Rockwell OV-10B Bronco

Rockwell OV-10B(Z) Bronco
     
Název:
Name:
North American Rockwell OV-10B Bronco North American Rockwell OV-10B Bronco
Originální název:
Original Name:
North American Rockwell OV-10B Bronco
Kategorie:
Category:
jiná kategorie other category
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1970-DD.MM.197R North American Rockwell Corp., Columbus, Ohio
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1970-DD.MM.197R
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
6 OV-10B
12 OV-10B(Z)
První vzlet:
Maiden Flight:
01.04.1970
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
STOL - zkrácený vzlet a přistání STOL - short take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
? kg ? lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
4536 kg 10000 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
12.19 m 40ft
Délka:
Length:
12.67 m 41ft 7in
Výška:
Height:
4.62 m 15ft 2in
Plocha křídla:
Wing Area:
27.03 m2 291 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
turbovrtulový turboprop
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Garret AiResearch T46-G-410/412 o výkonu 533 kW
třílistá vrtule Hamilton Standard
Garret AiResearch T46-G-410/412, power 715 shp
three-bladed propeller Hamilton Standard
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
977 l
871 l přídavná nádrž
258 US gal
230 gal drop tank
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
447.4 1) km/h v 3048 m 2781) mph in 10000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
11.7 2) m/s 23002) ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
? m ? ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
- -
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
OV-10B(Z) s pomocným proudovým motorem General Electric J85-GE-4 o tahu 13,12 kN:
1) 632,5 km/h v 3048 m
2) 34,5 m/s
OV-10B(Z) with General Electric J85-GE-4, auxiliary turbojet, 2950 lb:
1) 393 mph at 10000 ft
2) 6800 ft/min
Zdroje:
Sources:
Taylor, John W. R. Jane´s All the World´s Aircraft 1975-76, Macdonald and Jane´s, London 1975.
http://crimso.msk.ru/Site/Crafts/Craft20969.htm

Rockwell OV-10B Bronco - Prototyp OV-10B(Z).

Prototyp OV-10B(Z).
URL : https://www.valka.cz/Rockwell-OV-10B-Bronco-t42971#485968 Verze : 0
North American Rockwell OV-10B Bronco

OV-10B byla varianta pro vlekání leteckých terčů speciálně vyrobená pro SRN. Tento letoun vycházel z verze OV-10A. Vzhledem k jeho určení nebyl vybaven žádnými senzory a nemohl nosit výzbroj. Na první pohled lze OV-10B od OV-10A odlišit díky prosklené kopuli na zádi trupu, za níž seděl druhý člen osádky - operátor ovládající terč. Ten se nosil v podvěsu pod zadní částí trupu a byl vlečen na laně dlouhém více než 100 metrů. Západní Němci obdrželi celkem šest exemplářů OV-10B. První "vlekací" Bronco se do vzduchu vzneslo v dubnu 1970.

Od OV-10B byla odvozena varianta OV-10B[Z], která byla navíc opatřena proudovým motorem General Electric J-85-GE-4, který byl připevněn na horní část centroplánu. Nová pohonná jednotka zvýšila maximální rychlost o zhruba 150 km/h, stoupavost se ztrojnásobila a délka vzletu klesla na polovinu. Samozřejmě vzrostla spotřeba, což spolu s dalšími problémy vedlo k tomu, že se příliš nepoužívaly (nakonec došlo k tomu, že byly odmontovány). Celkem bylo do Západního Německa dodáno dodáno 12 kusů OV-10B[Z], přičemž první letoun tohoto typu svůj úvodní let provedl v září 1970.

Jak OV-10B, tak OV-10B[Z] byly používány civilní společností DFB (Deutsche Luftfahrt Beratungsdienst), později přejmenovanou na Rheinflugzeugbau a jejich mateřským letištěm bylo Lübeck Blankensee. Letouny tak během své služby na německém nebi nosily nejen civilní registrační značky, ale i serialy Bundeswehru. Vzhledem ke své cestovní rychlosti byla německá Bronca používnána především při výcviku obsluh protiletadlového dělostřelectva. Používané terče byly kluzákového i rukávového typu.

Čas jejich služby skončil na počátku devadesátých let. Letouny přeživší 20 let operačního provozu byly nejprve přesunuty k WTD-61 v Manchingu, odsud pak putovaly do leteckých muzeí.
URL : https://www.valka.cz/Rockwell-OV-10B-Bronco-t42971#169997 Verze : 0
Letoun výrobního čísla 33801 létající jako D-9545 alias 99+16, letecké muzeum v Hermeskeilu, 2006. (©Radek Havelka)




URL : https://www.valka.cz/Rockwell-OV-10B-Bronco-t42971#169999 Verze : 0
CIAF 2016, vlastní foto
Rockwell OV-10B Bronco -


Rockwell OV-10B Bronco -


Rockwell OV-10B Bronco -


Rockwell OV-10B Bronco -


Rockwell OV-10B Bronco -


URL : https://www.valka.cz/Rockwell-OV-10B-Bronco-t42971#559476 Verze : 0
CIAF 2016, vlastní foto
Rockwell OV-10B Bronco -


Rockwell OV-10B Bronco -


Rockwell OV-10B Bronco -


Rockwell OV-10B Bronco -


URL : https://www.valka.cz/Rockwell-OV-10B-Bronco-t42971#559477 Verze : 1
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více