CZK - Škoda PA-I

     
Název:
Name:
Škoda PA-I Škoda PA-I
Originální název:
Original Name:
Škoda PA-I
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1922-DD.MM.1923 Škodovy závody, Plzeň /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1922-DD.MM.1923
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2
Prototyp vyroben:
Prototype Built:
DD.MM.RRRR
Osádka:
Crew:
4 (5)
Technické údaje:
Technical Data:
 
Náhon:
Configuration:
4x4
Pohotovostní hmotnost:
Curb Weight:
? kg ? lb
Užitečné zatížení:
Payload:
? kg ? lb
Celková hmotnost:
Gross Vehicle Weight:
7600 kg 16755 lb
Celková délka:
Overall Length:
6600 mm 21 ft 7 ⅞ in
Celková šířka:
Overall Width:
2260 mm 7 ft 5in
Celková výška:
Overall Height:
2740 mm 8 ft 11 ⅞ in
Světlá výška:
Ground Clearance:
400 mm 1 ft 3 ¾ in
Rozvor:
Wheelbase:
3800 mm 149 ⅝ in
Rozchod:
Track:
1600 mm -
63in -
Brzdová soustava:
Braking System:
mechanické mechanical
Elektrický systém:
Electrical System:
? ?
Pneumatiky:
Tyres:
-
Pancéřování:
Armour:
3 - 5,5 mm ⅛ - ¼ in
Pohon:
Propulsion:
 
Typ:
Type:
Škoda (Hanomag WD-70 HP) (vodou chladený zážihový 4-valec objemu 9.733 cm3 s výkonom 51,48 kW) Škoda (Hanomag WD-70 HP) (4 cyl., gasoline, water cooled, 9.733 ccm, 70 HP)
Převodovka:
Gearbox:
4+(4xR) 4+(4xR)
Spojka:
Clutch:
- -
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
70 l 15.4 Imp gal
Výkony:
Performance:
 
Rychlost na silnici:
Road Speed:
701) / 802) km/h 43.51) / 502) mph
Rychlost v terénu:
Cross-country Speed:
? km/h ? mph
Spotřeba paliva:
Fuel Consumption:
? l/100 km ? mi/Imp gal
Jízdní dosah po silnici:
Cruising Range on Road:
200 km 124.3 mi
Jízdní dosah v terénu:
Cross-country Cruising Range:
? km ? mi
Překonávání překážek:
Obstacles Crossing:
 
Nájezdový úhel přední/zadní:
Angle of Approach/Departure:
? ° / ? °
Svah:
Gradient:
? ° ? %
Boční náklon:
Side Slope:
? ° ? %
Překročivost:
Trench Crossing:
? m ?
Výstupnost:
Vertical Obstacle:
? m ?
Brodivost:
Fording Depth:
? m ?
Výzbroj:
Armament:
2x ťažký guľomet Maxim 08 (3.500 nábojov)

Od roku 1924:
2x guľomet vz. 24
2x heavy machine gun Maxim 08 (3.500 rounds)

Since year 1924:
2x machine gun vz. 24
Uživatelské státy:
User States:
/ /
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
1)Ivo Pejčoch, Oldřich Pejs - Obrněná technika 5, Střední Evropa 1919-1945 1.část, vydavateľstvo ARES, Praha 2004, ISBN 80-86158-32-2
Vladimír Francev, Charles K. Kliment - Československá obrněná vozidla 1918-1948, vydavateľstvo ARES, 2.vydanie Praha 2004, ISBN 80-86158-40-3
2)https://rotanazdar.cz/?p=8464&lang=cs
URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-PA-I-t41202#560306 Verze : 3
Neuspokojivé parametre projektu obrneného automobilu Škoda-Praga L viedli k požiadavke armádnych zložiek k vývoji nového typu OA.
Firma Škoda po samostatnom vývoji predstavila novú konštrukciu PA-I (pancierový automobil typ I), ktorá bola výnimočná tým, že nevyužívala podvozok klasického nákladného vozidla, ako bolo v tom čase zvykom, ale vyvinula špeciálny podvozok priamo určený pre náročné špecifikácie bojového vozidla. Výroba dvojice prototypov prebiehala v roku 1922, dokončené a armádou prevzaté boli 2.8.1923. Vozidlá obdržali v deň preberania evidenčné čísla 16 a 17.
Vznikol stroj s pohonom 4x4, resp. 4x2, ktorý mal dvojité riadenie (dvaja vodiči), ktoré umožňovalo variabilné smerové riadenie a pohon oboch náprav (podrobnejšie viď. citácia).

Citace - Jiří Tintěra :

obrněná vozidla PA-II, PA-IId a OA vz. 27 (PA-III), měla při svém zdvojeném řízení pro jízdu vpřed, či vzad, jednu pozoruhodnost. Svým způsobem se jednalo o dvě nápravy řídící vybavené náhonem. Každý teď řekne - to je klasika - to je 4x4. Ale opak je pravdou.

Firma Škoda vyrobila konstrukčně pozoruhodný podvozek, ale bez možnosti řídit a pohánět obě nápravy zároveň. Naopak, příslušný řidič pro jízdu vpřed, či pro jízdu vzad, vždy zablokoval z jeho hlediska zadní nápravu. Proto k řízení vozidla sloužila pouze jedna, kdežto druhá pracovala jako hnaná. To znamená, že podvozky vyjmenovaných vozidel patřily konstrukčně k systému 4x2 - čtyři kola z toho dvě poháněná.

