NKL-26
Stroj vycházel z typu NKL-6 a měl plně uzavřený trup, usazený na čtyřech samostatně zavěšených, soustavou táhel a lan řiditelných lyžinách. Díky řiditelnosti všech lyžin byl stroj relativně dobře ovladatelný. V případě potřeby mohli být přepravováni další 4 vojáci, stojící po jednom na každé lyžině.
Trup byl dřevěný, čelní stěna byla pancéřovaná pancířem tloušťky 10 mm. Posádku stroje tvořili dva muži. Řidič seděl vpředu a ovládal stroj pomocí volantu. K výhledu mu sloužil uzavíratelný obdélníkový průzor v čelní stěně. Při pobytu v nebezpečné oblasti se průzor uzavřel a výhled zajišťovala štěrbina v jeho krytu. Druhým mužem na palubě byl velitel, který zároveň plnil roli střelce z kulometu. Ruské prameny se shodují na tom, že navzdory tvrzení různých západních autorů, jde o jediné ruské i sovětské aerosaně v činné službě, které byly opatřeny pancířem. U všech ostatních typů plech tvořil pouze potah trupu*.
K nástupu a výstupu z vozu sloužila dvířka v levé boční stěně trupu, nouzově se dalo také využít střeleckého otvoru ve střeše. V přední části obou bočních stěn trupu byla další dvě okénka, umožňující řidiči výhled do stran. Na zádi byl zavěšen motor, mírně vystupující nad střechu vozidla. To mělo praktickou příčinu - nutnost dostat kruh běžící vrtule co nejvýše. Motor byl letecký, vzduchem chlazený pětiválec M -11G. Měl elektrický startér a pro extrémní mrazy byl vybaven předehřívačem paliva. Na motor byla přímo montována jednoduchá dvoulistá vrtule o průměru 240 cm. Po stranách trupu před vrtulí byla jednoduchá konstrukce z kovových trubek, chránící vrtuli před poškozením vegetaci. V zadní části trupu, za místem velitele, byla palivová nádrž.
Nad velitelovým stanovištěm byl ve stropě kruhový otvor a na jeho hraně byl uchycen kulomet DT - ДТ (Дегтярев танковый = Děkťarjev, tankový) ráže 7,62 mm. Kulomet byl instalován na oběžném kruhu, takže s ním bylo možné otáčet v rozsahu 300°. Střelba vzad nebyla možná, prostor cca 60° byl zablokován, neboť tam se nacházel motor a vrtule. Pro vlastní střelbu se velitel musel postavit, přičemž hlavou a rameny vyčníval nad střechu. Ochranu při střelbě mu poskytoval štít kulometu.
TTD
(podle the-military-world.narod.ru )
Omotnost - 1 260 kg
Osádka - 2
Délka - 5 500 mm
Šířka - 2 800 mm
Výška - 1 950 mm
Motor - letecký karburátorový М-11G
Výkon motoru100 k.s.
Rychlost na rovině - do 75 km/hod
Vytrvalost (na rovině) - 175 km
Výzbroj - 1x 7,62 mm kulomet DT
Zásoba střeliva - 1000 nábojů
Pancíř - 10 mm
*poznámka
- částečným pancéřováním byly opatřeny i bojové aerosaně NKL-32 (НКЛ-32), označované jako "Mobilní palebný bod" (передвижная пулеметная установка) - bojové aerosaně na 4 lyžích s dřevěným částečně pancéřovaným trupem pro 2 muže. Ti měli k dispozici jednak těžký kulomet DŠK (ДШК) nebo Berezin (Березин), spřažený s kulometem DT (ДТ). Zásoba střeliva byla 400 ks pro těžký a 1000 ks pro lehký kulomet, uložené v diskových zásobnících. Podle kvality cesty dosahovaly rychlosti 30 - 50 km/hod, vytrvalost jízdy minimálně 5 hodin. Pancéřování bylo tloušťky 8 mm, motor M-11F (М-11ф (форсированный = zesílený).
Zdroje:
http://mkmagazin.almanacwhf.ru/venicle/osga_6.htm
www.battlefield.ru
http://www.answers.com/topic/rf-8-1
www.ebabylone.net
www.military.cz
http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Aerosan.jpg = obr z wiki aerosaně - NKL 26
http://cs.wikipedia.org/wiki/NKL-26
http://mkmagazin.almanacwhf.ru/armor/km_4.htm
www.otvaga2004.narod.ru
Aerosaně NKL-26 pododdílu kapitána Prokotilova s výsadkem samopalníků nastupují do výchozí pozice v oblasti Novgorodu. Zima 1944
pramen v textu
pramen v textu
pramen v textu
pramen v textu
pramen v textu
Stroj vycházel z typu NKL-6 a měl plně uzavřený trup, usazený na čtyřech samostatně zavěšených, soustavou táhel a lan řiditelných lyžinách. Díky řiditelnosti všech lyžin byl stroj relativně dobře ovladatelný. V případě potřeby mohli být přepravováni další 4 vojáci, stojící po jednom na každé lyžině.
