Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 356 příspěvků vloženo, 1454 editováno a 305 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Letov Š-16

Letov ŠB-16

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Letov Š-16 Letov Š-16
    Originální název:
    Original Name:
    Letov Š-16
    Kategorie:
    Category:
    průzkumný/pozorovací letoun reconnaissance/scout aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1928-DD.MM.1932 Vojenská továrna na letadla Letov, Letňany
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1928-DD.MM.1932
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    89
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    DD.11.1926
    Osádka:
    Crew:
    2
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    dvouplošník biplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    pevný fixed
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    1400 kg 3086 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    2450 kg 5401 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    ? kg ? lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    15,30 m 50ft 2,36in
    Délka:
    Length:
    10,22 m 33ft 6,36in
    Výška:
    Height:
    3,23 m 10ft 7,17in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    46,40 m2 499.45 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    52,7 kg/m2 10.79 lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    1
    Typ:
    Type:
    Škoda Lorraine Dietrich 12Cc o výkonu 331 kW/450 k
    dvoulistá dřevěná vrtule
    Škoda Lorraine Dietrich 12Cc, power 444 hp
    two-blade wooden propeller
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    709 kg 4563 lb
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    230 km/h v 0 m 142.9 mph in 0 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    190 km/h v ? m 118.1 mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    ? m/s ? ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    33 min do 5000 m 33 min to 16404 ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    6500 m 21325 ft
    Dolet:
    Range:
    500 km 310.7 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    ? km ? mi
    Výzbroj:
    Armament:
    1x pevný 7,7mm kulomet Vickers vz.09, 300 nábojů
    1x pohyblivý 7,7mm dvojkulomet Lewis vz.15, 600 nábojů

    3x 200kg bomba
    12x 20kg bomba
    1x fixed .303 Vickers vz.09 machine gun, 300 rounds
    1x flexible .303 Lewis vz.15 twin machine gun, 600 rounds

    3x 440 lb bomb
    12x 44 lb bomb
    Uživatelské státy:
    User States:
    Poznámka:
    Note:
    původně stavěny jako průzkumné Š-16 bez pumových závěsů a bombardovací ŠB-16 se závěsníky, později byly závěsníky doplněny na všechny stroje -
    Zdroje:
    Sources:
    Krumbach, Jan. Letov Š-16, L+K 1983/12-14.
    Fidler, J. Sluka, V. Encyklopedie branné moci Republiky československé 1920-38, Libri 2006. ISBN 80-7277-256-2.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/3761#10414Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Letov Š-16


    Letov Š-16 a na něj navazující typová řada představují pravděpodobně exportně nejúspěšnější a nejslavnější letoun konstruktéra Aloise Šmolíka.
    Podnět ke konstrukci tohoto stroje dalo v roce 1925 MNO (ministerstvo národní obrany), které potřebovalo vhodný moderní cvičný a pozorovací letoun s delším doletem, který měl u pozorovacích útvarů nahradit zastaralé kořistní letouny.
    Příhradový drak letounu byl narozdíl od předchozích Šmolíkových letounů řešen jako celokovový a byl svařen z duralových trubek a pásů. Potah trupu a křídla byl potom ponechán plátěný s překližkovými výztuhami náběžných hran křídel a ocasních ploch a kovovou kapotáží motorového prostoru. Prostory mezi trubkovými příhradami byly vyplněny zdvojenými kovovými napínacími strunami, které dále podpořily celkovou tuhost konstrukce letounu.
    Jako motorová jednotka základního provedení letounu Š-16 byl zvolen řadový motor Lorraine Dietrich 12Cc s kapalinovým chlazením a čelním chladičem. Motor byl převodovkou přizpůsoben pro dvoulistou dřevěnou vrtuli s rychlostním stoupáním pro zabezpečení vysoké maximální a cestovní rychlosti.
    V trupu byly vestavěny dvě nekryté pilotní kabiny s kompletními sadami pilotních přístrojů a radiotelegrafickou stanicí a fotokamerou v zadním pilotním prostoru.
    Jako výzbroj byl použit jeden pevný synchronizovaný kulomet ráže 7,65 mm na pravé horní straně motorového krytu a pohyblivý dvojkulomet ráže 7,65 mm na oběžném kruhu v zadním pilotním prostoru (dvojkulomet je použit pouze u verze ŠB-16).
    První prototyp (označený L-BAAP) byl na letišti Praha-Kbely zalétán v listopadu roku 1926 a po ukončení základních letových zkoušek byl přepraven na leteckou výstavu v Paříži kde byly pro nový letoun hledáni potencionální zahraniční zákazníci. Po návratu byl prototyp podroben sérii vojskových zkoušek na jejichž základě došlo k podání objednávky v níž se MNO zavázalo odebrat 50 kusů letounů Letov Š-16. Tato objednávka byla podmíněna dodáním nejprve tří předsériových letounů Š-16 a později dvou Š-16 a jednoho Š-17 (Š-16 s výkonnějším motorem BD-500) pro porovnávací zkoušky s letouny Aero A-30 a Avia BH-23, která však k porovnávacím zkouškám dodána nebyla.
    Po provedení porovnávacích zkoušek byla v roce 1928 objednávka potvrzena a rozšířena na 89 kusů přičemž část měla být v základním provedení Š-16 (45 kusů) a zbytek v provedení ŠB-16 což byla modifikace Š-16 pro denní bombardování. Výroba letounů se díky problémům s dodávkami motorů protáhla až do roku 1932 kdy už ale byly letouny Š-16 zastaralé. Ve výzbroji československého letectva se letouny Letov Š-16 a ŠB-16 udržely až do roku 1936 kdy byly postupně nahrazeny modernějšími letounu Letov Š-328.


