G-622 (valník)

Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 562 příspěvků vloženo, 2226 editováno a 314 zmoderováno. Statistiky
22.9.2018 - Praha - Sraz k 20. narozeninam valka.cz | Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

G-622 (valník)

G-622 Truck, 1½-Ton, 4×4, Ford GTB

    Avatar
    Firma Ford dodávala americké armádě a námořnictvu v letech 1942 - 1945 náklaďáky, které se v Pacifiku proslavily jako "Burma Ford", nebo "Burma Jeep". Šlo o 1,5 tunové valníky s podvozkem 4x4. Armáda jich obdržela přibližně 6000ks, námořnictvo asi 2200 ks.
    Vůz poháněl šestiválec FORD o výkonu 90 koní.
    Zdvihový objem: 3700ccm.
    Převodovka: 4 rychlostní + dvourychlostní přídavná převodovka
    Asi 1000 vozů mělo pětitunový naviják.
    Rozměry: 4597x2184x2540mm
    Rozvor: 2921 mm (115in)
    Korba byla celokovová.
    Pro námořnictvo bylo vyrobeno v letech 1943-44 asi 4700 ks upravených Fordů GTBC s rampou pro manipulaci s bombami. Celková produkce přesáhla 15000ks.
    Vůz měl zvláštní masku chladiče, která trochu připomínala Willys MA. Zvláštností bylo umístění sedačky spolujezdce, ktery seděl bokem po směru jízdy-čelem k řidiči. (při normálním umístění sedačky, by se mu dopředu nevešly nohy).


    Měl jsem možnost se v "Burmě" před léty svézt a je to velmi zvláštní pocit sedět zády ven z kabiny

    Detail řidičova pracoviště. Motor zasahuje hluboko do "kabiny", takže spolujezdec je nucen sedět na nouzové boční (sklopné) sedačce.

    Na snímku je typ GTBC s nástavbou pro manipulaci s bombami. Někdy označovaný jako Mk II.

    Burma v provedení valník.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/40765#157092Verze : 0
    Avatar
    Jen bych doplnil pár drobností. Vozidlo bylo původně vyvinuto na požadavek Rusů na vozidlo s nízkou siluetou. Když jim ale auto převedli, tak se rusové zalekli a odmítli ho. Vadil jim otevřený řidičův prostor (ruská zima je ruská zima) a špatný přístup za volant. Američani pak taky nevěděli co s ním, armáda ho odmítala, tak pár kusů přešlo do služby u armádních skladů a týlových jednotek a zbytek pak odebíralo námořnictvo. Existovaly varianty valník bez navijáku, valník s navijákem (používaly se dva rozdílné typy navijáku), Bomb Service GTBC a Bomb Service GTBS (ten se liší od GTBC jednoduchou montáží na zadní nápravě a uzkými zadními blatníky). Obě auta na fotkách jsou poměrně unikátní, valník je jeden ze 34 kusů armádních valníků s navijákem, které zůstaly na území USA. Osmicípá hvězda na bocích korby symbolizuje zařazení do osmého pásma USA, tedy službu někde v regionu Texasu. Vůz GTBC je zase jeden z mála kusů armádní verze vyrobený v barvě olive-drab. Většina jich byla produkována v námořnické šedé. Po válce byl pak přetřen na žlutou s černými kódy.


    Jinak z vlastní zkušenosti můžu říct, že se v tom autě sedí jako ve formuli, zadek až na podlaze a stálá nerozhodnost zda se tam vejdete nebo ne, protože korba je širší než přední blatníky, tudíž neplatí že kam strčíte čumák se musíte vejít celý. Musím se pochlubit, že jsem byl první kdo v téhle potvoře v Čechách seděl, když mě v roce 1998 nebo 1999 tahali za Dodge z kontejneru na prázdných gumách bez oken a v únoru.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/40765#174492Verze : 0
    Avatar
    Oorlogsmuseum Overloon, vlastní foto.




    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/40765#558684Verze : 0
    MOD