Handley Page O/100

Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 417 příspěvků vloženo, 2260 editováno a 3504 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Handley Page O/100

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Handley Page O/100 Handley Page O/100
    Originální název:
    Original Name:
    Handley Page O/100
    Kategorie:
    Category:
    bombardovací letoun bomber aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1915-DD.MM.1917 Handley Page Ltd, Cricklewood /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1915-DD.MM.1917
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    46
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    07.12.1915
    Osádka:
    Crew:
    3 - 4
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    dvouplošník biplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    pevný fixed
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    2530 kg 5578 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    3629 kg 8000 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    6350 kg 14000 lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    30.48 m 100ft
    Délka:
    Length:
    19.16 m 62ft 10.25in
    Výška:
    Height:
    6.71 m 22ft
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    153.1 m2 1648 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    ? kg/m2 ? lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    2
    Typ:
    Type:
    Rolls-Royce Eagle II, 184 kW nebo
    Sunbeam Cossack, 239 kW

    čtyřlisté dřevěné vrtule
    Rolls-Royce Eagle II, 260 hp or
    Sunbeam Cossack, 320 hp

    four-blade wooden propellers
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    ? ?
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    122.3 km/h v 0 m 76 mph in 0 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    ? km/h v ? m ? mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    ? m/s ? ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    19,67 min do 1524 m 19,67 min to 5000 ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    2652 m 8700 ft
    Dolet:
    Range:
    ? km ? mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    ? km ? mi
    Výzbroj:
    Armament:
    3-5 x kulomet Lewis 7,7 mm
    Pumy: 813 kg
    3-5 Lewis machine guns
    1792 lb of bombs
    Uživatelské státy:
    User States:
    Poznámka:
    Note:
    Vytrvalost 8 h
    Výstroj: standardní navigační přístroje, optický zaměřovač pum H.A.1a, optické zaměřovače kulometů
    Endurance 8 hr
    Zdroje:
    Sources:
    CHANT, Chris. Nejslavnější bombardéry: Od roku 1914 do současnosti, Svojtka 2006, ISBN 80-7352-394-9
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/42009#201418Verze : 0
    Avatar
    Handley Page O/100


    Na počátku války iniciovala britská admiralita vývoj několika typů, které měly sloužit jako hlídkové bombardéry a případně napadat i německé přístavy. Asi nejpozoruhodnějším byl Wight AD 1, ale žádný z nich se výrazněji neujal. Námořnictvo se proto rozhodlo pro vývoj skutečného dálkového bombardéru, který by pomohl i proti hrozbě německých zeppelinů pomocí ničení jejich základen. Definitivním podnětem se stal požadavek britského komandéra Samsona, který byl nucen čelit německému postupu na Antverpy v roce 1914, na "Bloody Paralyser", krvavý ochromovač (toto jméno se potom stalo neoficiální přezdívkou bombardéru O/100). 28. prosince 1914 proto vydala britská admiralita specifikace pro velký dvoumotorový hlídkový bombardér, které zároveň zahrnovaly objednávku na čtyři prototypy. Podle nich začal G. Volkert u firmy Handley Page vyvíjet svůj typ, pojmenovaný původně jako Handley Page Type O a později O/100, kde číslo znamenalo rozpětí ve stopách. Zajímavostí je, že firma své typy označovala písmeny abecedy, ovšem vynechala písmeno I, aby se nepletlo s číslicí 1. Písmeno O přitom nevynechala, a tím způsobila občasné zmatení jehozáměnou za číslici 0... Po dokončení prototypu šlo o největší stroj, vyrobený do té doby v Anglii. Šlo o dvouplošník se sklopnými křídly a nestejným rozpětím. Trup obdélníkového průřezu měl dvouplošné ocasní plochy, podvozek měl zdvojená kola. Jako pohonná jednotka byl (místo původního Sunbeamu) vybrán motor Rolls-Royce Eagle II o výkonu 184 kW, oba motory byly umístěny v pancéřovaných gondolách mezi křídly. Tento první prototyp měl krytou prosklenou kabinu, která měla pancéřované boky a podlahu. Již 9. února 1915 byla přitom objednána i stavba osmi sériových strojů.


    Poprvé prototyp vzlétl 7. prosince 1915 v Hendonu a jeho výkony byly zklamáním. Testy, prováděné piloty RNAS v Eastchurchi, prokázaly, že stroj je příliš těžký, nestabilní a ocasní plochy trpí silnými vibracemi. Druhý prototyp měl proto překonstruovanou prodlouženou příď, ve které byla otevřená dvoumístná kabina a místo pro střeliště, motory dostaly nové chladiče a byla odstraněna většina těžkého pancéřování. Také ocasní plochy byly silně upraveny. Tento prototyp byl poprvé testován v dubnu 1916 a tentokrát se projevilo výrazné zlepšení. Na počátku dubna dokonce vylétl s dvacítkou zaměstnanců firmy na palubě do výšky 2100 metrů. Na jeho základě proto vznikly sériové stroje. Až čtvrtý prototyp nesl výzbroj, 7,7 mm kulomet Lewis na kruhu Scarff v předním střelišti, dva další byly za křídly a ovládal je pozorovatel. Tento motor měl také nové motory, Rolls-Royce Eagle III o výkonu 235 kW. Na sériových strojích se potom s motory dále experimentovalo, patnáctý stroj dostal motory Sunbeam Cossack o stejném výkonu, které byly brzy nahrazeny lehčími motory RAF 3A o výkonu 191 kW. Ty byly plánovány i pro další stroje, ale nedošlo k tomu.


