RUM - 24cm Kanone M.16

Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 3.346,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 437 příspěvků vloženo, 1179 editováno a 422 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

RUM - 24cm Kanone M.16

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    24cm Kanone M.16 24cm Cannon M.16
    Originální název:
    Original Name:
    24cm Kanone M.16
    Kategorie:
    Category:
    kanon cannon
    Výrobce:
    Producer:
    Škodovy závody, Plzeň /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1916-DD.MM.1918
    DD.MM.1919-DD.MM.1921
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    -
    Prototyp vyroben:
    Prototype Built:
    DD.MM.1916
    Obsluha:
    Crew:
    26
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Bojová hmotnost:
    Combat Weight:
    79100 kg 174386 lb
    Přepravní hmotnost:
    Manoeuvre Weight:
    135000 kg 297624 lb
    Ráže:
    Calibre:
    240 mm 9,44in
    Délka hlavně:
    Barrel Length:
    9600 mm 377,95in
    Celková délka:
    Overall Length:
    - mm -
    Celková šířka:
    Overall Width:
    - mm -
    Celková výška:
    Overall Height:
    - mm -
    Náměr:
    Elevation:
    +10 +41 °
    Odměr:
    Traverse:
    360 °
    Přepravní rychlost:
    Manoeuvre Speed:
    14 km/h 8.7 mph
    Používaná munice:
    Ammo Used:
    ostrý nárazový granát vz. 16
    ostrý nárazový granát vz. 21
    ostrý nárazový granát vz. 35
    -
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální dostřel:
    Maximum Range:
    31500 m - granát vz. 35
    34448yd 2ft 5,47in yd - granát vz. 35
    Rychlost střelby:
    Rate of Fire:
    0,1 ran/min 0,1 rpm
    Úsťová rychlost:
    Muzzle Velocity:
    800 m/s - granát vz. 35
    2624.7 ft/s - granát vz. 35
    Uživatelské státy:
    User States:



    -
    Poznámka:
    Note:
    - -
    Zdroje:
    Sources:
    Michal Prášil - Těžká děla Škoda, Společnost přátel československého opevnění, 1995
    Jiří Janoušek - Československé dělostřelectvo 1918-1939, CORONA, 2007
    škpt. Karel Tůma, Josef Alexander - Naše automobilisované dělostřelectvo, MNO 1928
    Vladimír Karlický - Československé dělostřelecké zbraně, Naše vojsko, 1975
    Fritz Hahn - Waffen und Geheimwafen, Bernard &Graefe Verlag, 1992
    Franz Kosar - Artillerie im 20 Jahrhundert, Bernard & Graefe Verlag, 2004
    Wolfgang Fleischer -Waffen - Arsenal 138, Schwere 24 cm Kanone, 1992
    VHA Praha, fond: Československé předpisy do roku 1939
    Předpis D - IV - 10 Dělostřelecká nauka pro 24 cm kanon vz.16
    Předpis D - XII - 10e Podrobné výkazy rážového materiálu
    Podnikový Archiv Škoda Plzeň
    www.delostrelectvocsarmady1918-1939.estranky.cz
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/44719#535198Verze : 3
    MOD
    Avatar
    24 cm M.16 Kanone