Toto složité uspořádání řízení a pohonu, bylo poplatné tehdejší armádní doktríně, která nevědomky znevýhodnila manévrovací a jízdní schopnosti obrněných automobilů.


Konštrukcia bola charakterizovaná symetrickými tvarmi korby vytvorenej z rovných plechov spájaných nitovaním. Hrúbka plechov bola 3 - 5,5 mm.
Po prevzatí prototypov Práporom útočnej vozby v Miloviciach prebehlo ich testovanie armádou. Testy prebehli počas armádneho cvičenia v Břichotíne u Olomouca. Prototypy tu tvorili s jednou Lanciou 1Z čatu, ktorej velil npor. Karel Janoušek. Obrnenému automobilu č. 16 velil npor. Stanislav Ullrich a obrnenému automobilu č. 17 velil npor. Václav Kabeš. 14.9.1923 sa npor. Ullrich zúčastnil porady MNO, kde predniesol svoje názory na toto vozidlo. Hoci ocenil koncepciu vozidla, predniesol i svoje výhrady voči konštrukcii PA-I. Vozidlo malo obmedzený bojový priestoru posádky, malú svetlú výšku, nedostatočnú priečnu stabilitu, nedostatočné boo chladenie motora a slabá výzbroj, ktorú tvorili dva guľomety Maxim 08 kalibru 7,92 mm. Firma mala tieto výhrady napraviť prekonštruovaním prototypov k spokojnosti armády. 10.12.1923 bolo vozidlo č. 16 odoslané k Zbrojně technickému úřadu. Od 5.3.1924 bolo označenie vozidiel doplnené policajnými evidenčnými značkami N IX-9 (vozidlo č. 16) a N IX-10 (vozidlo č. 17). Po prevedení drobných úprav sa prototyp č. 16 v 5/1924 vrátil do Milovíc. Počas roka 1924 stáli prototypy bez nejakého väčšieho úžitku v garážach v Miloviciach. Pozornosť sa totiž venovala sériovému typu PA-II. Vozidlo s evidenčným číslom N IX-10 sa dňa 28.10.1924 zúčastnilo slávnostnej vojenskej prehliadky pri príležitosti štátneho sviatku vzniku Československej republiky.
V roku 1925 stáli opäť v garážach, kde jedinou aktivitou bolo ich vyzbrojenie počas veľkonočných sviatkov, kde mali držať pohotovosť. 4.8.1925 boli obe vozidlá odoslané do plzeňskej firmy Škoda, kde mali prejsť rekonštrukciou. Do Milovíc sa vrátili v 6/1926, no prevádzal sa naich len sporadický výcvik.
V roku 1927 sú pravdepodobne len garážované a udržiavané.
V roku 1927 vozidlá poslúžili na kondičné jazdy dôstojníkov Roty obrnených automobilov, Náhradnej roty a Roty obrnených vlakov. Poslúžili i k výcviku mužstva Roty obrnených automobilov, ktorí si mali zlepšiť v riadení OA. Zintenzívnenie tréningu bolo z dôvodu skorého dodania nových PA-III.
Viac, či nemej intenzívny výcvik prebieha počas nasledujúcich rokov. V polovici 9/1931 sa na vozidle N IX-10 pokazil motor. Bol demontovaný a odoslaný do dielní automobilovej zbrojovky v Prahe. O oprave motora N IX-10 sa v hláseniach z roku 1932 nenachádzajú žiadne zmienky. Vozidlo N IX-9 sa podieľalo na výcviku.
Od 12/1932 dostali nové evidenčné čísla 13.239 (N IX-9) a 13.240 (N IX-10).
Informácie o výcviku a osude vozidla č. 13.240 s pokazeným motorom v roku 1933 sú útržkovité. Od 22.9.1933 sú obe vozidlá PA-I presunuté do stavu 1. cvičnej eskadrony obrnených automobilov.
V roku 1935 v rámci novej organizácie útočnej vozby boli obe automobily prevedené do stavu UČilišťa útočnej vozby. Vozidlo č. 13.240 je stále neopravené.
V roku 1936 sa rieši nákup náhradných dielov na opravu vozidla č. 13.240 a odpredaj oboch vozidiel firme Janeček. K oprave ani predaji nedošlo. V roku 1937 sa schádza komisia, ktorá mala riešiť likvidáciu vozidiel, no žiadne zásadné rozhodnutie nepadlo.
Nepojazdné vozidlo č. 13.240 a vozidlo č. 13.239 v zlom technickom stave sa dočkalo okupácie 15.3.1939. Čo sa s nimi stalo je neznáme.

Neoficiálne označenie tohoto vozidla malo byť OA vz.23. Vďaka svojemu tvaru boli známe i pod prezývkou "žehlička". Kamufláž bola tvorená päťfarebnou diamantovou schémou.

Vladimír Francev, Charles K. Kliment - Československá obrněná vozidla 1918-1948, vydavateľstvo ARES, 2.vydanie Praha 2004, ISBN 80-86158-40-3
Ivo Pejčoch, Oldřich Pejs - Obrněná technika 5, Střední Evropa 1919-1945 1.část, vydavateľstvo ARES, Praha 2004, ISBN 80-86158-32-2
www.favcars.com
www.aviarmor.net
https://rotanazdar.cz/?p=8464&lang=cs


Prehľad útočnej vozby PA-I
CZK - Škoda PA-I -


CZK - Škoda PA-I -


CZK - Škoda PA-I -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Skoda-PA-I-t41202#159110 Verze : 14
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více