Tupolev Tu-95 [kód NATO: Bear-A]

Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 363 příspěvků vloženo, 1198 editováno a 390 zmoderováno. Statistiky
22.9.2018 - Praha - Sraz k 20. narozeninam valka.cz | Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Tupolev Tu-95 [kód NATO: Bear-A]

Tupolev Tu-95 / Туполев Ту-95

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Tupolev Tu-95 Tupolev Tu-95
    Originální název:
    Original Name:
    Туполев Ту-95
    Kategorie:
    Category:
    bombardovací letoun bomber aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1955-DD.MM.1957 Kujbyševský letecký závod č. 18 Vorošilova, Kujbyšev /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1955-DD.MM.1957
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    31
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    12.05.1952 Tupolev 95-1
    31.08.1955 Tu-95 sériový
    Osádka:
    Crew:
    9
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník monoplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    zatahovací retractable
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    83100 kg 183204 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    156080 kg 344097 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    172000 kg 379195 lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    50,04 m 164ft 2,07in
    Délka:
    Length:
    46,17 m 151ft 5,72in
    Výška:
    Height:
    12,50 m 41ft 0,12in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    283,70 m2 3053.72 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    ? kg/m2 ? lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    turbovrtulový turboprop
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    4
    Typ:
    Type:
    Kuzněcov NK-12 o výkonu 8826 kW/12000 k
    třílisté protiběžné vrtule AV-60
    Kuznetsov NK-12, power 11836 hp
    three-bladed counter-rotating propellers AV-60
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    88700 kg 195550 lb
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    890 km/h v ? m 553 mph in ? ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    750 km/h v ? m 466 mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    ? m/s ? ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    ? min do ? m ? min to ? ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    11800 m 38714 ft
    Dolet:
    Range:
    ? km ? mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    12100 km 7518.6 mi
    Výzbroj:
    Armament:
    2x kanon AM-23 ráže 23 mm v dálkově ovládané zatahovatelné hřbetní věži DT-V12, 700 nábojů
    2x kanon AM-23 ráže 23 mm v dálkově ovládané zatahovatelné břišní věži DT-N12, 800 nábojů
    2x kanon AM-23 ráže 23 mm v ocasní věži DK-12, 1000 nábojů

    5000-12000 kg pum
    2x 23 mm AM-23 cannon in the remotely controlled retractable DT-V12 dorsal turret, 700 rounds
    2x 23 mm AM-23 cannon in the remotely controlled retractable DT-N12 ventral turret, 800 rounds
    2x 23 mm AM-23 cannon in the DK-12 tail turret, 1000 rounds

    11023-26455 lb of bombs
    Uživatelské státy:
    User States:
    Poznámka:
    Note:
    - -
    Zdroje:
    Sources:
    Gordon, Yefim; Rigmant, Vladimir. Tupolev Tu-95/-142 Bear: Russia's Intercontinental-Range Heavy Bomber. Midland Publishing, Hinckley 1997. ISBN 1-85780-046-X.
    Gordon, Yefim; Davison, Peter. Tupolev Tu-95 Bear, Warbird Tech vol. 43. Specialty Press, North Branch 2006.
    Ригмант, В. Г. Ту-95, Авиация и Космонавтика 2001/04.
    Ригмант, В. Г. Стратегический бомбардировчик Ту-95. Авиаколлекция 2013/04.
    Gordon, Yefim; Rigmant, Vladimir. OKB Tupolev: A History of the Design Bureau and its Aircraft. Midland Publishing, Hinckley 2005. ISBN 1-85780-214-4.
    ruslet.webnode.cz
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/44434#555928Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Tupolev Tu-95 Bear představuje pravděpodobně nejúspěšnější, nejpoužívanější a nejvariabilnější čtyřmotorový vrtulový bombardér v historii letectva SSSR.
    Práce na novém mezikontinentálním strategickém bombardovacím letounu začaly počátkem 50.let krátce po zahájení sériové výroby bombardéru Tupolev Tu-4 Bull. Základní ideou letounu bylo vytvoření těžkého bombardéru schopného napadat cíle v Americe a vzdálených částech Evropy. Tyto akce měly být prováděny ze stratosféry v letové výšce 10000 m a s přesností zásahu blížící se 15 metrům od cíle. Zatímco v SSSR vzniklo dle těchto specifikací několik návrhů turbínových letounů, OKB Tupolev raději vsadila na v dohledné době perspektivnější pohonný systém sestavený z výkonných turbovrtulových motorů s nimiž v té době experimentoval konstruktér N.A.Kuzněcov. Ten na základě požadavku OKB Tupolev zahájil práci na nové turbovrtulové pohonné jednotce označené typovým názvem NK-12 (původní označení TV-12) a která měla být uzpůsobena pro připojení protiběžné vrtule.
    Současně s motorem začaly vznikat prototypy bombardéru označeného jako Projekt 95. Tento bombardér byl v mnoha ohledech revoluční a to například prvním použitím šípového křídla u vrtulového strategického bombardéru (při návrhu tohoto křídla spolupracovala OKB Tupolev s Centrálním výzkumným ústavem aerodynamiky a hydrodynamiky CAGI). První prototyp byl vyvíjen pro pohonné jednotky Kuzněcov NK-2 (TV-2) a NK-2F (TV-2F) a druhý pro nové vysokovýkonnové jednotky Kuzněcov NK-12 (TV-12).
    Po oficiálním předložení projektu k posouzení velení letectva byla již probíhající stavba prototypů a konstrukce letounu dne 11.7.1951 oficiálně posvěcena. První prototyp označený 95/1 a vybavený motory NK-2F (TV-2F) byl zalétán 12.11.1952 a následně na něm začala série letových a zátěžových zkoušek majících za cíl zjistit mezní parametry konstrukce letounu. Tyto zkoušky hned na úvod prokázaly vysoké kvality nového bombardéru a v jejich průběhu byla většina původně vypočtených parametrů překonána. Zkoušky letounu byly bohužel přerušeny katastrofou 11.5.1953 kdy se letoun kvůli požáru motoru za letu zřítil a při dopadu zahynuli oba zkušební piloti (při zkouškách byly bombardéry obvykle obsluhovány pouze piloty a palubním mechanikem). Palubní mechanik s obrovským štěstím přežil když byl při rozlomení letounu vymrštěn z trupu letounu a z havárie vyvázl pouze se zlomenou nohou. Jeho svědectví pomohlo odhalit příčinu katastrofy (došlo k roztržení převodovky protiběžných vrtulí a její úlomky protrhly nádrže, které vzápětí vzplanuly) a na základě získaných informací došlo u druhého prototypu 52/2 ke zpevnění křídelní části letounu, překonstruování vrtulové převodovky a zavedení plnění prázdného prostoru nad palivem v nádržích inertním plynem.
    Prototyp 52/2, jehož dohotovení se díky zmíněným úpravám protáhlo byl zcela dokončen v červnu 1954 a po sérii pozemních zkoušek se poprvé vznesl 16.2.1955. V průběhu zkoušek prokázal pozoruhodné vlastnosti jež dokázaly především jeho dálkové vlastnosti. Při jednom ze zkušebních letů provedl s kompletní posádkou a zátěží 5000 kg dálkový let při kterém urazil vzdálenost 15000 km a to rychlostí 993 km/h ve výšce 11300 m. Tento let byl nakonec hlavním argumentem pro přijetí nového bombardéru do výzbroje dálkového strategického letectva SSSR a zahájení sériové výroby, která se rozběhla v lednu 1956.


