Lockheed C-60 Lodestar

Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 379 příspěvků vloženo, 2091 editováno a 3222 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Lockheed C-60 Lodestar

Lockheed C-56 / C-57 / R5O - přehled verzí

    Avatar
    Lockheed Model 18 Lodestar

    Lockheeed Lodestar vznikl z dopravního letounu Lockheed 14 Super Electra. Jako prototyp posloužila jedna ze Super Electer, vrácených do mateřské továrny po sérii havárií tohoto typu. Nový prototyp byl prodloužen o 1,5 m, což umožnilo zástavbu nejméně jedné další řady sedadel, křídla a ocasní plochy byly beze změn. Poprvé vzlétl 21. září 1939. Na americkém civilním trhu našel jenom málo zájemců kvůli konkurenčnímu DC-3, větší úspěch měl v zahraničí. 29 strojů objednala Holandská východní Indie, 21 South African Airways, 12 Trans Canada Airlines a 9 British Overseas Aircraft Corporation, celkem mělo být do zahraničí dodáno 96 strojů. Tyto stroje měly různé verze motorů Pratt & Whitney a Wright Cyclone.
    V roce 1940 přišla první vojenská zakázka od US Navy, kam byly Lodestary zařazeny jako R5O. V roce 1941 pak jako transportní letouny zakoupila US Army Air Corps 13 Lodestarů pod označením C-57 s různými verzemi motorů Pratt & Whitney R-1830. Po Pearl Harboru bylo určité množství civilních strojů zabaveno a zavedeno do služby jako C-56. V letech 1942 a 1943 byly dodány vojenskému letectvu C-60A (18 míst, výsadkové). Některé stroje byly dodány do Anglie, kde byly označeny jako Lodestar I (směs různých civilních strojů zabavených v Anglii nebo dodaných z USA), Lodestar IA (civilních strojů, dokončených jako C-59) a Lodestar II (16 C-60 a několik C-60A), většinou provozované jako transportní letouny středního dosahu. Kromě USA používalo Lodestary Royal Air Force, Royal Australian Air Force, Royal Canadian Air Force, Royal New Zealand Air Force, South African Air Force, Brazilské vojenské letectvo a letectvo Holandské východní Indie. Po válce byla část Lodestarů přestavěna na obchodní letouny.
    Celkem bylo vyrobeno 625 Lodestarů všech variant, včetně civilních. Jako militarizovaný bratr Lodestaru vznikl Lockheed Ventura.
    V USA by stále mělo být 15-20 letuschopných strojů.

    Přehled civilních verzí:
    VerzePohonná jednotkaVyrobených*Poznámky
    Model 18-07 Pratt & Whitney R-1690-S1E2-G (652 kW) 35 dopravní, 14 sedadel
    Model 18-08 Pratt & Whitney R-1830-SC3-G (895 kW) 40 dopravní, 12 sedadel
    Model 18-10 Pratt & Whitney R-1830-SC3-G (895 kW) 39 dopravní, 14 sedadel
    Model 18-14 Pratt & Whitney R-1830-S4C4-G (895 kW) 17 VIP, 9-13 sedadel
    Model 18-40 Wright GR-1820-G102A (895 kW) 26 dopravní, 12 sedadel
    Model 18-50 Wright GR-1820-G202A (895 kW) 13 dopravní, 14 sedadel

    * včetně strojů pouze rozestavěných a dokončených pro USAAF

    Přehled vojenských verzí:
    VerzePohonná jednotkaVyrobenýchPoznámky
    US Army
    C-56 Wright R-1820-89 (895 kW) 1 zabavený civilní L-18-50
    C-56A Pratt & Whitney R-1690-54 (652 kW) 1 zabavený civilní L-18-07
    C-56B Wright R-1820-97 (895 kW) 13 zabavené civilní L-18-40, většinou letouny uniklé z Holandské vých. Indie do Austrálie
    C-56C Pratt & Whitney R-1690-54 (652 kW) 12 zabavené civilní L-18-07 (a L-18-10, L-18-14),
    C-56D Pratt & Whitney R-1690-25 (652 kW) 7 přestavěné civilní L-18-10/18-08
    C-56E Wright R-1820-97 (895 kW) 2 zabavené civilní L-18-50
    C-57 Pratt & Whitney R-1830-53 (895 kW) 13 během výroby zabavené civilní L-18-14
    C-57A - 0 nepoužito
    C-57B Pratt & Whitney R-1830-53 (895 kW) 7 zabavené civilní L-18-08
    C-57C Pratt & Whitney R-1830-43 (895 kW) 3 konverze z C-60A
    C-57D Pratt & Whitney R-1830-92 (895 kW) 1 konverze z C-57C
    C-59 Pratt & Whitney R-1690-25 (652 kW) 10 zabavené L-18-07, 7 předáno RAF jako Lodestar Mk.IA
    C-60 Wright R-1820-87 (895 kW) 36 zabavené L-18-56, 16 předáno RAF jako Lodestar Mk.II
    C-60A Pratt & Whitney R-1830-87 (895 kW) 324 osmnáctimístný výsadkový
    XC-60B Pratt & Whitney R-1830-87 (895 kW) 1 s experimentálním odmrazovacím zařízením
    C-60C 0 plánovaný 21místný transportní letoun, nepostaven
    C-66 Pratt & Whitney R-1850-53 1 zabavený L-18-10, 7místný interiér, předán brazilskému letectvu, kde se stal osobním dopravním letounem presidenta Vargase.
    US Navy
    XR5O-1 Wright R-1820 (895 kW) 1 štábní obdoba L-18-40 pro USCG
    R5O-1 Wright R-1820-97 (895 kW) 2 štábní L-18-40 pro US Navy
    R5O-2 Pratt & Whitney R-1690-25 (634 kW) 1 obdoba L-18-07
    R5O-3 Pratt & Whitney R-1830-34A (895 kW) 2 VIP, obdoba L-18-10
    R5O-4 Wright R-1820-40 (895 kW) 12 konverze z civilních L-18-56, sedmimístný štábní transportní letoun
    R5O-5 Wright R-1820-40 (895 kW) 14 konverze z civilních L-18-56, čtrnáctimístný transportní letoun
    R5O-6 Pratt & Whitney R-1830 35 C-60A-5-LO vyrobené pro USAAF a předané US Marine Corps
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/41951#165068Verze : 0
    MOD
    Avatar
    ...

    Lodestar Trans Canada Airlines. Zdroj http://www.aircanada.com/fr/about/fleet/historical/lockheed-1808.html

    C-60A-1-LO "Lady Lodestar" 42-55884 / N30N na Confederate Air Force airshow 2001.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/41951#165074Verze : 0
    MOD