Systém označení leteckých motorů.
Tento systém se začal používat od dubna 1942 (04/42), účelem zavedení tohoto systému mělo být odstranění nepřesností v označování, které vznikly dříve samostatným označováním leteckých motorů armádním a námořním letectvem, jednalo se o motory, které používaly obě složky. Staré označení bylo již nepřehledné a složité.
Nové označení mělo čtyři základní části: (př. Ha-45-23 motor, vzduchem chlazený dvojhvězdicový osmnáctiválec, vrtání 130 mm zdvih 150 mm, model 23 - u tohoto modelu byl odstraněn problém poklesu plnícího tlaku viz Nakajima Ki-84)
a.) Ha- (Hatsudoki) japonsky motor
b.) První číslice označovala druh a provedení motoru s ohledem na chlazení a uspořádání a počet válců
1. vzduchem chlazený řadový
2. vzduchem chlazený hvězdicový
3. vzduchem chlazený dvojhvězdicový čtrnáctiválec
4. vzduchem chlazený dvojhvězdicový osmnáctiválec
5. vzduchem chlazený vícehvězdicový a víceválcový motor
6. kapalinou chlazený dvanáctiválec
7. kapalinou chlazený víceválcový motor (více než 12)
8. vznětový motor
9. zvláštní motory
c.) Druhá číslice rozdělovala motory dle vrtání a zdvihu válce motoru [mm]
1. 140/130
2. 150/170
3. 140/150
4. 140/160
5. 130/150
0. 130/160
d.) Poslední dvojčíslí označovalo provedení, nebo model motoru daného typu.
Nutno říci, že nové označení bylo používáno zejména u námořnictva, jen jako doplňující a preferováno bylo označení námořní, to také převzala odborná literatura.
Tento systém se začal používat od dubna 1942 (04/42), účelem zavedení tohoto systému mělo být odstranění nepřesností v označování, které vznikly dříve samostatným označováním leteckých motorů armádním a námořním letectvem, jednalo se o motory, které používaly obě složky. Staré označení bylo již nepřehledné a složité.
Nové označení mělo čtyři základní části: (př. Ha-45-23 motor, vzduchem chlazený dvojhvězdicový osmnáctiválec, vrtání 130 mm zdvih 150 mm, model 23 - u tohoto modelu byl odstraněn problém poklesu plnícího tlaku viz Nakajima Ki-84)
a.) Ha- (Hatsudoki) japonsky motor
b.) První číslice označovala druh a provedení motoru s ohledem na chlazení a uspořádání a počet válců
1. vzduchem chlazený řadový
2. vzduchem chlazený hvězdicový
3. vzduchem chlazený dvojhvězdicový čtrnáctiválec
4. vzduchem chlazený dvojhvězdicový osmnáctiválec
5. vzduchem chlazený vícehvězdicový a víceválcový motor
6. kapalinou chlazený dvanáctiválec
7. kapalinou chlazený víceválcový motor (více než 12)
8. vznětový motor
9. zvláštní motory
c.) Druhá číslice rozdělovala motory dle vrtání a zdvihu válce motoru [mm]
1. 140/130
2. 150/170
3. 140/150
4. 140/160
5. 130/150
0. 130/160
d.) Poslední dvojčíslí označovalo provedení, nebo model motoru daného typu.
Nutno říci, že nové označení bylo používáno zejména u námořnictva, jen jako doplňující a preferováno bylo označení námořní, to také převzala odborná literatura.