Škoda T-11

     
Název:
Name:
Škoda T-11 Škoda T-11
Originální název:
Original Name:
Škoda T-11
Kategorie:
Category:
lehký tank light tank
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1939-DD.MM.1940 Škoda Werke AG, Plzeň /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1939-DD.MM.1940
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
10
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
4
Technické údaje:
Technical Data:
 
Bojová hmotnost:
Combat Weight:
10500 kg 23149 lb
Délka s kanónem dopředu:
Length with Gun Forward:
4900 mm 16 ft ⅞ in
Délka korby:
Hull Length:
? mm ?
Celková šířka:
Overall Width:
2055 mm 6 ft 8 ⅞ in
Celková výška:
Overall Height:
2370 mm 7 ft 9 ¼ in
Světlá výška:
Ground Clearance:
350 mm 1 ft 1 ¾ in
Šířka pásu:
Track Width:
320 mm 1 ft ⅝ in
Měrný tlak:
Ground Pressure:
0,05 MPa 7.25 psi
Pancéřování:
Armour:
korba - čelo: 25 mm
korba - boky: 16 mm
korba - zadok: 16 mm
korba - strop: 8 mm
korba - podlaha: 8 mm


veža - čelo: 25 mm
veža - boky: 16 mm
veža - zadok: 16 mm
veža - strop: 8 mm
hull - front: 1 in
hull - sides: 0.6 in
hull - back: 0.6 in
hull - top: 0.3 in
hull - bottom: 0.3 in


turret - front: 1 in
turret - sides: 0.6 in
turret - back: 0.6 in
turret - top: 0.3 in
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Škoda T-11/0
- zážihový, stojatý, vodou chladený
- počet valcov: 4
- objem valcov: 8620 cm3
- hmotnosť s příslušenstvom: 900 kg
Škoda T-11/0
- gasoline, vertical, water cooled engine
- number of cylinders: 4
- displacement: 526 cu in
- weight with accesories: 1984 lb
Výkon:
Power:
88,2 kW při 1800 ot/min 118.3 bhp at 1800 rpm
Převodové ústrojí:
Transmission:
- počet stupňov: 3
- redukcie: 2 stupne
- hmotnosť: 500 kg
- number of gears: 3
- reduction: 2 gears
- weight 1102 lb
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
34 km/h 21 mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
12-16 km/h 8-10 mph
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
160 km 99 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
120 km 75 mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Svah:
Gradient:
41 1) / 45 2) ° 91 1) / 100 2) %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
2 1) /2,2 2) m 79 in 1) / 87 in 2)
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
0,8 m 31 in
Brodivost:
Fording Depth:
0,9 m 35 in
Výzbroj:
Armament:
 
Hlavní:
Main:
Škoda A8 ráže 37 mm (78 nábojov) Škoda A8 cal. 37 mm (78 rounds)
Vedlejší:
Secondary:
2x guľomet vz. 37 ráže 7,92 mm (3000 nábojov) 2x machine gun vz. 37 cal.7,92 mm (3000 rounds)
Uživatelské státy:
User States:


Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
1) Ivo Pejčoch, Oldřich Pejs - Obrněná technika 6, Střední Evropa 1919-1945 I.část, vydavateľstvo ARES, Praha 2005, ISBN 80-86158-46-2
2) Francev, V., Kliment, Ch. K.: Škoda LT vz. 35, MBI, Praha, 1995, ISBN:
URL : https://www.valka.cz/Skoda-T-11-t37549#462384 Verze : 0
Škoda T-11
Ide o nové továrne označenie zavedené v 5/1939, ktoré nahradilo pôvodne označenie tanku Š-II-a prijatého československou armádou ako LT vz.35.

T-11 pre Afganistan
Projekt ľahkého tanku bol výsledkom objednávky armády afganského kráľovstva zo dňa 1.2.1939. Dodaných malo byť 10 kusov tohoto typu. Výroba však prebiehala až po okupácii a hotové stroje boli prevzaté afgánskou vojenskou komisiou 12.3.1940. Stroju sa pripisuje niekoľko druhov označení, pre Afganistan sa predpokladalo Š-II-aA, ktoré bolo tiež v 5/1939 zmenené na T-11. Vďaka vojenským udalostiam nebolo možné dopraviť stroje do krajiny objednávateľa, preto zostali u výrobcu a boli nemeckými orgánmi uvoľnené pre export.

Ďalším záujemcom o československé stroje bolo Bulharsko.
Bulhari zakúpili 26 kusov starších strojov T-11 (nové označenie patrilo i ex. LT vz.35) pri ich obchodnej návšteve v Nemecku a 11. Panzer Regimentu v Padeborne v 8/1939. Tieto stroje boli z armádnych prebytkov Wehrmachtu, odoslané k rekonštrukciám do Škodovky v Plzni. Rekonštrukcie sa pretiahli a boli dodané až na jar roku 1940. Keďže skúsenosti Bulharov s týmito strojmi boli dobré, mali snahu získať ďalšie stroje. Požiadavka bola predložená nemeckým orgánom, no firma Škoda ponúkla bulharskej strane dodávku len 10 kusov T-11 zo zastavenej objednávky pre Afganistan. Dodať ich mali s kompletným vybavením, náhradnými súčiastkami a muníciou. Bulharská strana to akceptovala a zmluva o nákupe tohoto typu bola podpísaná. Stroje známe vo Škodovke tiež ako Š-II-aB, boli odoslané koncom roka 1940.

