Rozpočet tohoto webu pro rok 2019 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 64.741,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 301 příspěvků vloženo, 1015 editováno a 303 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Avia Fokker F-IX

Avia Fokker F-39

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Avia Fokker F-IX Avia Fokker F-IX
    Originální název:
    Original Name:
    Avia Fokker F-IX
    Kategorie:
    Category:
    bombardovací letoun bomber aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1932-DD.06.1934 Avia, akciová společnost pro průmysl letecký, Čakovice /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1932-DD.06.1934
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    12 F-IX
    2 F-39
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    17.02.1932
    Osádka:
    Crew:
    5
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník monoplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    pevný fixed
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    5450 kg 12015 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    9160 kg 20194 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    ? kg ? lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    27,14 m 89ft 0,5in
    Délka:
    Length:
    19,30 m 63ft 3,84in
    Výška:
    Height:
    4,80 m 15ft 8,97in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    103,00 m2 1108.68 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    88,9 kg/m2 18.21 lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    3
    Typ:
    Type:
    Walter Jupiter VI o výkonu 331 kW/450 k
    dvoulistá dřevěná vrtule
    Walter Jupiter VI, power 542 hp
    two-blade wooden propeller
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    ? ?
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    210 km/h v ? m 130.5 mph in ? ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    188 km/h v ? m 116.8 mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    2,5 m/s 492.1 ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    35 min do 3000 m 35 min to 9843 ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    4500 m 14764 ft
    Dolet:
    Range:
    1000 km 621.4 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    ? km ? mi
    Výzbroj:
    Armament:
    1x pohyblivý 7,92mm kulomet vz.28 na hřbetě
    1x pohyblivý 7,92mm kulomet vz.28 pod trupem
    1x pohyblivý 7,92mm kulomet vz.28 pod přídí
    1x pohyblivý 7,92mm kulomet vz.28 v okénku v každém boku

    1500 kg pum v pumovnici a pod křídly
    1x flexible 7,92 mm vz.28, ventral position
    1x flexible 7,92 mm vz.28, dorsal position
    1x flexible 7,92 mm vz.28 under the nose
    1x flexible 7,92 mm vz.28 on each side

    3300 lb of bombs internally and externally
    Uživatelské státy:
    User States:






    Poznámka:
    Note:
    - licenční verze Fokkeru F-IX
    - verze pro Jugoslávii, F-39, měla 412kW motory Gnome-Rhône Jupiter
    - F-IX.12 přestavěn na dopravní F-IXD
    -
    Zdroje:
    Sources:
    Václavík, Josef. Těžký bombardovací letoun Avia Fokker F-IX, HPM 2000/01-02.
    ČSA čtenářům L+K, L+K 1995/05.
    Němeček, V. Československá letadla 1918-1945, Naše Vojsko, Praha 1983.
    Fidler, J. Sluka, V. Encyklopedie branné moci Republiky československé 1920-38, Libri 2006. ISBN 80-7277-256-2.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/3760#10413Verze : 0
    MOD
    Avatar
    ...


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/3760#27085Verze : 0
    Avatar
    Avia F-39 (úprava Avia F-IX pro Jugoslávii).


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/3760#27093Verze : 0
    Avatar
    F-IX.1 byl zbarven podle platného schématu třicátých let. Písmeno L označuje příslušnost k 81. letce, číslo 1 prozrazuje nejenom pořadové číslo stroje v letce, ale také skutečnost, že se jedná o 1. vyrobený stroj, neboť u F-IX se krylo s výrobním.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/3760#398740Verze : 0
    MOD
    Avatar
    F-IX.11 příslušející 83. letce. Stroj nesl skleník pro bombometčíka. V detailu je nakreslen znak Leteckého pluku 5, červená moravská orlice v bílém poli.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/3760#398785Verze : 0
    MOD
    Avatar
    F-IX.12, poslední vyrobená devítka létala bez charakteristického prošlápnutí trupu. Zato se na ni zkoušela vysunovací kulometná věž.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/3760#398784Verze : 0
    MOD
    Avatar
    F-IX.9, tzv. štábní či generálský letoun, který však běžně létal s kulometnou výzbrojí a pumovými závěsníky. Na cestu na letecký meeting do Curychu obdržel civilní imatrikulaci, tak jako ostatní letouny naší výpravy - Avie B-534 a Ba-122, přičemž byly ponechány vojenské výsostné znaky.




    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/3760#398789Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .

    Dvě Avie F-IX byly pod označením F-39 prodány jugoslávskému letectvu. Stroje továrních čísel 13 a 14 (výrobní čísla 101 a 102) byly do Jugoslávie přelétnuty roku 1932. Na našem území létaly s výsostnými znaky zákazníka s horními a bočními plochami krytými khaki barvou, která byla později doplněna nepravidelnými pásy tmavé, patrně hnědé barvy. Spodní plochy světle šedé.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/3760#470433Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .

    Avia-Fokker F.39 "Babaroga - Čarodějnice" chorvatského letectva (Zrakoplovstvo NDH) v podobě ze zimy 1943. Horní a boční plochy kryla nepravidelná pole tmavě zelené a hnědé, spodní byly světle modrošedé. Přední část trupu (v horní části až za kabinu) zůstala v barvě kovu.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/3760#415385Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .

    Podoba F-39 "Baba roga" (Čarodějnice) nakonec vykrystalizovala až do tohoto pestrého vzhledu - původní zeleno-hnědá kamufláž byla doplněna světle šedými "hady", žluté doplňky se rozšířily o VOP a kryty motorů. Šlo o jeden ze dvou původně jugoslávských letounů výrobních čísel 101 a 102. Stroj byl v roce 1942 využíván jako bombardovací a výsadkový při protipartyzánských operacích.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/3760#470436Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .

    Službami Avií F-IX nepohrdli ani Němci - zobrazený stroj se na počátku války nacházel v Prostějově. Kamufláž zůstala předválečná - khaki na horních a bočních plochách, světle modrošedá na spodních plochách.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/3760#470437Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .

    Avia Fokker F-IX patřící Wehrmachtu nosila roku 1940 neobvyklou kombinaci kódových písmen. Letoun nesl nátěr khaki na všech plochách.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/3760#470438Verze : 0
    MOD