Jokosuka MXY6

Yokosuka MXY6 / 空廠 実験用小型滑空機 [MXY6]
     
Název:
Name:
Jokosuka MXY6 Yokosuka MXY6
Originální název:
Original Name:
空廠 実験用小型滑空機(MXY6)
Kategorie:
Category:
experimentální letoun experimental aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1943-DD.MM.1943 Chigasaki Manufacturing Co., Ltd., Chigasaki /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1943-DD.MM.1943
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
3 (1 byl motorizovaný)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.09.1943
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
kachna canard
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
490 kg 1080 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
640 kg 1411 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
11.142 m 36ft 6,66in
Délka:
Length:
9.660 m 31ft 8,31in
Výška:
Height:
4.212 m 13ft 9,83in
Plocha křídla:
Wing Area:
22.50 m2 242.19 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
28.444 kg/m2 5.83 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Semi Nainenki Ha-90-11 vzduchem chlazený čtyřválcový motor s protilehlými válci v o výkonu 16.4 - 18,6 kW při 2 250 ot/min.
Vrtule dvoulistá dřevěná tlačná.
Semi Nainenki Ha-90-11 four-cylinder air-cooled boxer with engine rated at 22~25 hp at 2.250 rpm,
driving a two-blade wooden propeller a pusher configuration.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
320 km/h v ? m 198.8 mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
? m ? ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
žádná None
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
空廠 実験用小型滑空機 [MXY4] - Kūšō jikken-jo kogata kakkū-ki (MXY6) - Experimentální malý kluzák typu kachna (MXY6).
空廠 実験用小型滑空機 [MXY4]- Kūshō jikken-yō kogata kakkū-ki (MXY6) - Navy Experimental Canard-type Glider (MXY6)


Dai-Ichi Kaigun Koku Gijitsusho in April 1943, by designing three gliders with the canard layout, designated Yokosuka MXY6, and built by Chigasaki Seizo KK, one of the gliders later being fitted with a 22 hp Semi 11 (Ha-90-11) four-cylinder air cooled engine.
Zdroje:
Sources:
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, tiel 2, Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05
www.geocities.jp
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Jokosuka-MXY6-t41517#161558 Verze : 0

Stručná historie:




Japonské námořní letectvo se od počátku roku 1943 vážně zabývalo návrhem kapitána Masaoki Tsuruna, který navrhlo přepadovou stíhačku kachní koncepce, později známou jako Kjushu J7W1 Shinden. V Japonsku se ještě žádný letoun kachní koncepce nestavěl a chování takového letounu bylo velkou neznámou. Technický štáb námořního letectva byl rozdělen mezi příznivce a odpůrce tohoto stíhacího letounu. Nakonec bylo nalezeno řešení – v jokosuckém námořním arzenálu byla objednána stavba tří malých kluzáků kachní koncepce.


Kluzákům bylo přiděleno označení MXY6, jednalo se o velmi jednoduchou, letoun měl mít přibližné rozměry Shindenu, konstruktéři dokonce na konci letounu vytvořily vrtulový kužel, ač se jednalo o kluzák, rozdílná byla také konstrukce kluzáku, ta byla u kluzáku celodřevěná. Draky kluzáků byly subdodavatelsky postaveny firmou Chigasaki Seizo K. K. Konečná montáž a sestavení kluzáku provedl námořní arzenál. Jednalo se o letoun, který měl přinést poznatky o chování letounu za letu ve všemožných situacích, proto byl kluzák vybaven závěsy křídel a vodorovných ploch, které umožňovaly rozlišné nastavení těchto ploch. K nastavovacím prvkům se technici měli dostat pomocí krytů a prosklený nos letadla umožnil pohled na toto zařízení, v prosklené přídi bylo ještě signalizační světlo, které sloužilo ke komunikaci s tažným letounem. Pro tažení se používal cvičný letoun Yokosuka K5Y1 Willow. Chování letounu v závislosti na různém plošném zařízení bylo možno testovat pomocí proměnlivé zátěže. Zátěž simulovala i hmotnost pohonné jednotky. Podvozek byl vysoký pevný, příďového typu s poměrně malými koly, u přední podvozkové nohy byl vlečný hák. Jeden z kluzáků byl přestavěn na motorizovaný kluzák, do zadní části byl namontován slabý čtyřválcový motor Ha-90 o výkonu 22 koní. Motor byl zřejmě instalován, aby bylo možno prodloužit dobu letu, pro vzlet svým výkonem nepostačoval.


Koncem roku 1943 létaly letouny na letecké základně Oppama, jejich použitím získali konstruktéři potřebné zkušenosti, které využili při stavbě přepadového stíhače Shinden. Kachní kluzák tak splnil úkol, pro který byl postaven.



Použité prameny:
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, tiel 2, Lampart, rok 2000, ISBN 83-86776-00-05
www.geocities.jp
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Jokosuka-MXY6-t41517#506641 Verze : 0
Trojpohled a Fotografie
Jokosuka MXY6 -


Jokosuka MXY6 -


Jokosuka MXY6 -


Jokosuka MXY6 -


URL : https://www.valka.cz/Jokosuka-MXY6-t41517#161560 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více