    Zbraň systému Škoda s vodorovným klínovým závěrem, konstrukce Ing. Oswalda Dirmosera a Ing. Richarda Dirmosera, vyrobená v letech 1919 až 1921 firmou Akciová společnost, dříve Škodovy závody v Plzni (výroba byla zahájena již za první světové války pod označením 24 cm M.16 Kanone) v celkovém počtu 6 kusů.
    Zbraň byla tvořena čtyřmi přepravními komponenty, hlavní se závěrem, lefetou a dvěma polovinami ložiště. Hlaveň z chromniklové oceli byla plášťové konstrukce s klínovým závěrem a odpalováním pomocí spouštěcí šňůry, zákluz hlavně byl regulován kapalinovou brzdou a vzduchovým vratníkem. Součástí lafety byla kolébka s hydraulickou brzdou a zaměřovacím mechanismem, lafeta byla připevněna ke stacionárnímu ložišti.
    Kanón byl přepravován ve čtyřech zvláštních jednotkách pomocí Dělostřeleckého vlaku B.E. pro 24 cm těžký kanón vz. 16 (celkem pět souprav na jeden kanón s municí).
    Příprava ke střelbě trvala vzhledem k rozsáhlým zemním pracím až 20 hodin. Ke střelbě byl využíván ostrý nárazový granát vz. 16 ráže 24 cm, ostrý nárazový granát vz. 21 a ostrý nárazový granát vz. 35.
    Na podzim 1938 bylo ve výzbroji ČS armády celkem 6 kanónů, které byly začleněny do jednoho oddílu Dělostřeleckého pluku 301.



    Takticko-technická data
    hmotnost přepravní – 135 000 kg, hmotnost bojová – 79 100 kg, ráže – 240 mm, počet drážek – 60, délka hlavně – 9,60 m (40 ráží), náměr – +10° až +41°, odměr – 360°, hmotnost náboje – 315 kg, úsťová rychlost – 750 m/s, maximální dostřel – 26 300 m, kadence – 1 rána za 5 minut, obsluha – 200 osob.


    Literatura:
    Fidler, Jiří - Sluka, Václav: Encyklopedie branné moci Republiky československé 1920-1938. Praha, Libri 2006.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/44719#175422Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Rohrwagen M. 16 für 24 cm Kanone M. 16
    Tažné vozidlo konstruoval Ferdinand Porsche, podle projektu generála Ottokara Landwehra von Pragenau. Sestava vozidel měla kombinovaný benzíno-elektrickým pohon. Vzhledem připomínala železniční vlak. Skládala se z generátorového vozidla a několika přívěsů. Všechna vozidla byla propojena elektrický rozvodem a měla v kolech druhých náprav vestavěné elektromotory, které umožňovaly jízdu po silnici, v terénu a po železnici.


    Osádka:
    - brzdař: 4 osoby


    Technické údaje
    - hmotnost pohotovostní: 15336 kg
    - hmotnost přepravní: 38000 kg


    Rozměry
    - délka pohotovostní: 9015 mm
    - délka přepravní: 11250 mm
    - šířka pohotovostní a přepravní: 2460 mm
    - výška pohotovostní: 1200 mm
    - výška přepravní: 2460


    Pohonná jednotka
    - elektromotory: trakční v každé druhé ose podvozku
    - maximální rychlost: 14 km/h


    Podvozek
    - náhon kol: 8x4
    - uspořádání: dva pojezdné dvounápravové vozíky s oplenovým čepem
    - průměr kol: 1050 mm
    - kola provedení: ocelový běhoun šíře 380 mm, nebo nákolky pro jízdu po železnici
    - rozvor: 2x 1360 mm
    - rozchod kol: 2060 mm
    - hm. pohot., zatížení náprav: 4x 3800 až 3868 kg
    - hm. max., zatížení náprav: 4x 9500 kg


    Zdroj
    autor neuveden: Merkbuch der mit Autozug befördern Geschütze und der K.u.K. schweren Artillerie in Verwendung stehenden Autotypen, Kriegsministerium, Wien 1918, ISBN nemá
    Vladimír Karlický: Československé dělostřelecké zbraně, Naše vojsko, Praha 1975, ISBN nemá
    Michal Prášil: Těžká děla Škoda, Společnost přátel čsl. opevnění, Brno-Náchod 1995, ISBN nemá

    Rohrwagen M.16 - via: Merkbuch, strana 29.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/44719#195013Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Lafettenwagen M. 16 für 24 cm Kanone M. 16
    Tažné vozidlo konstruoval Ferdinand Porsche, podle projektu generála Ottokara Landwehra von Pragenau. Sestava vozidel měla kombinovaný benzíno-elektrickým pohon. Vzhledem připomínala železniční vlak. Skládala se z generátorového vozidla a několika přívěsů. Všechna vozidla byla propojena elektrický rozvodem a měla v kolech druhých náprav vestavěné elektromotory, které umožňovaly jízdu po silnici, v terénu a po železnici.