Oproti pôvodnému LT vz. 35 získali oba typy T-11 rôzne vylepšenia. Mali zosilnenú prevodovku, modernejšiu rádiovýbavu firmy Telefunken. Nový modernejší kanón Škoda A8 obdržalo len desať pôvodných afganských strojov.

Stroje boli v bulharskej armáde označované ako Lek tank Skoda (Лек танк Skoda). Dostali evidenčné značky a na boky veží veľké biele rozpoznávacie čísla 49 až 60. Od polovice roku 1941 stroje niesli čierne kríže sv. Ondreja na bielom štvorcovom poli. V rokoch 1944/45 niesli stroje i erbový znak s národnými farbami (zelená, biela, červená). Vozy pôvodne kamuflované nemeckou tankovou šedou, boli neskôr prestriekané farbou kaki (khaki) a začiatkom roku 1945 dostali preživšie exempláre tmavozelenú kamufláž. Pôvodne plánovali Bulhari zakúpiť ďalších 45 tankov, no nemecké orgány výrobu nepovolili.

Stroje boli prvýkrát bojovo použité až na jeseň (podzim) roku 1944 (!), kedy sa Bulharsko pridalo na stranu spojencov. Spolu so sovietskymi jednotkami boli stroje nasadené v bojoch proti nemeckým jednotkám na Balkáne, prevažne v Juhoslávii. Stroje sa v horských oblastiach osvedčili, no ľahké tanky už v tej dobe boli archaizmom. Neskôr sa zúčastnili i obsadzovaní Rakúska. Po ich stiahnutí z fronty boli zvyšné stroje využívané bulharskou povojnovou armádou až do 50. rokov 20. storočia k výcviku a pomocným úlohám. Ešte tesne po vojne v roku 1945 Bulhari jednali o zakúpení náhradných súčiastok na tieto stroje. Zmluva bola naplnená v roku 1948. Jeden zo strojov staršej verzie T-11 sa dočkal dnešných dní vo vojenskom múzeu v Sofii.

Pavel Pilař - Lehké tanky Škoda T-11, T-12 a T-13M, HPM č. 2/2002
Ivo Pejčoch, Oldřich Pejs - Obrněná technika 6, Střední Evropa 1919-1945 I.část, vydavateľstvo ARES, Praha 2005, ISBN 80-86158-46-2
Vladimír Francev, Charles K. Kliment - Československá obrněná vozidla 1918-1948, vydavateľstvo ARES, II. vydanie, Praha 2004, ISBN 80-86158-40-3
https://www.ebay.de
https://ostpanzer.com/forum/
https://www.md.government.bg/nvim/_bg/ts.html
www.md.government.bg
https://cgi.ebay.de/.../p3286.c0.m14



*Upravené a doplnené v spolupráci s pánom Jiřím Tintěrom, za čo mu ďakujem za správne "navigovanie" v plejáde československých typov tankov.
Škoda T-11 -


Škoda T-11 -


Škoda T-11 -


Škoda T-11 -


Škoda T-11 -


Škoda T-11 -


Škoda T-11 -


Škoda T-11 -


URL : https://www.valka.cz/Skoda-T-11-t37549#141555 Verze : 3
Лек танк Skoda,
takto kombinovaně, za použití cyrilice a latinky, se nazývá tank československého původu v bulharské historiografii. Pod tímto pojmenováním používala armáda bulharského carství i tanky které za DSV převzala od Wehrmachtu.

Jeho poslední exponát stojí zarostlý travou a keři v depozitu sofijského Vojenského muzea.

Poznámka:
Jeden ze snímků Лек танк Skoda - ex Pz.Kpfw. 35 (t), z let 2002-2003, byl převzat z oficiální internetové adresy "Национален Военноисторически музей".

https://hometown.aol.com/Bogdanovaslava/
https://www.achtungpanzer.bos.ru/skoda_bulg.htm
https://www.md.government.bg/nvim/_bg/ts.html
www.md.government.bg

Škoda T-11 -


Škoda T-11 -


Škoda T-11 - National Museum of Military History, Sofia, Bulgaria

National Museum of Military History, Sofia, Bulgaria
URL : https://www.valka.cz/Skoda-T-11-t37549#149270 Verze : 2

Diskuse

Tank vystavený na 42°41'15.00"N 23°21'05.00"E je rekonštruovaný Pz.Kpfw. 35(t), alebo T-11? Viď fotky v odkaze wikimapia.org 23°21'5"E
URL : https://www.valka.cz/Skoda-T-11-t37549#652442 Verze : 0
Podľa tvaru brzdovratného zariadenia nad hlavňou kanóna je to pôvodný LT vz. 35.
URL : https://www.valka.cz/Skoda-T-11-t37549#652462 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více