Bell XP-77

Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 550 příspěvků vloženo, 1993 editováno a 1246 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Bell XP-77

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Bell XP-77 Bell XP-77
    Originální název:
    Original Name:
    Bell XP-77
    Kategorie:
    Category:
    stíhací letoun fighter aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1944-DD.MM.1944 Bell Aircraft Corp., Buffalo, New York
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.12.1941-DD.09.1942 maketa
    DD.MM.RRRR-DD.MM.1944
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    2
    Sn. 43-34915 a 43-34916
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    01.04.1944
    Osádka:
    Crew:
    1
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník monoplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    zatahovací retractable
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    1296 kg 2857 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    1667 kg 3675 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    1827 kg 4028 lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    8.380 m 27ft 6in
    Délka:
    Length:
    6.960 m 22ft 10in
    Výška:
    Height:
    2.490 m 8ft 2in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    9.29 m2 100,0 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    179,440 kg/m2 36.75 lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    1
    Typ:
    Type:
    Ranger V-770-7 vzduchem chlazený invertní vidlicový dvanáctiválec o výkonu 388 kW při 3 150 ot/min.
    Vrtule kovová dvoulistá stavitelná Hamilton Standard o průměru 2 740 mm později
    kovová dvoulistá stavitelná Aeroproducts o průměru 2 900 mm.
    Ranger V-770-7 twelve-cylinder inverted-vee air-cooled engine, rated 520 hp at 3,150 rpm,
    driving a two-blade metal variable-pitch Hamilton Standard propeller of the diameter 9ft or later a two-blade metal variable-pitch Aeroproducts propeller of the diameter 9ft 6,25in
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    197 l + 144 l v přídavné nádrži 52 US gallons and 38 US gallons in a drop tank.
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    531 km/h v 1200 m 330 mph in 3937 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    434.5 km/h v ? m 270 mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    18.3 m/s 3600 ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    3,75 min do 2743 m 3,75 min to 9000 ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    9181 m 30120 ft
    Dolet:
    Range:
    491 km 305 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    885.1 km 550 mi
    Výzbroj:
    Armament:
    2x pevný kulomet Colt-Browning M2 ráže 12,7 mm, 200 nábojů pro každý
    Pumový náklad:
    1x puma o hmotnosti 136 kg nebo
    1x hlubinná nálož o hmotnosti 148 kg.
    Two fixed forward-firing 0.5 inch Colt-Browning M2 machine-guns mounted in the fuselage nose, 200 rpg.
    Bomb load: one 300 lb bomb or one 325 lb depth charge.
    Uživatelské státy:
    User States:
    USA United States
    Poznámka:
    Note:
    - -
    Zdroje:
    Sources:
    William Green and Gordon Swanborough. WW2 Aircraft Fact Files, US Army Air Force Fighters, Part 1., London, Macdonald and Jane's Publishers Ltd., 1977, ISBN 0-356-08218-0.
    Daniel Kovář, Bell XP-77, HPM, 1997, roč. 7, číslo 5, str. 5–7, ISSN 1210-1427
    http://www.joebaugher.com/usaf_fighters/p77.html
    http://www.aviastar.org/air/usa/bell_xp-77.php
    www.fiddlersgreen.net
    archiv autora
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/42726#168501Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Bell XP-77


    Historie: koncem třicátých let se i v USA se začalo uvažovat nad zařazením lehkých stíhacích letadel, která by navíc byla vyrobena z nedeficitních surovin. Díky velmi lehké konstrukci by mohl být takový stroj poháněn motorem, který by nemusel mít příliš velký výkon a výkonové parametry by byly na přijatelné úrovni. Podobné konstrukce vznikaly například i Francii, kde na základě sportovních letadel vznikaly stíhací letadla Caudron-Renault.
    V roce 1941 USAAF požadovalo stavbu lehkého stíhacího letadla, které by dosahovalo výkonů tehdejších stíhacích letadel P-39D a P-40C, zajímavá byla i možnost udržet výrobu i při případném nedostatku duralu. Požadavky byly sestaveny do neoficiální specifikace Tri-4. Zde se uvažovalo i o max.rychlosti 644 km/hod s motorem o výkonu 400 koní.
    Prácemi na prototypu byla pověřena firma Bell a její konstruktér Robert J. Woods. Tovární označení bylo D-6, byl to malý elegantní dolnoplošník s příďovým podvozkem, kabina byla dosti daleko vzadu. Pro pohon byl vybrán turbokompresorem přeplňovaný motor Ranger XV-770-9 o výkonu 575 koní, právě díky turbokompresoru měl letoun dosahovat skvělých 660 km/hod ve výšce 8 230 metrů. Měl, ale nedosahoval, protože přeplňovaný motor nebyl dostupný a tak v roce 1942 byl vestavěn motor sériově vyráběný Ranger V-770-6 o startovním výkonu 520 koní, ale byl nepřeplňovaný a výkon ve výšce 3 660 metrů byl pouze 450 koní. Nová byla také vrtule nyní Hamilton Standard o průměru 2 740 mm. Objednávka na původních 25 letadel byla seškrtána na šest a nakonec byla výroba zastavena po vyrobení dvou kusů. USAAF ve svých plánech počítalo s XP-77, takové bylo označení prototypů, jako se stíhačem, popřípadě stíhacím bombardérem pro domobranu v případě japonského vylodění na pobřeží USA. Letouny měly být také použity k protiponorkovému hlídkování, pro tento účel měl byt letoun ozbrojen hlubinnou pumou o hmotnosti 147 kilogramů.
    Oba prototypy byly zkoušeny na základně Wright Field a trvaly do roku 1944. Tehdy již samozřejmě pominul zájem ze strany letectva a nebyl již žádný důvod, proč letoun vyrábět. Zkoušky ukázaly, že letoun je snadný na pilotáž a poměrně obratný, bohužel jeho výkony byly slabé.



    Prameny:
    W.Green a G.Swanborough: The Complete Book of Fighters; New York rok 1994
    V.Němeček:Vojenska letadla 3.díl; Naše Vojsko; Praha rok 1992
    HPM č. 5/97
    http://www.samoloty.ow.pl/str002.htm
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/42726#168734Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Trojpohledový náčrtek


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/42726#168502Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Na fotce vypadá takhle (fotka je z http://www.aviation-history.com/bell/xp77-1.htm)


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/42726#168506Verze : 0