    Osádka:
    - brzdař: 4 osoby


    Technické údaje
    - hmotnost pohotovostní: 15336 kg
    - hmotnost přepravní: 30800 kg


    Rozměry
    - délka pohotovostní: 9015 mm
    - délka přepravní: 11415 mm
    - šířka pohotovostní a přepravní: 2460 mm
    - výška pohotovostní: 1200 mm
    - výška přepravní: 2980 mm


    Pohonná jednotka
    - elektromotory: trakční v každé druhé ose podvozku
    - maximální rychlost: 14 km/h


    Podvozek
    - náhon kol: 8x4
    - uspořádání: dva pojezdné dvounápravové vozíky s oplenovým čepem
    - průměr kol: 1050 mm
    - kola provedení: ocelový běhoun šíře 380 mm, nebo nákolky pro jízdu po železnici
    - rozvor: 2x 1360 mm
    - rozchod kol: 2060 mm
    - hm. pohot., zatížení náprav: 4x 3800 až 3868 kg
    - hm. max., zatížení 1. a 2. nápravy: 7400 kg
    - hm. max., zatížení 3. a 4. nápravy: 8000 kg


    Zdroj
    autor neuveden: Merkbuch der mit Autozug befördern Geschütze und der K.u.K. schweren Artillerie in Verwendung stehenden Autotypen, Kriegsministerium, Wien 1918, ISBN nemá
    Vladimír Karlický: Československé dělostřelecké zbraně, Naše vojsko, Praha 1975, ISBN nemá
    Michal Prášil: Těžká děla Škoda, Společnost přátel čsl. opevnění, Brno-Náchod 1995, ISBN nemá

    Lafettewagen M.16 - via: Merkbuch, strana 31.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/44719#195015Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Linker Bettungswagen M. 16 für 24 cm Kanone M. 16
    Tažné vozidlo konstruoval Ferdinand Porsche, podle projektu generála Ottokara Landwehra von Pragenau. Sestava vozidel měla kombinovaný benzíno-elektrickým pohon. Vzhledem připomínala železniční vlak. Skládala se z generátorového vozidla a několika přívěsů. Všechna vozidla byla propojena elektrický rozvodem a měla v kolech druhých náprav vestavěné elektromotory, které umožňovaly jízdu po silnici, v terénu a po železnici.


    Levá část ložiště pro 24 cm kanon byla konstrukčně shodná s ložištěm 38 cm houfnice.


    Osádka:
    - brzdař: 4 osoby


    Technické údaje
    - hmotnost pohotovostní: 15336 kg
    - hmotnost přepravní: 36600 kg


    Rozměry
    - délka pohotovostní a přepravní: 9015 mm
    - šířka pohotovostní: 2460 mm
    - šířka přepravní: 2600 mm
    - výška pohotovostní: 1200 mm
    - výška přepravní: 3385 mm


    Pohonná jednotka
    - elektromotory: trakční v každé druhé ose podvozku
    - maximální rychlost: 14 km/h


    Podvozek
    - náhon kol: 8x4
    - uspořádání: dva pojezdné dvounápravové vozíky s oplenovým čepem
    - průměr kol: 1050 mm
    - kola provedení: ocelový běhoun šíře 380 mm, nebo nákolky pro jízdu po železnici
    - rozvor: 2x 1360 mm
    - rozchod kol: 2060 mm
    - hm. pohot., zatížení náprav: 4x 3800 až 3868 kg
    - hm. max., zatížení 1. a 2. nápravy: 9700 kg
    - hm. max., zatížení 3. a 4. nápravy: 8600 kg


