Tupolev Tu-104A [kód NATO: Camel-A]

Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 32.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 448 příspěvků vloženo, 1060 editováno a 461 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Tupolev Tu-104A [kód NATO: Camel-A]

Tupolev Tu-104A / Туполев Ту-104А

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Tupolev Tu-104A Tupolev Tu-104A
    Originální název:
    Original Name:
    Туполев Ту-104А
    Kategorie:
    Category:
    dopravní letoun passenger aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1957-DD.MM.1959 Charkovský letecký závod č. 135, Charkov /
    DD.MM.1957-DD.MM.1960 Omský strojírenský závod, Omsk /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1957-DD.MM.1960
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    82
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    17.06.1955 Vzlet prototypu Tu-104
    Osádka:
    Crew:
    5 + 70 pasažérů
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník monoplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    zatahovací retractable
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    42900 kg 94578 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    75500 kg 166449 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    78000 kg 171961 lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    34,54 m 113ft 3,83in
    Délka:
    Length:
    38,85 m 127ft 5,52in
    Výška:
    Height:
    11,90 m 39ft 0,5in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    183,5 m2 1975.18 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    ? kg/m2 ? lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    jednoproudový turbojet
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    2
    Typ:
    Type:
    Mikulin RD-3M o tahu 93,16 kN Mikulin RD-3M, thrust 20944 lb
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    33150 l 7292 Imp gal / 8757 US gal
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    995 km/h v 6250 m 618.3 mph in 20505 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    775 km/h v ? m 481.6 mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    ? m/s ? ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    ? min do ? m ? min to ? ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    12300 m 40354 ft
    Dolet:
    Range:
    2790 km 1733.6 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    4350 km 2703 mi
    Výzbroj:
    Armament:
    žádná none
    Uživatelské státy:
    User States:

    1)

    1)
    Poznámka:
    Note:
    1)Civilní uživatelé



    Tu-104D - vojenská salonní konverze
    Tu-104D-85 - konverze se zvýšeným počtem sedadel na 85
    Tu-104V - konverze se zvýšeným počtem sedadel na 100-115
    1)Civilian operators

    Zdroje:
    Sources:
    www.tupolev.ru
    http://infoavia.ru/other/tu104/
    http://cs.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-104
    www.aerospaceweb.org
    http://en.wikipedia.org/wiki/Tupolev_Tu-104
    http://www.airwar.ru/enc/aliner/tu104a.html
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/44755#367797Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Tupolev Tu-104A


    Varianta Tupolev Tu-104A představuje základní sériovou variantu letounu Tupolev Tu-104. První letouny upravené na tento standard byly přizpůsobeny z původní trojice prototypů. Tyto obdržely zdokonalené motory Mikulin AM-3M a kapacita jejich cestovní kabiny byla rozšířena na 70 pasažérů. Sériová výroba letounů Tu-104A byla zahájena v lednu 1956 a první sériové letouny byly na linky Aeroflotu nasazeny 15.9.1956 a to na lince Moskva-Irkutsk. Následně byly nasazovány na řadu dalších linek a spolu s letouny ostatních verzí byl z linkové dopravy Aeroflotu stažen až v roce 1981.

    Do československa bylo dodáno 6 kusů letounů Tu-104A, ale polovina z nich byla zničena při haváriích. První letoun Tu-104A byl na pravidelnou linku Praha-Moskva nasazen v prosinci 1957 a následně byl spolu s ostatními letouny nasazován na dálkové lety po Evropě a severní Africe. Nejvzdálenější destinací, kterou letouny Tu-104A ČSA pravidelně navštěvovaly byla Jakarta (první let do Jakarty byl uskutečněn v červenci 1960).

    Seznam letounů Tu-104 z majetku ČSA:

    OK-LDA - dne 14.9.1973 umístěn v depozitáři leteckého muzea Kbely
    OK-LDB - 16.3.1963 byl požárem vzniklým nedbalostí pozemního personálu zničen na Bombajském letišti
    OK-LDC - po vyřazení slouží jako restaurace v Petrovicích
    OK-NDD - 1.6.1970 byl letoun zničen při katastrofě v Tripolisu
    OK-MDE - 29.8.1973 byl zničen po zhroucení podvozkové nohy při pojíždění na letišti v Nikosii
    OK-NDF - po vyřazení byl přestavěn na bar v Olomouci

    (seznam letounů s jejich osudy je převzat z www.planes.cz)
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/44755#175478Verze : 0
    Avatar
    Kokpit Tu-104A OK-LDC (www.airrestaurant.cz)


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/44755#175503Verze : 0
    Avatar
    Tupolev Tu-104A ze sbírek muzea v Moninu


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/44755#175504Verze : 0
    Avatar
    OK-LDA letecké muzeum Kbely, vlastní foto












    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/44755#318505Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Letoun OK-NDD Československých aerolinií, který havaroval při přistání v Tripolisu, Libye, 1.6.1970.


    Zdroj: aviation-safety.net


    Tupolev Tu-104A Side view by Basil Zolotov

    Source : http://basilzolotov.com
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/44755#368230Verze : 2
    MOD
    Avatar
    Letoun OK-NDD Československých aerolinií, který havaroval po přistání (sjel z dráhy) v Nikósii, Kypr, 29.8.1973


    Zdroj: aviation-safety.net


    Tupolev Tu-104A Side view by Basil Zolotov

    Source : http://basilzolotov.com
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/44755#368233Verze : 1
    MOD
    Avatar
    Letoun OK-LDC Československých aerolinií


    Tupolev Tu-104A Side view by Basil Zolotov

    Source : http://basilzolotov.com
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/44755#368235Verze : 1
    MOD
    Avatar
    Stroj CCCP-42364, testovaný v GosNII GVF


    Tupolev Tu-104A Side view by Basil Zolotov

    Source : http://basilzolotov.com
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/44755#368236Verze : 1
    MOD
    Avatar
    Stroj CCCP-42356 Direktorátu civilního letectví Dálného východu


    Tupolev Tu-104A Side view by Basil Zolotov

    Source : http://basilzolotov.com
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/44755#368237Verze : 1
    MOD
    Avatar
    Stroj CCCP-42327 (dříve CCCP-L5421, c/n 6660201) Direktorátu dopravního letectví Východní Sibiře


    Tupolev Tu-104A Side view by Basil Zolotov

    Source : http://basilzolotov.com
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/44755#368239Verze : 1
    MOD
    Avatar
    Stroj 001, VIP letoun používaný veliteli armády (maršál Rodion Malinovskij)


    Tupolev Tu-104A Side view by Basil Zolotov

    Source : http://basilzolotov.com
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/44755#368240Verze : 1
    MOD
    Avatar
    Tu-104Š-2, konverze Tu-104A pro výcvik navigátorů a zbraňových operátorů pro Tu-22M2.


    Tupolev Tu-104Sh Side view by Basil Zolotov

    Source : http://basilzolotov.com
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/44755#556149Verze : 1
    MOD
    Avatar
    Tupolev Tu-104AK (c/n 8350705) “červená 46″ - jeden ze tří strojů pro výcvik v nulové gravitaci používaných sovětským kosmonautickým oddělením.Dnes je vystaven v Ústředním muzeu ruského letectva v Moninu.


    Tupolev Tu-104AK Side view by Basil Zolotov

    Source : http://basilzolotov.com
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/44755#556154Verze : 1
    MOD