Iljušin Il-4 [kód NATO: Bob]

Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 0,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 723 příspěvků vloženo, 1920 editováno a 744 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Iljušin Il-4 [kód NATO: Bob]

Ilyushin Il-4 / Ильюшин Ил-4

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Iljušin Il-4 Ilyushin Il-4
    Originální název:
    Original Name:
    Ильюшин Ил-4
    Kategorie:
    Category:
    bombardovací letoun bomber aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1942-DD.MM.1944 Irkutský letecký závod č. 39 J. V. Stalina, Irkutsk /
    DD.MM.1942-DD.MM.1945 Komsomolskoamurský letecký závod č. 126, Komsomolsk na Amuru /
    DD.MM.1942-DD.MM.1943 Moskevský letecký závod č. 23, Moskva /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1942-DD.MM.1945
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    5256 DB-3F/Il-4
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    31.03.1936 CKB-30 (prototyp)
    Osádka:
    Crew:
    4
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník monoplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    zatahovací retractable
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    6421 kg 14156 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    10055 kg 22167 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    12120 kg 26720 lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    21,440 m 70ft 4in
    Délka:
    Length:
    14,760 m 48ft 5in
    Výška:
    Height:
    4,100 m 13ft 5in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    67,00 m2 717.95 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    150,07 kg/m2 30.74 lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    2
    Typ:
    Type:
    Tumanskij M-88B vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovém výkonu 735,5 kW (1 000 k) a nominální výkon 809 kW (1 100 k) v h= 4 800 m.
    Vrtule trojlistá stavitelná VIŠ-23, později byla montována AV-5F-158 nebo AV-7FE-158a.
    Tumansky M-88B fourteen-cylinder air-cooled two-row radial engine rated at 986 hp for take-off and nominal power 1,085 hp at 15,748 ft,
    driving a three-blade variable-pitch propellers Type VISh-23 and later AV-5F-158 or AV-7FE-158a
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    3855 l 848 Imp gal / 1018 US gal
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    404 km/h v 6550 m 251 mph in 21490 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    320 km/h v 4000 m 198.8 mph in 13123 ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    4,4 m/s 866.1 ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    19 min do 5000 m 19 min to 16404 ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    8300 m 27231 ft
    Dolet:
    Range:
    3585 1) km 2227.6 1) mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    4265 km 2650.1 mi
    Výzbroj:
    Armament:
    1x pohyblivý kulomet UBT ráže 12,7 mm ve hřbetní střelecké věži UTK-1
    1x pohyblivý kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm v přídi
    1x pohyblivý kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm ve spodním střelišti

    Pumový náklad: 1000 - 2500 kg pum nebo min popř
    1-2x torpédo 45-36-AN nebo 45-36-AV, každé o hmotnosti 940 kg.
    1x flexible 0.5 in UBT machine-gun in the UTK-1 dorsal turret
    1x flexible 0.3 in ShKAS machine-gun in nose position and
    1x flexible 0.3 in ShKAS machine-gun in the ventral hatch

    Bomb load: Up to 6,000 lb of bombs or mines or
    One or two torpedos Type 45-36, each weighing 2,100 lbs.
    Uživatelské státy:
    User States:


    ( )


    ( )
    Poznámka:
    Note:
    kód NATO: Bob

    1) s pumovým nákladem 1 000 kg a cestovní rychlostí 320 km/h

    - přejmenovaný DB-3F s během roku 1942 postupně zaváděnými změnami - křídlo s novými vnějšími panely a větší plochou, kulometem UBK v nové věži, vrtulemi AV-5F-158, stálým čtvrtým členem osádky a dalšími úpravami
    NATO reporting name: Bob

    1) with 2,200 lb bombs and cruise speed 200 mph
    Zdroje:
    Sources:
    Yefim Gordon, Dmitriy Komissarov and Sergey Komissarov, OKB Ilyushin: A History of the Design Bureau and its Aircraft, London, Ian Allen, 2004, ISBN 1-85780-187-3
    Hans-Heiri Stapfer, Ilyushin Il-4 in Action, Aircraft number 192., Carrollton, Texas, Squadron / Signal Publications, Inc., 2004, ISBN 0-89747-471-6.
    From DB-3 To Il-4... The Soviet Long-Range Bomber: Part Two, Air International, Vol. 30, No. 3, March 1986, Bromley, UK, Fine Scroll. ISSN 0306-5634
    http://base13.glasnet.ru/text/shavrov2/1-04.htm
    http://www.airwar.ru/enc/bww2/il4.html
    http://airwar.valka.cz/sssr/il_04/index.php
    archiv autora
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/4004#459139Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Iljušin Il-4


    Když na začátku války přichází do výroby letoun DB-3F s novými motory, dochází ke změně v označování sovětských letadel. Tato verze po dalších úpravách dostává podle nových norem označení Il-4.


