivníka i při jeho pokusu o únik vertikálním manévrem, což byla doporučená a hojně užívaná taktika při souboji s obratnými Zery. Výzbroj dvou kulometů puškové ráže a dvou kanónů zůstala u verze A6M5 model 52 zachována. Kanóny měly ještě bubnové zásobníky. Výroba probíhala v mateřské továrně a také licenční výroba v továrně Nakajima v Koizumi. Následoval model A6M5a 52A s ještě silnějším potahem křídla max. povolená rychlost ve střemhlavém letu byla 740 km/hod.


Použité prameny:
René J. Francillon Ph.D., Japanese Aircraft of the Pacific War, Naval Institute Press, Annapolis Maryland, Reprinted 1990, ISBN-0-87021-313-X
Robert C. Mikesh, Warbird History Zero, Combat & Development History of Jaoan´s Legendary Mitsubishi A6M Zero Fighter, Osceola, Wisconsin, Motorbooks International, rok 1994, ISBN: 0-87938-915-X
René J. Francillon, Mitsubishi A6M2 Zero-Sen, Aircraft Profile No.129, Profile Publications, UK, rok 1982
William Green a Gordon Swanborough. The Complete Book of Fighter: An Illustrated Encyclopedia of Every Fighter Aircraft Built and Flown, Smithmark Publisher, rok 1995, ISBN-10: 0831739398
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, tiel 1., Lampart, rok 2000, ISBN: 83-86776-50-1
Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1
Shigeru Nahara, Mitsubishi A6M Zero Fighter, Aero Detail No.7, Japan, Dai Nippon Kaiga Co, rok 1993, ISBN 4-499-22608-2
Shigeru Nahara, A6M Zero In Action, Aircraft No 59., Squadron/Signal Publications.
Robert C. Mikesh a Rikyu Watanabe, Zero Fighter, Crown, rok 1981, ISBN 0-517-54260-9.
http://www.airwar.ru/enc/fww2/a6m.html
www.lemairesoft.freehyperspace.com
http://www.combinedfleet.com/ijna/a6m.htm
http://www.fighter-planes.com/info/a6m.htm
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M5-52-Reisen-Zeke-Zero-t36068#134349 Verze : 0
... a fotografie
Micubiši A6M5 52 Reisen [Zeke, Zero] -


Micubiši A6M5 52 Reisen [Zeke, Zero] -


Micubiši A6M5 52 Reisen [Zeke, Zero] -


Micubiši A6M5 52 Reisen [Zeke, Zero] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M5-52-Reisen-Zeke-Zero-t36068#134351 Verze : 0
Zdroj :


upload.wikimedia.org
Micubiši A6M5 52 Reisen [Zeke, Zero] - Mitsubishi A6M5 Type 0 Model 52

Mitsubishi A6M5 Type 0 Model 52
URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M5-52-Reisen-Zeke-Zero-t36068#298859 Verze : 0
.
Micubiši A6M5 52 Reisen [Zeke, Zero] - Marking Zera A6M5 model 52, které patřilo do stavu Jokosuka Kókútai. Nad Iwo Jimou na něm během června a července 1944 bojoval Saburó Sakai. Původní kamuflážní schéma (světlá šedá na všech plochách, velmi tmavě šedý motorový kryt, vrtulový kužel v barvě kovu) doplňuje tmavá zelená, nanesená na horních plochách. Byla používána od poloviny roku 1943.

Marking Zera A6M5 model 52, které patřilo do stavu Jokosuka Kókútai. Nad Iwo Jimou na něm během června a července 1944 bojoval Saburó Sakai. Původní kamuflážní schéma (světlá šedá na všech plochách, velmi tmavě šedý motorový kryt, vrtulový kužel v barvě kovu) doplňuje tmavá zelená, nanesená na horních plochách. Byla používána od poloviny roku 1943.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M5-52-Reisen-Zeke-Zero-t36068#403906 Verze : 0
Trojpohledový náčrtek
Micubiši A6M5 52 Reisen [Zeke, Zero] -


URL : https://www.valka.cz/Micubisi-A6M5-52-Reisen-Zeke-Zero-t36068#134350 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více