    Zdroje:


    V.Němeček: Československá letadla 1


    Archiv autora
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/3761#180706Verze : 0
    Avatar
    Letov ŠB-16 je bombardovací variantou pozorovacího letounu Letov Š-16 (výroba probíhala souběžně). Ze zadního pilotního prostoru byla demontována fotokamera a na obrubu zadního pilotního prostoru byla umístěna malá pevná aerodynamická nástavba a mechanický oběžný kruh s dvojkulometem ráže 7,65 mm s municí v bubnových zásobnících (2 ve zbrani a 10 ve schránkách v trupu).
    Pod centroplán byly umístěny čtyři závěsy pro pumy až do celkové váhy 300 kg (2x100 kg, 2x50 kg). Pumový zaměřovač byl umístěn v zadním pilotním prostoru v proskleném průhledu v podlaze.
    Několik letounů ŠB-16 bylo později pokusně vybaveno samosvornými nádržemi


    Zdroje:


    V.Němeček: Československé letectvo 1


    Archiv autora
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/3761#180712Verze : 0
    Avatar
    ...


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/3761#27167Verze : 0
    Avatar
    Dvě, bohužel tragické, zajímavosti z doby používání Š-16 v čs. letectvu.


    Z hořícího stroje Š-16.30 se 4. srpna 1931 jako druhý čs. letec zachránil padákem pilot des. B. Stein, padák pozorovatele por. J. Mlejnka se zachytil o ocasní plochy stroje a ten zahynul.


    19. září 1931 na stroji Š-16.27 zahynuli v mlze po nárazu do kopce u obce Útěchov u Svitav plk. A. Charvát a npor. K. Brožek. Augustin Charvát byl veteránem 1. sv. války v řadách francouzského letectva a v okamžiku havárie byl velitelem Leteckého pluku 1.


    zdroje
    J. Krumbach - Monografie Letov Š-16, L+K 1983/14, str. 553
    www.leteckabadatelna.cz
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/3761#236906Verze : 1
    MOD
    Avatar
    Boční pohled na letoun

    Zdroj: www.militaryphotos.net




    přední pohled
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/3761#336947Verze : 0
    Avatar
    Několik pohledů na konstrukci letounu, odkrytovaný motor, trup bez krytů a křídel, zde viniká zvláště konstrukce křídla a v pohled přímo do výroby. Za povšimnutí stojí dopravní letoun v pozadí.

    Zdroj: L+K 21/1987

    Zdroj: L+K 21/1987

    Zdroj: L+K 21/1987

    Detailní pohled na odkrytý pilotní prostor, vyniká obzvláště místo střelce, dobře je vidět i lafetace kulometného dvojčete Zdroj: L+K 20/1987

    Základní konstrukce trupu Zdroj: L+K 20/1987
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/3761#528075Verze : 0