    Technický popis letounu


    Tupolev Tu-95 Bear je dálkový strategický bombardér určený pro přesné výškové bombardování jak klasickými bombami tak v modifikacích i řízenými střelami. Provedení Tu-95 představuje základní variantu bombardérů Tu-95, která byla zavedena do výzbroje. Letoun má dlouhá středoplošná šípová křídla se čtyřmi turbovrtulovými motory Kuzněcov NK-12. Na tyto motory jsou napojeny protiběžné osmilisté vrtule (4 listy na vrtuli). Doutníkový trup obsahuje tři samostatné přetlakové prostory pro posádku. V přídním přetlakovém prostoru je umístěno stanoviště navigátora jež supluje funkci bombometčíka a v případě nouze také střelce a stanoviště střelece ovládající ovládajícího spolu se zadním střelcem pět dálkově ovládaných střeleckých věží s radarovým zaměřováním. V každé věži jsou umístěny dva kanony NR-23 ráže 23 mm se zásobou 600 nábojů na zbraň. Za přídním přetlakovým prostorem se umístěna přetlaková pilotní kabina pro dva piloty a palubního technika. V ocasu letounu je umístěn poslední přetlakový prostor v němž je osamocen radista obsluhující mimo radiostanice také zadní střeliště se dvěma kanony NR-23 s možností přibrat do zaměřovaných zbraní další dvě střelecké věže letounu. Pumovnice bombardéru je umístěna v prostoru centroplánu a má délku 14,5 metru.Její zbraňové závěsy umožňují nést pumový náklad až do váhy 9000 kg včetně nejtěžší pumy FAB-9000 pro niž je vyhrazen speciální závěs. Avionické vybavení letounu odpovídá avionickému standardu základního provedení letounu Tupolev Tu-16 a v pozdějších letech byly některé letouny v rámci modernizace doplněny integrovanými radioelektronickými rušičkami pro větší bezpečnost průniků nad nepřátelské uzemí.


    Zdroje:
    www.fas.org
    www.military.cz
    Archiv autora
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/44434#177673Verze : 1
    Avatar
    Tupolev Tu-95A Bear-A představuje modifikaci základního provedení letounu Tu-95 pro nesení atomových zbraní (A-atomový). Toto je umožněno modifikací původního závěsníku pro pumu FAB-9000 kdy na jeho centrální těleso jsou přidány dva další závěsy takže letoun může nést dvě atomové bomby o síle až 750 kilotun nebo jedinou bombu o síle až 2,5 megatun. Ostatní konstrukční a avionické vybavení letounu je shodné se základním provedením Tu-95 přičemž většina do té doby vyrobených Tu-95 byla upravena na standard Tu-95A.


    Zdroje:
    www.fas.org
    www.military.cz
    Archiv autora
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/44434#177674Verze : 1
    Avatar
    Základní varianta letounu Tu-95 zachycená při prvním veřejném předvedení na letecké přehlídce v Tušinu.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/44434#174722Verze : 0
    Avatar
    http://aviadejavu.ru/Site/Crafts/Craft20371.htm



    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/44434#555932Verze : 0
    MOD
    Avatar
    http://www.airwar.ru/enc/bomber/tu95.html



    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/44434#555934Verze : 0
    MOD