Trup byl dřevěný, čelní stěna byla pancéřovaná pancířem tloušťky 10 mm. Posádku stroje tvořili dva muži. Řidič seděl vpředu a ovládal stroj pomocí volantu. K výhledu mu sloužil uzavíratelný obdélníkový průzor v čelní stěně. Při pobytu v nebezpečné oblasti se průzor uzavřel a výhled zajišťovala štěrbina v jeho krytu. Druhým mužem na palubě byl velitel, který zároveň plnil roli střelce z kulometu. Ruské prameny se shodují na tom, že navzdory tvrzení různých západních autorů, jde o jediné ruské i sovětské aerosaně v činné službě, které byly opatřeny pancířem. U všech ostatních typů plech tvořil pouze potah trupu*.
K nástupu a výstupu z vozu sloužila dvířka v levé boční stěně trupu, nouzově se dalo také využít střeleckého otvoru ve střeše. V přední části obou bočních stěn trupu byla další dvě okénka, umožňující řidiči výhled do stran. Na zádi byl zavěšen motor, mírně vystupující nad střechu vozidla. To mělo praktickou příčinu - nutnost dostat kruh běžící vrtule co nejvýše. Motor byl letecký, vzduchem chlazený pětiválec M -11G. Měl elektrický startér a pro extrémní mrazy byl vybaven předehřívačem paliva. Na motor byla přímo montována jednoduchá dvoulistá vrtule o průměru 240 cm. Po stranách trupu před vrtulí byla jednoduchá konstrukce z kovových trubek, chránící vrtuli před poškozením vegetaci. V zadní části trupu, za místem velitele, byla palivová nádrž.
Nad velitelovým stanovištěm byl ve stropě kruhový otvor a na jeho hraně byl uchycen kulomet DT - ДТ (Дегтярев танковый = Děkťarjev, tankový) ráže 7,62 mm. Kulomet byl instalován na oběžném kruhu, takže s ním bylo možné otáčet v rozsahu 300°. Střelba vzad nebyla možná, prostor cca 60° byl zablokován, neboť tam se nacházel motor a vrtule. Pro vlastní střelbu se velitel musel postavit, přičemž hlavou a rameny vyčníval nad střechu. Ochranu při střelbě mu poskytoval štít kulometu.
TTD
(podle the-military-world.narod.ru )
Omotnost - 1 260 kg
Osádka - 2
Délka - 5 500 mm
Šířka - 2 800 mm
Výška - 1 950 mm
Motor - letecký karburátorový М-11G
Výkon motoru100 k.s.
Rychlost na rovině - do 75 km/hod
Vytrvalost (na rovině) - 175 km
Výzbroj - 1x 7,62 mm kulomet DT
Zásoba střeliva - 1000 nábojů
Pancíř - 10 mm
*poznámka
- částečným pancéřováním byly opatřeny i bojové aerosaně NKL-32 (НКЛ-32), označované jako "Mobilní palebný bod" (передвижная пулеметная установка) - bojové aerosaně na 4 lyžích s dřevěným částečně pancéřovaným trupem pro 2 muže. Ti měli k dispozici jednak těžký kulomet DŠK (ДШК) nebo Berezin (Березин), spřažený s kulometem DT (ДТ). Zásoba střeliva byla 400 ks pro těžký a 1000 ks pro lehký kulomet, uložené v diskových zásobnících. Podle kvality cesty dosahovaly rychlosti 30 - 50 km/hod, vytrvalost jízdy minimálně 5 hodin. Pancéřování bylo tloušťky 8 mm, motor M-11F (М-11ф (форсированный = zesílený).
Zdroje:
http://mkmagazin.almanacwhf.ru/venicle/osga_6.htm
www.battlefield.ru
http://www.answers.com/topic/rf-8-1
www.ebabylone.net
www.military.cz
http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Aerosan.jpg = obr z wiki aerosaně - NKL 26
http://cs.wikipedia.org/wiki/NKL-26
http://mkmagazin.almanacwhf.ru/armor/km_4.htm
www.otvaga2004.narod.ru
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Aerosaně NKL-26 pododdílu kapitána Prokotilova s výsadkem samopalníků nastupují do výchozí pozice v oblasti Novgorodu. Zima 1944
pramen v textu
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
pramen v textu
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
pramen v textu
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
pramen v textu
Období | - |
Typ stroje | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Výrobní číslo | - |
Poznávací značka / evidenční číslo | - |
Taktické označení | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | - |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
pramen v textu