    Pozn.
    Typem DB-3 až po jeho přeměnu v Il-4 se zabývá samostatné fórum zde Iljušin DB-3 (CKB 30)


    Letoun DB-3 / Il-4 byl konstruovaný jako dálkový bombardovací letoun. Přestože spolu s typem Jer-2 podnikly několik dálkových bombardovacích akcí, byly povětšinou nasazovány k bombardování ve frontovém a přífrontovém pásmu a také v týlové oblasti za frontovou linií. Ve výzbroji vojenského letectva se tento typ udržel po celou válku. Jeho výroba běžela až do roku 1944. Celkem bylo vyrobeno 6 890 ks všech verzí.
    V zimním období let 1941/42 značně poklesl počet vyrobených a do výzbroje zavedených Il-4. V důsledku evakuace výrobních závodů nedostávalo letectvo zdaleka tolik strojů, kolik potřebovalo. V druhé polovině roku 1942 se situace stabilizovala a závody opět začaly dodávat letouny na frontu ve větším množství.
    V té době již byl dural nedostatkovým materiálem, kterým se všemožně šetřilo. Konstruktérům tedy bylo uloženo nahradit co největší množství duralových dílů letounu Il-4 dřevem. Byla tedy přepracována konstrukce kabiny letovoda, dřevěná byla i kostra pilotního prostoru i přechody mezi ocasními plochami a trupem. Z celokovového letounu se tedy stal stroj se smíšenou konstrukcí. To znamenalo mírné snížení rychlosti. Podstatné ale bylo, že si letoun zachoval všechny své dobré vlastnosti.


    Výkony Il-4 znovu stouply, když byly do letounu montovány nové motory M-88B s výkonem po 1100 k. Tyto Il-4 (M-88B) dosahovaly ve výšce 6500 m rychlosti až 410 km/h. S nákladem 1000 kg pum a při cestovní rychlosti 320 km/h dolétly až 3800 km daleko. Při rychlosti 263 km/h to bylo dokonce 4260 km. Pro zabezpečení lepší obrany byl také do hřbetního střeliště nainstalován pohyblivý kulomet UB ráže 12,7 mm. Osádka měla tedy na svou obranu jeden pohyblivý kulomet UB ráže 12,7 mm v otočné věži na hřbetě trupu, jeden kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm v přídi a další stejnou zbraň na spodku trupu za křídly. Unesl maximálně 2 500 kg pum.


    Některé Il-4 byly upraveny pro noční bombardování. Dostaly do výbavy speciální výstroj, kterou stroje určené pro denní bombardování postrádaly. Byly instalovány dokonalejší spojovací prostředky, radiokompas, autopilot APG-1 a také chemické odledování náběžných hran nosných ploch i vrtulových listů.
    Letouny DB-3 / Il-4 tvořily za druhé světové války páteř sovětského dálkového bombardovacího letectva. Často se stávalo, že zaskakovaly za jiné typy i v akcích, na které tyto letouny nebyly konstruovány. Jejich hodnocení bylo ale téměř vždy kladné.




    Zdroje k DB-3 / Il-4 :
    V.Němeček, Vojenská letadla 1 - 5, Naše vojsko 1990, ISBN 80-206-0114-7 (soubor)
    V.Němeček, Sovětská letadla, Naše vojsko 1969, 28-082-68
    www.airpages.ru
    http://www.airwar.ru/enc/bww2/db3.html
    http://www.airwar.ru/enc/bww2/il4.html
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/4004#255075Verze : 1
    Avatar
    Doprava torpéda k nosiču - Il-4, fotografia nedatovaná. Vozík vyzerá byť vyrobený vo firme "Samodomo", teda na kolene. Všimnite si kolesá vozíka, ktoré zrejme pochádzajú z vyradených starých lietadiel s pevným podvozkom.


    2.bp.blogspot.com



    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/4004#537181Verze : 3
    MOD
    Avatar
    Trojpohled a fotografie:
    Zdroj: en.wikipedia.org (upraveno)
    a archiv autora






    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/4004#459144Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Pekný detail streleckej veže Il-4, lokalita a rok neznámy.


    http://histomil.com



    edit Panzer: zistil som, že autorom fotografie je známy ruský fotograf Jevgenij Chaldej (Евгений Халдей) a že fotka nebola jediná. Preto vkladám aj druhý a tretí záber. Prvé dva sú s istotou z Il-4, či aj tretí si nie som 100% istý. Vyzerá to však ako priestor navigátora a bombometčíka v Il-4.






    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/4004#536863Verze : 3
    MOD
    Avatar
    www.mission4today.com
    www.mission4today.com


    Il-4 vybavený na výfukoch tlmičmi plameňa pre nočné lety, nedatovaný snímok

    chrbtová strelecká veža s pohyblivým guľometom UBT kal. 12,7 mm, nedatovaný snímok
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/4004#537282Verze : 2
    MOD
    Avatar
    http://aviadejavu.ru/Site/Crafts/Craft19942.htm



    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/4004#552711Verze : 0
    MOD
    Avatar
    http://aviadejavu.ru/Site/Crafts/Craft19942.htm


    IL-4 zástupce velitele 1. eskadrily 8. gardového dálkového leteckého pluku nadporučíka A. K. Korestyleva. Každá puma znamená deset bojových letů.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/4004#552715Verze : 0
    MOD
    Avatar
    http://www.airwar.ru/enc/bww2/il4.html



    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/4004#552717Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Iljušin Il-4 ("žlutá 23") z výzbroje 2. letky 47. samostatného gardového průzkumného leteckého pluku, léto/podzim 1943.


    Ilyushin Il-4 Side view by Basil Zolotov

    Source : http://basilzolotov.com
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/4004#590118Verze : 0
    MOD