    Zdroj
    autor neuveden: Merkbuch der mit Autozug befördern Geschütze und der K.u.K. schweren Artillerie in Verwendung stehenden Autotypen, Kriegsministerium, Wien 1918, ISBN nemá
    Vladimír Karlický: Československé dělostřelecké zbraně, Naše vojsko, Praha 1975, ISBN nemá
    Michal Prášil: Těžká děla Škoda, Společnost přátel čsl. opevnění, Brno-Náchod 1995, ISBN nemá

    Linker Bettungswagen M.16 - via: Merkbuch, strana 65.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/44719#195016Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Rechter Bettungswagen M. 16 für 24 cm Kanone M. 16
    Tažné vozidlo konstruoval Ferdinand Porsche, podle projektu generála Ottokara Landwehra von Pragenau. Sestava vozidel měla kombinovaný benzíno-elektrickým pohon. Vzhledem připomínala železniční vlak. Skládala se z generátorového vozidla a několika přívěsů. Všechna vozidla byla propojena elektrický rozvodem a měla v kolech druhých náprav vestavěné elektromotory, které umožňovaly jízdu po silnici, v terénu a po železnici.


    Pravá část ložiště pro 24 cm kanon byla konstrukčně shodná s ložištěm 38 cm houfnice.


    Osádka:
    - brzdař: 4 osoby


    Technické údaje
    - hmotnost pohotovostní: 15336 kg
    - hmotnost přepravní: 37600 kg


    Rozměry
    - délka pohotovostní a přepravní: 9015 mm
    - šířka pohotovostní: 2460 mm
    - šířka přepravní: 2600 mm
    - výška pohotovostní: 1200 mm
    - výška přepravní: 3225 mm


    Pohonná jednotka
    - elektromotory: trakční v každé druhé ose podvozku
    - maximální rychlost: 14 km/h


    Podvozek
    - náhon kol: 8x4
    - uspořádání: dva pojezdné dvounápravové vozíky s oplenovým čepem
    - průměr kol: 1050 mm
    - kola provedení: ocelový běhoun šíře 380 mm, nebo nákolky pro jízdu po železnici
    - rozvor: 2x 1360 mm
    - rozchod kol: 2060 mm
    - hm. pohot., zatížení náprav: 4x 3800 až 3868 kg
    - hm. max., zatížení 1. a 2. nápravy: 9900 kg
    - hm. max., zatížení 3. a 4. nápravy: 8900 kg


    Zdroj
    autor neuveden: Merkbuch der mit Autozug befördern Geschütze und der K.u.K. schweren Artillerie in Verwendung stehenden Autotypen, Kriegsministerium, Wien 1918, ISBN nemá
    Vladimír Karlický: Československé dělostřelecké zbraně, Naše vojsko, Praha 1975, ISBN nemá
    Michal Prášil: Těžká děla Škoda, Společnost přátel čsl. opevnění, Brno-Náchod 1995, ISBN nemá

    Rechter Bettungswagen M.16 - via: Merkbuch, strana 67.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/44719#195018Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Kdo by Porscheho neznal, je to rodák z Vratislavic nad Nisou, takže s naší zemí má toho hodně společného. Jak koukám na obrázky, tak jsou tu jen obrázky při přepravě. Mám sice doma knihu, ve které jsou fotografie, ale nemám na ně ještě souhlas, i když nejsem zrovna Mucha, tak jsem se pokusil namalovat, ne narýsovat, jak kanon vypadá v palebném postavení.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/44719#230429Verze : 0
    Avatar
    Vážení,
    dovoluji si předložit fotografie 24 cm kanonu vz. 16. Fotografie byly převzaty z pamětního alba pana Fially, příslušníka 301. pluku těžkého dělostřelectva.


    Titulní strana alba je datována pojmem: "Vojna 31-33 ... Č. Budějovice, Tábor, Rakovník".

    24 cm kanon vz. 16 v palebném postavení.

    24 cm kanon vz. 16 ...

    Vkládání hlavně 24 cm kanon vz. 16.

    Lafetový vůz 24 cm kanonu vz. 16.

    Hlavňový vůz 24 kanonu vz. 16.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/44719#231669Verze : 0
    MOD