Tupolev Tu-16A [kód NATO: Badger-A]

Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 32.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 458 příspěvků vloženo, 930 editováno a 397 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Tupolev Tu-16A [kód NATO: Badger-A]

Tupolev Tu-16A / Туполев Ту-16А

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Tupolev Tu-16A Tupolev Tu-16A
    Originální název:
    Original Name:
    Туполев Ту-16А
    Kategorie:
    Category:
    bombardovací letoun bomber aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1954-DD.MM.1958 Kazaňský letecký závod č. 22 S. P. Gorbunova, Kazaň /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1954-DD.MM.1958
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    453
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    DD.MM.RRRR
    Osádka:
    Crew:
    6
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník monoplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    zatahovací retractable
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    39720 kg 87568 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    75800 kg 167110 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    79000 kg 174165 lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    32,99 m 108ft 2,81in
    Délka:
    Length:
    35,20 m 115ft 5,82in
    Výška:
    Height:
    9,85 m 32ft 3,8in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    164,65 m2 1772.28 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    ? kg/m2 ? lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    jednoproudový turbojet
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    2
    Typ:
    Type:
    Mikulin AM-3 o tahu 85,81 kN, později
    Mikulin RD-3M o tahu 93,36 kN
    Mikulin AM-3, thrust 19290 lb, later
    Mikulin RD-3M, thrust 20988 lb
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    46750 l 10284 Imp gal / 12350 US gal
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    960 km/h v 10000 m 596.5 mph in 32808 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    ? km/h v ? m ? mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    ? m/s ? ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    15 min do 10000 m 15 min to 32808 ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    12800 m 41995 ft
    Dolet:
    Range:
    ? km ? mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    5800 km 3604 mi
    Výzbroj:
    Armament:
    1x kanon AM-23 ráže 23 mm v přídi, 100 nábojů
    2x kanon AM-23 ráže 23 mm v dálkově ovládané hřbetní věži DT-V7, 250 nábojů každý
    2x kanon AM-23 ráže 23 mm v dálkově ovládané břišní věži DT-N7S, 250 nábojů každý
    2x kanon AM-23 ráže 23 mm v ocasní věži DK-7, 350 nábojů každý

    3000-9000 kg pum včetně atomových
    1x 23 mm AM-23 cannon in the nose, 100 rounds
    2x 23 mm AM-23 cannon in the remotely controlled DT-V7 dorsal turret, 250 rpg
    2x 23 mm AM-23 cannon in the remotely controlled DT-N7S ventral turret, 250 rpg
    2x 23 mm AM-23 cannon in the DK-7 tail turret, 350 rpg

    6614-19842 lb of bombs including nuclear
    Uživatelské státy:
    User States:
    Poznámka:
    Note:
    - -
    Zdroje:
    Sources:
    Gordon, Yefim; Rigmant, Vladimir. Tupolev Tu-16 Badger: Versatile Soviet Long-Range Bomber. Midland Publishing, Hinckley 2004. ISBN 1-85780-177-6.
    Маркович, Виктор; Приходченко, Игорь. Ракетоносец Ту-16: Триумф советского авиапрома. Яуза, Москва 2015. ISBN 978-5-699-83726-6.
    Gordon, Yefim; Rigmant, Vladimir. OKB Tupolev: A History of the Design Bureau and its Aircraft. Midland Publishing, Hinckley 2005. ISBN 1-85780-214-4.
    ruslet.webnode.cz
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/44549#555660Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Jde o původní provedení bombardéru Tupolev Tu-16 upravené pro nesení jaderné pumy až do síly 2 megatun. Tato úprava spočívala v instalaci dalšího závěsníku do pumovnice, jež umožňoval nést jednu jadernou bombu o síle až 2 megatuny nebo dvojici pum o síle 600 kilotun. Další úpravou byla montáž zdokonaleného pumového zaměřovače pro výškové bombardování z maximální možné výšky (původní zaměřovač rapidně ztrácel svoji přesnost na výškové hranici 9500 m), montáž přídavného pancéřování letounu a konečně také montáž protijaderného stínění do podlahy letounu.


    Tento typ letounu byl také použit jako nosič jaderné pumy při tomto cvičení.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/44549#175032Verze : 1
    Avatar
    Vzhledem k předpokladu že v případě konfliktu v západní Evropě bude nutné bombardovat i vzdálenější cíle než byly ty v dosahu standardního bombadéru Tupolev Tu-16, respektive Tupolev Tu-16A, vznikla nutnost tento dosah zvýšit. Pro řešení tohoto problému připadaly v úvahu dvě varianty. První z nich počítala s montáží speciálních odhazovatelných přídavných nádrží pod křídla bombardéru. Tato varianta byla sice konstrukčně relativně jednoduchá, ale vzhledem ke snížení hmotnosti nesené výzbroje a snížení letových výkonů byla tato varianta záhy zavržena.


    Druhá varianta počítala s doplněním paliva za letu přičemž pro transport a předání neseného paliva bylo nutné zkonstruovat speciální letoun. Volba padla na dosluhující letouny Tupolev Tu-4 Bull, do nichž byla namontována nádrž umožňujcí dotankování dvojice letounů Tu-16 a speciální tankovací zařízení. Zatímco dnešní tankovací letouny používají dvou základních způsobů výměny paliva - pohyblivé ráhno se zámkovým uzávěrem na tankovaném letounu a hadice stabilizovaná drátěným košem s tankovacím ráhnem na tankovaném letounu - pro dvojici Tu-4 a Tu-16 byl vymyšlen speciálnější způsob.


    Z letounu Tu-4 respektive z konce jeho levého křídla bylo vypuštěno stabilizované lano se zámkem na konci. Toto lano se zachytilo do protikusu na pravém křídle tankovaného letounu a po zacvaknutí zámku se začalo navíjet přičemž z tankeru zároveň odvíjelo tankovací hadici.Jakmile došlo z plnému přitažení hadice,byla tato připojena k plnícímu hrdlu nádrží a mohlo se tak uskutečnit předání paliva. Odpojení obou letounů potom probíhalo obráceným postupem. Tato metoda byla sice náročná na rychlost a zručnost ale ve své době byla první, která v SSSR skutečně spolehlivě fungovala. Navíc její výhodou byla i možnost poměrně velkého vzdálení obou letounů v průběhu tankování (až 100 metrů) což usnadňovalo pilotáž letounů v průběhu tankování.


    Mimo montáže tankovacího zařízení a delšího doletu se parametry letounu od standardních Tu-16A nijak nelišily. V této podobě byla postavena asi třetina Tu-16 a Tu-16A, které poté nesly označení Tu-16(ZA) resp. Tu-16A(ZA).
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/44549#175034Verze : 2
    Avatar
    http://aviadejavu.ru/Site/Crafts/Craft20372.htm



    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/44549#555664Verze : 0
    MOD
    Avatar
    http://aviadejavu.ru/Site/Crafts/Craft20372.htm



    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/44549#555665Verze : 0
    MOD
    Avatar
    aviadejavu.ru


    Přední podvozková šachta s dvířky kabiny.




    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/44549#555666Verze : 0
    MOD