    V srpnu 1916 vznikla první operační peruť vyzbrojená těmito letouny, tzv. Handley Page Squadron, která byla součástí 3. křídla RNAS a začala brzy působit ve Francii. Prvním náletem, který Handley Page O/100 uskutečnil, byla akce z noci na 17. březen 1917, během které byla bombardována železniční stanice poblíž Mét. Němci přitom měli již od 1. ledna 1917 v rukou jeden stroj, který přistál kvůli navigační chybě na německém polním letišti u Laonu. Tento stroj byl ale před zahájením letových zkoušek zničen při havárii. Na konci června 1917 bylo křídlo č. 3 zrušeno a její stroje převzalo páté křídlo v Coudekerque k operacím proti základnám ponorek v Brugách, Zeebruge a Ostende. První jednotkou, plně vybavenou těmito letouny, se ale stala až 7. peruť 4. křídla RNAS, později přejmenovaná na 207. peruť RAF. Dne 25. dubna 1917 potopily čtyři stroje této peruti německý torpédoborec, ale jeden byl sestřelen. Od té doby proto začaly Handley Page O/100 létat v noci. Nejméně jeden stroj této peruti sloužil dokonce jako hlídka proti německým bombardérům Gotha. 29. září 1917 spatřila osádka O/100 No 3134, pilot FSL Gibbs se čtyřmi střelci s pěti kulomety Lewis a osmi 65liberními pumami během jedné ze čtyřhodinových hlídkových misí tři německé bombardéry a na dvojici z nich zaútočila. Jeden z nich, pravděpodobně Gotha G.IV 602/16, byl sestřelen a nouzově přistál za hranicemi Holandska.


    Jeden O/100 se v květnu 1917 dostal na řecký ostrov Mudros, odkud bombardoval německou bitevní lod Goeben v Dardanelách a turecké objekty v okolí  Istanbulu a prováděl protiponorkové hlídky. 30. září 1917 musel tento stroj, pilotovaný pozdějším pokořitelem Atlantiku Johnem Alcockem, při náletu na Istanbul kvůli poruše motoru nad galipolským poloostrovem přistán na mořské hladině a Alcock byl poté do konce války tureckým zajatcem. Dalšími jednotkami, které O/100 používala, byla 7A. peruť, později 14. peruť RNAS (a od 1. dubna 1918 214. peruť RAF) a 15. peruť RNAS (od 1. dubna 1918 215. peruť RAF).


    Dalším strojem s odlišným motorem byl jeden O/100, který měl být dodán do Ruska. Ten měl motory FIAT A.12bis o výkonu 191 kW, ovšem havárie a poté ruská revoluce zabránily jeho dodání. V srpnu a září 1917 se na čtyřech strojích také zkoušela zástavba bezzákluzového kanónu Davis. Postaveno bylo také šest strojů s motory Sunbeam Cossack, ty ale nebyly používány bojově, sloužily k ověřování konstrukčních změn pro výrobu vylepšeného typu O/400 a byly vlastně přechodným typem. Jeden z nich byl v lednu 1918 poslán do USA jako vzor pro licenční výrobu O/400. Na prototyp této verze byl přestavěn 36. postavený O/100, rozdíl spočíval především v instalaci motorů Eagle VIII a odlišného palivového systému. Čtyři stroje dostaly dokonce čtyři motory, Hispano Suiza 8 po 147 kW, v tandemovém uspořádání, ovšem tato varianta se neukázala dostatečným zlepšením pro sériovou výrobu. Celkem bylo postaveno 46 strojů všech úprav, potom byl typ nahrazen výrobou O/400. V novém systému, který zavedla RAF v roce 1924, byl O/100 přejmenován na H.P.11.


    Zdroj:
    Hornát, Jiří: Handley Page O/100, L+K 18/1994
    www.aviastar.org
    http://www.airwar.ru/enc/bww1/hp100.html
    http://www.handleypage.com/Aircraft_hp11.html
    http://cs.wikipedia.org/wiki/Handley_Page_O/100
    http://en.wikipedia.org/wiki/Handley_Page_Type_O
    www.msim.org.uk
    www.207squadron.rafinfo.org.uk
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/42009#259898Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Fotografie převzaty ze serveru www.earlyaviator.com.

    Porovnání velikosti se stíhačkou Spad VII.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/42009#201424Verze : 0
    Avatar
    en.wikipedia.org


    1459, první O/100 přidělený operační jednotce, 3. křídlu RNAS. V noci z 16.na 17. března 1917 provedl nálet na železniční stanici u Mét.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/42009#536400Verze : 1
    MOD
    Avatar
    http://www.airwar.ru/enc/bww1/hp100.html


    1. ledna 1917 při přeletu na letiště v Luxeil poručík H. C. Vecker s novým O/100 1463 zabloudil nad Němci držené území a nouzově přistál v Chalandry. Němci neporušený letoun poslali do Johannisthalu, byl ale zničen při nehodě dříve, než mohl být pořádně prozkoumán.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/42009#536402Verze : 0
    MOD