Sopwith T.1 Cuckoo

     
Název:
Name:
Sopwith T.1 Cuckoo Sopwith T.1 Cuckoo
Originální název:
Original Name:
Sopwith T.1 Cuckoo
Kategorie:
Category:
protiponorkový/protilodní letoun aeroplane for anti-submarine/anti-ship warfare
Výrobce:
Producer:
DD.06.1917-DD.01.1919 Sopwith Aviation Co., Ltd., Kingston /
DD.MM.1918-DD.MM.191R Blackburn Aeroplane and Motor Co., Ltd., Leeds /
DD.MM.1918-DD.MM.191R The Fairfield Shipbuilding & Engineering Co., Ltd., Glasgow /
DD.MM.1918-DD.MM.191R Pegler & Co., Ltd., Doncaster /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1918-DD.01.1919
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
233:
1 Sopwith
162 Blackburn
50 Fairfield
20 Pegler
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.06.1917
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
997 1) kg 21991) lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1761 kg 3883 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
14.25 m 46ft 9in
Délka:
Length:
8.69 m 28ft 6in
Výška:
Height:
3.25 m 10ft 8in
Plocha křídla:
Wing Area:
52.58 m2 566 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Mk.I: Sunbeam Arab o výkonu 149 kW
Mk:II: Wolseley Viper o výkonu 149 kW
dvoulistá dřevěná vrtule
Mk.I: Sunbeam Arab, power 200 hp
Mk:II: Wolseley Viper, power 200 hp
two-blade wooden propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
166.6 2) km/h v 610 m 103.52) mph in 2000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
15.75 min do 1981 m 15.75 min to 6500 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
3688 m 12100 ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x 18in torpédo Mk. IX 1x 18in torpedo Mk. IX
Uživatelské státy:
User States:


Poznámka:
Note:
Vytrvalost: 4 h

Cuckoo Mk.II:
1) 1013 kg
2) 148.9 km/h v 1981 m (Cuckoo Mk.I ve stejné výšce zvládl 165 km/h)
Endurance: 4hr

Cuckoo Mk.II:
1) 2233 lb
2) 92.5 mph at 6500 ft
Zdroje:
Sources:
Bruce, J. M. Sopwith B.1 & T.1 Cuckoo, Windsock Datafile No.90. Albatros Productions, Berkhamsted 2001. ISBN 1-902207-41-6.
Thetford, Owen. British Naval Aircraft since 1912, Naval Institute Press, Annapolis 1991, ISBN 1-55750-076-2.
Mason, Francis K. The British Bomber Since 1914. Putnam, London 1994. ISBN 0-85177-861-5
Davis, Mick. Sopwith Aircraft, Crowood Press, Ramsbury 1999. ISBN 1-86126-217-5.
www.britishaircraft.co.uk
http://www.airwar.ru/enc/bww1/cuckoo.html

Sopwith T.1 Cuckoo - Prototyp v RNAS Port Victoria, Isle of Grain; Na rodíl od sériových strojů měl motor Hispano-Suiza, sériové stroje dostaly jeho licenční verze - Arab a později o něco spolehlivější Viper.

Prototyp v RNAS Port Victoria, Isle of Grain; Na rodíl od sériových strojů měl motor Hispano-Suiza, sériové stroje dostaly jeho licenční verze - Arab a později o něco spolehlivější Viper.
URL : https://www.valka.cz/Sopwith-T-1-Cuckoo-t42442#397743 Verze : 0
Sopwith Cuckoo

Torpédový bombardér Sopwith Cuckoo představuje první torpédový bombardér, který byl navržen přímo pro operace z letadlových lodí. Podnětem pro zahájení práce na tomto letounu byl záměr tehdejšího velitele britské Grand Fleet napadnout torpédovými bombardéry německou flotilu Hochseeflotte přímo na jejich kotvišti a tam ji zničit. Jako nosič torpédových bombardérů byla zamýšlena letadlová loď HMS Argus, takže nové letouny měly být navrženy přímo namíru Argusu.
Do konstrukce nového letounu se pustila firma Sopwith Aviation Company, která v roce 1917 zkonstruovala dvouplošný kolový torpédový bombardér Sopwith Cuckoo. Nový letoun měl celodřevěnou konstrukci vyztuženou napínacími lanky a plátěný impregnovaný potah. Aby bylo možné naložit maximální množství těchto letounů na palubu, byly vybaveny tehdy horkou novinkou-skládacími křídly, které se skládaly směrem dozadu pomocí kloubu na odtokové hraně křídel. Výzbroj letounu tvořilo jedno letecké torpédo Mk.IX ráže 457 mm. Protože letoun byl jednomístný, nenesl žádnou defenzivní výzbroj (předpokládalo se že bude doprovázen navalizovanými stíhačkami Sopwith Camel). Letoun byl vybaven jedním řadovým motorem Sunbeam Arab s lehkým pancéřováním čelního chladiče.
První zálet letounu Sopwith Cuckoo proběhl v červnu 1917 a po zalétání na něm byla uskutečněna řada letových testů především z paluby HMS Argus. Tyto testy se ale protáhly natolik,že první sériové letouny se k jednotkám RAF a RNAS dostaly až v září 1918 kdy už bylo na jejich bojové nasazení pozdě (především díky zamítnutí Beatyho plánu). Ve výzbroji tří, respektive dvou perutí RAF se Sopwith Cuckoo udržel až do 1.4.1923 kdy byly Sopwithy Cuckoo definitivně vyřazeny a perutě s nimi létající rozpuštěny. Několik kusů Sopwith Cuckoo bylo v roce 1919 dodáno do Japonska, kde z nich byla vytvořena samostatná letka operující až do roku 1920.

Perutě RAF vybavené letouny Sopwith Cuckoo (převzato ze serveru www.wikipedia.org)
185.peruť - Sopwith Cuckoo využívala od října 1918 do svého rozpuštění v roce 1919 (letouny byly následně předány do Japonska)
186.peruť - Sopwith Cuckoo používala od prosince 1918 až do roku 1920 kdy byla reorganizována na 210.peruť
210.peruť - Vznikla v roce 1920 reorganizací z 186.perutě a Sopwith Cuckoo používala až do svého rozpuštění 1.4.1923

Zdroje:
www.wikipedia.org
V.Němeček:Vojenská letadla I
URL : https://www.valka.cz/Sopwith-T-1-Cuckoo-t42442#186021 Verze : 0
Sopwith Cuckoo po odhození torpéda. Fotografie je převzata ze serveru www.ctie.monash.edu.au
Sopwith T.1 Cuckoo -


URL : https://www.valka.cz/Sopwith-T-1-Cuckoo-t42442#186022 Verze : 0
Napriek tomu že lietadlo vyvinul a zalietal Sopwith (prototyp B.1 s motorom Hispano Suiza), samotnú výrobu okrem prototypu zabezpečili iné továrne:


Blackburn (162 ks)
Fairfield Engineering (50 kusov)
Pegler (20 kusov).


Okrem toho v rámci kusov s továrne Blackburn boli tri postavené s motorom Wolseley Viper. Tie sú značené ako Cuckoo Mk. II. V roku 1919 bolo postavených niekoľko lietadiel s motorom Rolls-Royce Falcon III (o výkone 275 koní), tie sa značia ako Cuckoo Mk. III.



zdroje:
avia.russian.ee
www.britishaircraft.co.uk
URL : https://www.valka.cz/Sopwith-T-1-Cuckoo-t42442#232397 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více