Název: Name: | Jakovlev Jak-9V | Yakovlev Yak-9V |
Originální název: Original Name: | Яковлев Як-9B | |
Kategorie: Category: | cvičný letoun | trainer aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.08.1945-DD.08.1946 Novosibirský letecký závod č. 153 V. P. Čkalova, Novosibirsk | |
Období výroby: Production Period: | DD.08.1945-DD.08.1946 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 456 nově vyrobených 337 přestavených | |
První vzlet: Maiden Flight: | 10.04.1945 | |
Osádka: Crew: | 2 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2344 kg | 5168 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 3107 kg | 6850 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Rozpětí: Wingspan: | 9,740 m | 31ft 11,45in |
Délka: Length: | 8,500 m | 27ft 10,64in |
Výška: Height: | 3,000 m | 9ft 10,11in |
Plocha křídla: Wing Area: | 17,15 m2 | 184.6 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 181,166 kg/m2 | 37.11 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Klimov VK-105PF-2 kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 962 kW a 924,7 kW v h= 2 200 m. Vrtule trojlistá kovová VIŠ-105SV-01 s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm. | Klimov VK-105PF-2 twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine, rated at 1,290 hp for take-of and 1,240 hp at 7,220 ft, driving a VISh-105SV-01 three-blade variable-pitch propeller of diameter 9ft 10in. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 662 l (484 kg) | 145.6 UK gallons |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 564 km/h v 3600 m | 350.5 mph in 11811 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 370 km/h v 2200 m | 229.9 mph in 7218 ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 14,36 m/s | 2826.8 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 5,83 min do 5000 m | 5,83 min to 16404 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 9900 m | 32480 ft |
Dolet: Range: | 925 km | 574.8 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 1380 km | 857.5 mi |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm, střílející osou vrtule s 90 náboji. | One fixed forward-firing 0.79 inch ShVAK cannon firing axis of the propeller with 90 rounds. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Fotokulomet PAU-22 Plnohodnotný dvoumístný pokračovací letoun postavený na základě typů Jak-9M a Jak-9T s motorem Klimov VK-105PF-2. Výroba proběhla až po válce. | Two-seat advanced trainer version of Yak-9M and Yak-9T, Klimov VK-105PF2 engine, resulting in production of the "Yak-9V" after the war. |
Zdroje: Sources: | Robert Panek, Yakovlev Yak-9U & P. Sandomierz, Poland / Redbourn, Hertfordshire, UK: Mushroom Model Publications, 2006, ISBN 83-89450-27-5. Profile Publications, The Yak 9 Series, No 185, Profile Publications Ltd., Leatherhead, Surrey, England. Robert Bock, Monografie Lotnicze, Jak-7, Jak-9. http://www.vectorsite.net/avyak1.html http://combatavia.info/index1yak9.html http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak9v.html archiv autora |